Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford Touring från 1915. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Åstorps kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 14 år gammal. Fem procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Åstorps kommun är även äldre än snittet i Skåne län. Yngst i länet är bilarna i Malmö kommun, där medelåldern ligger på omkring elva år. Äldst i länet, omkring 16 år, är de i Tomelilla kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Malmö | 10,8 år | 51 % | 2 % |
| Vellinge | 11,1 år | 54 % | 4 % |
| Helsingborg | 11,3 år | 49 % | 2 % |
| Lomma | 11,3 år | 52 % | 4 % |
| Staffanstorp | 11,7 år | 49 % | 3 % |
| Lund | 11,8 år | 47 % | 3 % |
| Svedala | 12 år | 47 % | 3 % |
| Kävlinge | 12 år | 48 % | 3 % |
| Ängelholm | 12,1 år | 48 % | 4 % |
| Burlöv | 12,1 år | 44 % | 2 % |
| Båstad | 12,2 år | 48 % | 4 % |
| Höganäs | 12,3 år | 48 % | 4 % |
| Landskrona | 12,5 år | 42 % | 3 % |
| Kristianstad | 12,5 år | 43 % | 4 % |
| Ystad | 12,7 år | 46 % | 5 % |
| Eslöv | 13 år | 43 % | 4 % |
| Bromölla | 13,4 år | 37 % | 4 % |
| Trelleborg | 13,5 år | 41 % | 5 % |
| Simrishamn | 13,7 år | 41 % | 5 % |
| Åstorp | 13,8 år | 37 % | 5 % |
| Skurup | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hässleholm | 14,1 år | 38 % | 6 % |
| Höör | 14,1 år | 39 % | 6 % |
| Östra Göinge | 14,2 år | 36 % | 5 % |
| Svalöv | 14,3 år | 36 % | 5 % |
| Bjuv | 14,4 år | 36 % | 5 % |
| Osby | 14,4 år | 39 % | 7 % |
| Sjöbo | 14,7 år | 37 % | 6 % |
| Perstorp | 14,7 år | 34 % | 5 % |
| Klippan | 14,7 år | 36 % | 6 % |
| Hörby | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Örkelljunga | 14,8 år | 37 % | 7 % |
| Tomelilla | 16 år | 35 % | 9 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Drygt 400 bilar – fem procent av bilarna i Åstorps kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Åstorps kommun finns 200 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford Touring, årsmodell 1915. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1915 | Ford Touring | DFB 233 | Svart |
| 1923 | Ford T | DCF 899 | Flerfärgad |
| 1928 | Ford A 56911 | DPD 646 | Flerfärgad |
| 1929 | Ford A 1929 | SLZ 901 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A 40b Dl Roadster | PCC 304 | Ljusgul |
| 1931 | Chevrolet Special | GKY 003 | Mörkröd |
| 1934 | Ford | TNA 733 | Flerfärgad |
| 1934 | Ford Tudor Mod. 40 | MAF 266 | Mörkblå |
| 1937 | Pontiac | CPZ 93F | Blå |
| 1938 | Chevrolet Master Coach | WCR 245 | Flerfärgad |
| 1938 | Standard Flying 9 | ORS 375 | Flerfärgad |
| 1938 | Dodge De Luxe Touring | FFA 929 | Mörkblå |
| 1947 | Chrysler Windsor | CTL 123 | Brun |
| 1948 | Chevrolet Fleet Line | EPW 983 | Svart |
| 1948 | Plymout Special Deluxe | WZN 940 | Ljusröd |
| 1950 | Mercury | TZJ 925 | Svart |
| 1950 | Buick | RNY 994 | Grön |
| 1950 | Mercedes-Benz 170 Va | GMB 283 | Svart |
| 1950 | Buick Roadmaster | XBL 199 | Grå |
| 1950 | Ford Anglia | CCG 490 | Röd |