Här är Klippanområdet där fyra av tio kan cykla till jobbet

Klippans kommun Trafik
Cykelparkering

I delar av Solslätt-Pappersbruket har fyra av tio cykelavstånd till arbetet. I Ljungbyhed omland är det bara en bråkdel. Det visar SCB:s nya analys.

SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Klippan

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Klippan

Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

I Klippan är andelen lägre, 22 procent, och inte oväntat är andelen högre i tätort än på landsbygden. I delar av Solslätt-Pappersbruket når 36 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i Ljungbyhed omland fem procent.

Område för område – så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Klippan
OmrådeAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet
Delar av Solslätt-Pappersbruket36 %
Delar av Tegelbruket-Klippan väster31 %
Delar av Tegelbruket-Klippan väster31 %
Delar av Solslätt-Pappersbruket30 %
Storäng-Söndraby27 %
Ljungbyhed18 %
Krika omland12 %
Delar av Stidsvig-Östra Ljungby12 %
Delar av Stidsvig-Östra Ljungby7 %
Ljungbyhed omland5 %

I Klippans kommun har relativt liten andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.

I pendlingskommuner, som Klippans kommun, är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Klippan är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet ungefär än i andra kommuner som SKR klassificerar som pendlingskommun nära större stad.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Skåne
KommunAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbetAndel av kvinnorAndel av mänOmråde med störst andel
Malmö43 %47 %39 %Persborg (66 %)
Lund38 %40 %36 %Östra Torn Gåsatoften och västra Möllevången (60 %)
Ystad37 %41 %32 %Norra Bellevue (55 %)
Perstorp35 %40 %31 %Perstorp sydvästra tätorten (48 %)
Osby35 %39 %31 %Norra Osby (49 %)
Helsingborg34 %37 %30 %Husensjö (55 %)
Kristianstad31 %34 %27 %Söder (63 %)
Simrishamn30 %32 %28 %Simrishamn västra (60 %)
Hässleholm29 %33 %25 %Hässleholm-Ljungdala och Hässleholm-Östervärn (53 %)
Landskrona28 %32 %25 %Helgebröten (51 %)
Bromölla28 %29 %26 %Bromölla östra centrum-Åbylyckorna (38 %)
Ängelholm27 %32 %22 %Adolfsfält-Rebbelberga-Karlslund, Ängavången-Nyhem-Skörpabäcken och norra Ängelholm centrum (45 %)
Trelleborg26 %30 %21 %Delar av Västra Tommarp-Hallabacken-Kattebäck (42 %)
Höganäs26 %27 %24 %Delar av Höganäs östra-Väsby-Ingelsträde (46 %)
Örkelljunga24 %30 %20 %Örkelljunga norra (42 %)
Tomelilla24 %27 %21 %Tomelilla omnejd och Tomelilla södra (38 %)
Eslöv23 %26 %19 %Delar av Berga-Öster (42 %)
Klippan22 %26 %18 %Delar av Solslätt-Pappersbruket (36 %)
Båstad20 %23 %17 %Malen-Båstad (35 %)
Höör20 %24 %15 %Centrala Höör (36 %)
Åstorp19 %23 %17 %Centrum norr-Grytevad (31 %)
Burlöv19 %21 %17 %Delar av Svenshög-Elisetorp (27 %)
Hörby18 %21 %16 %Delar av Hörby östra (32 %)
Sjöbo18 %23 %13 %Grimstofta-Åsum (35 %)
Bjuv18 %20 %15 %Billesholm södra (24 %)
Skurup16 %18 %13 %Skurup nordost (27 %)
Östra Göinge14 %15 %12 %Sibbhult (26 %)
Svedala12 %16 %8 %Delar av Marbäck-Naverlönn-Kyrkan (23 %)
Staffanstorp12 %14 %9 %Nordvästra Staffanstorp-omnejd (20 %)
Svalöv11 %15 %7 %Delar av Svalöv (22 %)
Kävlinge11 %14 %7 %Arvidsborg-Korsbacka, delar av Kävlinge nordväst och delar av Löddeköpinge (16 %)
Vellinge11 %13 %8 %Vellinge centrum-Tran-Vipgränd-Herrestorp (17 %)
Lomma10 %13 %7 %Delar av Lomma södra-Alnarp (16 %)

I Klippan har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.

57 procent av resorna är kortare än 15 minuter

SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.

Enligt analysen var 40 procent av resorna i kommuner som kategoriseras som pendlingskommun nära större stad under fyra kilometer.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Klippan
Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.