Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Plymouth från 1931. Den rullade därmed före andra världskrigets utbrott.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Östra Göinge kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 14 år gammal. Fem procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Östra Göinge kommun är även äldre än snittet i Skåne län. Äldst i länet är bilarna dock i Tomelilla kommun, där medelåldern ligger på omkring 16 år. Yngst, omkring elva år, är de i Malmö kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Malmö | 10,8 år | 51 % | 2 % |
| Vellinge | 11,1 år | 54 % | 4 % |
| Helsingborg | 11,3 år | 49 % | 2 % |
| Lomma | 11,3 år | 52 % | 4 % |
| Staffanstorp | 11,7 år | 49 % | 3 % |
| Lund | 11,8 år | 47 % | 3 % |
| Svedala | 12 år | 47 % | 3 % |
| Kävlinge | 12 år | 48 % | 3 % |
| Ängelholm | 12,1 år | 48 % | 4 % |
| Burlöv | 12,1 år | 44 % | 2 % |
| Båstad | 12,2 år | 48 % | 4 % |
| Höganäs | 12,3 år | 48 % | 4 % |
| Landskrona | 12,5 år | 42 % | 3 % |
| Kristianstad | 12,5 år | 43 % | 4 % |
| Ystad | 12,7 år | 46 % | 5 % |
| Eslöv | 13 år | 43 % | 4 % |
| Bromölla | 13,4 år | 37 % | 4 % |
| Trelleborg | 13,5 år | 41 % | 5 % |
| Simrishamn | 13,7 år | 41 % | 5 % |
| Åstorp | 13,8 år | 37 % | 5 % |
| Skurup | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hässleholm | 14,1 år | 38 % | 6 % |
| Höör | 14,1 år | 39 % | 6 % |
| Östra Göinge | 14,2 år | 36 % | 5 % |
| Svalöv | 14,3 år | 36 % | 5 % |
| Bjuv | 14,4 år | 36 % | 5 % |
| Osby | 14,4 år | 39 % | 7 % |
| Sjöbo | 14,7 år | 37 % | 6 % |
| Perstorp | 14,7 år | 34 % | 5 % |
| Klippan | 14,7 år | 36 % | 6 % |
| Hörby | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Örkelljunga | 14,8 år | 37 % | 7 % |
| Tomelilla | 16 år | 35 % | 9 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
400 bilar – fem procent av bilarna i Östra Göinge kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Östra Göinge kommun finns 175 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Plymouth, årsmodell 1931 som är registrerad i Knislinge. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än andra världskrigets utbrott 1939.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1931 | Plymouth | JLZ 141 | Flerfärgad |
| 1938 | Opel Kadett De Luxe | DUG 896 | Ljusgrå |
| 1949 | Buick | WBB 27M | Ljusgrön |
| 1949 | Mercury | EUJ 15E | Svart |
| 1950 | Ford | NDD 63L | Svart |
| 1950 | Mercedes Benz 170 S A | KPN 188 | Vit |
| 1950 | Chrysler | EWE 017 | Ljusblå |
| 1950 | Mercury | CJG 637 | Svart |
| 1950 | Chevrolet | ARM 987 | Röd |
| 1951 | Renault 4 Cv R 1062 | BCH 101 | Svart |
| 1952 | Ford Anglia Tudor | UZE 475 | Blå |
| 1952 | Simca 9 Arnode | GMY 809 | Svart |
| 1953 | Volvo Pv 444-E | BMJ 576 | Svart |
| 1954 | Volvo Pv 444 H | GNX 837 | Svart |
| 1955 | Opel Rekord Cabriolet | GKT 284 | Ljusgrön |
| 1955 | Opel Rekord | FLT 814 | Ljusgrön |
| 1955 | Studebak Champ De Luxe C | BSF 839 | Ljusblå |
| 1956 | Chevrolet 210 Sportsedan | BLR 458 | Flerfärgad |
| 1956 | Cadillac Coupe De Ville | AKT 216 | Flerfärgad |
| 1957 | Mg Magnette | PXD 654 | Mörkröd |