Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1914. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Klippans kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 15 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Klippans kommun är även äldre än snittet i Skåne län. Äldst i länet är bilarna dock i Tomelilla kommun, där medelåldern ligger på omkring 16 år. Yngst, omkring elva år, är de i Malmö kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Malmö | 10,8 år | 51 % | 2 % |
| Vellinge | 11,1 år | 54 % | 4 % |
| Helsingborg | 11,3 år | 49 % | 2 % |
| Lomma | 11,3 år | 52 % | 4 % |
| Staffanstorp | 11,7 år | 49 % | 3 % |
| Lund | 11,8 år | 47 % | 3 % |
| Svedala | 12 år | 47 % | 3 % |
| Kävlinge | 12 år | 48 % | 3 % |
| Ängelholm | 12,1 år | 48 % | 4 % |
| Burlöv | 12,1 år | 44 % | 2 % |
| Båstad | 12,2 år | 48 % | 4 % |
| Höganäs | 12,3 år | 48 % | 4 % |
| Landskrona | 12,5 år | 42 % | 3 % |
| Kristianstad | 12,5 år | 43 % | 4 % |
| Ystad | 12,7 år | 46 % | 5 % |
| Eslöv | 13 år | 43 % | 4 % |
| Bromölla | 13,4 år | 37 % | 4 % |
| Trelleborg | 13,5 år | 41 % | 5 % |
| Simrishamn | 13,7 år | 41 % | 5 % |
| Åstorp | 13,8 år | 37 % | 5 % |
| Skurup | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hässleholm | 14,1 år | 38 % | 6 % |
| Höör | 14,1 år | 39 % | 6 % |
| Östra Göinge | 14,2 år | 36 % | 5 % |
| Svalöv | 14,3 år | 36 % | 5 % |
| Bjuv | 14,4 år | 36 % | 5 % |
| Osby | 14,4 år | 39 % | 7 % |
| Sjöbo | 14,7 år | 37 % | 6 % |
| Perstorp | 14,7 år | 34 % | 5 % |
| Klippan | 14,7 år | 36 % | 6 % |
| Hörby | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Örkelljunga | 14,8 år | 37 % | 7 % |
| Tomelilla | 16 år | 35 % | 9 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Knappt 700 bilar – sex procent av bilarna i Klippans kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Klippans kommun finns 327 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1914. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1914 | Ford T | AUL 146 | Svart |
| 1916 | Ford Mod. T | BMZ 788 | Svart |
| 1924 | Chevrolet | CCU 244 | Flerfärgad |
| 1926 | Ford T Coupé | MRX 416 | Flerfärgad |
| 1926 | Chevrolet | JEU 867 | Flerfärgad |
| 1926 | Ford T | HUA 923 | Grön |
| 1928 | Erskine Club Sedan | JEP 712 | Blå |
| 1929 | Pontiac 6 2-Door | MMY 690 | Mörkblå |
| 1930 | Ford A Standard Coupe | SHE 070 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford Model A | RBT 478 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A | KGD 372 | Svart |
| 1930 | Ford A Sedan | EBU 899 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford Coupe 2 Dörr | AGD 185 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford Tudor | AGZ 883 | Flerfärgad |
| 1931 | Ford A Ombyggd | HDP 90P | Svart |
| 1931 | Ford | BOU 190 | Flerfärgad |
| 1933 | Chevrolet 75 A | BEG 095 | Flerfärgad |
| 1936 | Citroen 11b | PCU 028 | Svart |
| 1936 | Plymouth Special De Luxe | GBA 346 | Ljusgrön |
| 1938 | Hudson Terraplane | EGH 665 | Mörkbrun |