Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford Mod T från 1912. Den rullade därmed före skotten i Sarajevo.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Skurups kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 14 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Skurups kommun är även äldre än snittet i Skåne län. Äldst i länet är bilarna dock i Tomelilla kommun, där medelåldern ligger på omkring 16 år. Yngst, omkring elva år, är de i Malmö kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Malmö | 10,8 år | 51 % | 2 % |
| Vellinge | 11,1 år | 54 % | 4 % |
| Helsingborg | 11,3 år | 49 % | 2 % |
| Lomma | 11,3 år | 52 % | 4 % |
| Staffanstorp | 11,7 år | 49 % | 3 % |
| Lund | 11,8 år | 47 % | 3 % |
| Svedala | 12 år | 47 % | 3 % |
| Kävlinge | 12 år | 48 % | 3 % |
| Ängelholm | 12,1 år | 48 % | 4 % |
| Burlöv | 12,1 år | 44 % | 2 % |
| Båstad | 12,2 år | 48 % | 4 % |
| Höganäs | 12,3 år | 48 % | 4 % |
| Landskrona | 12,5 år | 42 % | 3 % |
| Kristianstad | 12,5 år | 43 % | 4 % |
| Ystad | 12,7 år | 46 % | 5 % |
| Eslöv | 13 år | 43 % | 4 % |
| Bromölla | 13,4 år | 37 % | 4 % |
| Trelleborg | 13,5 år | 41 % | 5 % |
| Simrishamn | 13,7 år | 41 % | 5 % |
| Åstorp | 13,8 år | 37 % | 5 % |
| Skurup | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hässleholm | 14,1 år | 38 % | 6 % |
| Höör | 14,1 år | 39 % | 6 % |
| Östra Göinge | 14,2 år | 36 % | 5 % |
| Svalöv | 14,3 år | 36 % | 5 % |
| Bjuv | 14,4 år | 36 % | 5 % |
| Osby | 14,4 år | 39 % | 7 % |
| Sjöbo | 14,7 år | 37 % | 6 % |
| Perstorp | 14,7 år | 34 % | 5 % |
| Klippan | 14,7 år | 36 % | 6 % |
| Hörby | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Örkelljunga | 14,8 år | 37 % | 7 % |
| Tomelilla | 16 år | 35 % | 9 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Drygt 500 bilar – sex procent av bilarna i Skurups kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Skurups kommun finns 313 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford Mod T, årsmodell 1912. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än skotten i Sarajevo, som inträffade 28 juni 1914.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1912 | Ford Mod T | CPA 438 | Svart |
| 1926 | Ford A | EBO 712 | Flerfärgad |
| 1928 | Chevrolet | CRZ 021 | Flerfärgad |
| 1933 | Chevrolet | DFG 54M | Flerfärgad |
| 1935 | Oldsmobile 2-D Cabriolet | KEU 191 | Ljusgul |
| 1935 | Dodge Du Coupe | XZE 646 | Ljusbrun |
| 1935 | Chevrolet Coupé | XHP 962 | Mörkgrön |
| 1936 | Ford | WUZ 644 | Röd |
| 1937 | Chevrolet | KWX 16R | Röd |
| 1937 | Adler Trumph Junior | HUJ 454 | Mörkblå |
| 1938 | De Soto Special Touring | SJZ 859 | Svart |
| 1940 | Ford 01a Business Coupe | XTF 497 | Flerfärgad |
| 1943 | Ford Jeep | HRN 573 | Mörkgrön |
| 1946 | Ford Sedan Deluxe | DTC 127 | Svart |
| 1947 | Mg Midget Tc | FJF 557 | Mörkgrön |
| 1947 | Pontiac Torpedo | EOP 521 | Svart |
| 1948 | Pontiac | ERU 987 | Flerfärgad |
| 1950 | Ford 50 Cupe | RPU 742 | Flerfärgad |
| 1951 | Buick Special | WME 986 | Svart |
| 1951 | Volvo | LSH 28E | Ljusgrön |