Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1923. Den rullade därmed före Sveriges Radios första nyhetssändning.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilarna i Lunds kommun ligger nära riksgenomsnittet. Bilarna är i snitt omkring tolv år gamla, alltså drygt 0,7 år yngre än i resten av landet. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är äldre än tio år gamla. Tre procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Lunds kommun har ungefär samma medelålder som i Skåne län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Malmö kommun, där medelåldern ligger på omkring elva år. Äldst i länet, omkring 16 år, är de i Tomelilla kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Malmö | 10,8 år | 51 % | 2 % |
| Vellinge | 11,1 år | 54 % | 4 % |
| Helsingborg | 11,3 år | 49 % | 2 % |
| Lomma | 11,3 år | 52 % | 4 % |
| Staffanstorp | 11,7 år | 49 % | 3 % |
| Lund | 11,8 år | 47 % | 3 % |
| Svedala | 12 år | 47 % | 3 % |
| Kävlinge | 12 år | 48 % | 3 % |
| Ängelholm | 12,1 år | 48 % | 4 % |
| Burlöv | 12,1 år | 44 % | 2 % |
| Båstad | 12,2 år | 48 % | 4 % |
| Höganäs | 12,3 år | 48 % | 4 % |
| Landskrona | 12,5 år | 42 % | 3 % |
| Kristianstad | 12,5 år | 43 % | 4 % |
| Ystad | 12,7 år | 46 % | 5 % |
| Eslöv | 13 år | 43 % | 4 % |
| Bromölla | 13,4 år | 37 % | 4 % |
| Trelleborg | 13,5 år | 41 % | 5 % |
| Simrishamn | 13,7 år | 41 % | 5 % |
| Åstorp | 13,8 år | 37 % | 5 % |
| Skurup | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hässleholm | 14,1 år | 38 % | 6 % |
| Höör | 14,1 år | 39 % | 6 % |
| Östra Göinge | 14,2 år | 36 % | 5 % |
| Svalöv | 14,3 år | 36 % | 5 % |
| Bjuv | 14,4 år | 36 % | 5 % |
| Osby | 14,4 år | 39 % | 7 % |
| Sjöbo | 14,7 år | 37 % | 6 % |
| Perstorp | 14,7 år | 34 % | 5 % |
| Klippan | 14,7 år | 36 % | 6 % |
| Hörby | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Örkelljunga | 14,8 år | 37 % | 7 % |
| Tomelilla | 16 år | 35 % | 9 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst. Även i Lunds kommun kan siffrorna påverkas av leasingföretag.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Knappt 1 300 bilar – tre procent av bilarna i Lunds kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Lunds kommun finns 593 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Ford T, årsmodell 1923. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning, som skedde 1925.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1923 | Ford T | CUA 155 | Flerfärgad |
| 1924 | Ford T | MKP 804 | Svart |
| 1927 | Chevrolet Sp. | GCA 625 | Ljusblå |
| 1928 | Ford | RDM 85D | Flerfärgad |
| 1928 | Austin Chummy | GBA 829 | Mörkblå |
| 1930 | Ford | SYP 45A | Brun |
| 1930 | Standard Ford Sedan 165d | SHK 724 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford | GFR 766 | Mörkblå |
| 1930 | Ford Special | EKG 441 | Grön |
| 1931 | Chevrolet | RJA 055 | Okänd |
| 1931 | Willys Six | KPD 130 | Flerfärgad |
| 1931 | Ford | ZKW 311 | Svart |
| 1931 | Ford A | CDY 122 | Mörkröd |
| 1931 | Ford A | CAG 714 | Grön |
| 1932 | Ford B Coupe | MOO 016 | Ljusblå |
| 1932 | Ford | LAR 20K | Mörkröd |
| 1932 | Ford Cabriolet | GXH 248 | Flerfärgad |
| 1933 | Ford Coach | KOK 996 | Orange |
| 1933 | Ford Tudor V8 | XGY 006 | Svart |
| 1934 | Mg Pa Midget | NJW 595 | Mörkgrön |