Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Lancia Lambda från 1925. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilarna i Eslövs kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen omkring 13 år gammal. Fyra procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Eslövs kommun har ungefär samma medelålder som i Skåne län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Malmö kommun, där medelåldern ligger på omkring elva år. Äldst i länet, omkring 16 år, är de i Tomelilla kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Malmö | 10,8 år | 51 % | 2 % |
| Vellinge | 11,1 år | 54 % | 4 % |
| Helsingborg | 11,3 år | 49 % | 2 % |
| Lomma | 11,3 år | 52 % | 4 % |
| Staffanstorp | 11,7 år | 49 % | 3 % |
| Lund | 11,8 år | 47 % | 3 % |
| Svedala | 12 år | 47 % | 3 % |
| Kävlinge | 12 år | 48 % | 3 % |
| Ängelholm | 12,1 år | 48 % | 4 % |
| Burlöv | 12,1 år | 44 % | 2 % |
| Båstad | 12,2 år | 48 % | 4 % |
| Höganäs | 12,3 år | 48 % | 4 % |
| Landskrona | 12,5 år | 42 % | 3 % |
| Kristianstad | 12,5 år | 43 % | 4 % |
| Ystad | 12,7 år | 46 % | 5 % |
| Eslöv | 13 år | 43 % | 4 % |
| Bromölla | 13,4 år | 37 % | 4 % |
| Trelleborg | 13,5 år | 41 % | 5 % |
| Simrishamn | 13,7 år | 41 % | 5 % |
| Åstorp | 13,8 år | 37 % | 5 % |
| Skurup | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hässleholm | 14,1 år | 38 % | 6 % |
| Höör | 14,1 år | 39 % | 6 % |
| Östra Göinge | 14,2 år | 36 % | 5 % |
| Svalöv | 14,3 år | 36 % | 5 % |
| Bjuv | 14,4 år | 36 % | 5 % |
| Osby | 14,4 år | 39 % | 7 % |
| Sjöbo | 14,7 år | 37 % | 6 % |
| Perstorp | 14,7 år | 34 % | 5 % |
| Klippan | 14,7 år | 36 % | 6 % |
| Hörby | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Örkelljunga | 14,8 år | 37 % | 7 % |
| Tomelilla | 16 år | 35 % | 9 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Knappt 800 bilar – fyra procent av bilarna i Eslövs kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Eslövs kommun finns 413 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Lancia Lambda, årsmodell 1925. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1925 | Lancia Lambda | OMF 787 | Flerfärgad |
| 1928 | Chevrolet Nat Phaeton | KCX 684 | Blå |
| 1929 | Ford Tudor A | GFD 754 | Mörkröd |
| 1929 | Ford A 1929 | XTJ 004 | Svart |
| 1930 | Dodge Brothers | OPP 081 | Röd |
| 1930 | Ford | RFE 526 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A | GLN 412 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A | GPA 384 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A | FRH 831 | Svart |
| 1931 | Ford Tudor Sedan | OUG 446 | Svart |
| 1931 | Ford Tudor Sedan | NNC 747 | Svart |
| 1932 | Ford Cabriolet | NFP 396 | Brun |
| 1932 | Ford | JYR 68S | Grön |
| 1932 | Ford 1932 Roadster | EHE 180 | Röd |
| 1936 | Ford | YBW 544 | Svart |
| 1937 | Ford 1937 | EWH 720 | Flerfärgad |
| 1939 | Chevrolet Dl Touring | JFC 765 | Mörkblå |
| 1939 | Dkw Favorit Cab Lyx | CGG 927 | Flerfärgad |
| 1941 | Oldsmobile Club Coupe | BJU 946 | Svart |
| 1946 | Chrysler Royal | PJG 659 | Mörkröd |