Nästan varannan har cykelavstånd till jobbet i Malmö – flest i Skåne

Malmö kommun Trafik
Cykelparkering

Nästan varannan Malmöbo har cykelavstånd till arbetet. Det är fler än i någon annan kommun i Skåne. Det visar SCB:s senaste analys. Här är siffrorna stadsdel för stadsdel.

SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Malmö

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Malmö

Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

I Malmö är är andelen högre, 43 procent, men det finns skillnader mellan olika kommundelar. I Persborg når 66 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt gör i princip ingen det i delar av Bunkeflostrand syd

Område för område – så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Malmö
OmrådeAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet
Persborg66 %
Delar av Mellanheden-Solbacken65 %
Södra Augustenborg64 %
Delar av Herrgården norr64 %
Möllevången syd64 %
Delar av Möllevången63 %
Delar av Värnhem-Västra Sorgenfri63 %
Örtagården norr63 %
Delar av Örtagården syd-Herrgården syd63 %
Delar av Dammfri62 %
Delar av Kronborg-Pildammsparken-Teatern62 %
Delar av Rådmansvången62 %
Delar av Sofielund norr62 %
Delar av Sofielund norr62 %
Delar av Stadion-Borgmästaregården62 %
Delar av Södra Sofielund62 %
Delar av Örtagården syd-Herrgården syd62 %
Norra Augustenborg61 %
Delar av Fågelbacken61 %
Hamnen-Stortorget61 %
Törnrosen61 %
Delar av Rönneholm61 %
Annelund60 %
Delar av Davidshall-Lugnet60 %
Delar av Håkanstorp-Bulltofta-Valdemarsro60 %
Delar av Möllevången60 %
Delar av Möllevången öst60 %
Delar av Ribersborg60 %
Delar av Rådmansvången60 %
Delar av Södervärn-Allmänna sjukhuset-Flensburg60 %
Delar av Östra Sorgenfri norr60 %
Delar av Östra Sorgenfri norr60 %
Delar av Davidshall-Lugnet59 %
Delar av Gamla staden öst59 %
Delar av Hästhagen-Kronprinsen59 %
Delar av Lorensborg59 %
Delar av Möllevången väst59 %
Delar av Möllevången öst59 %
Delar av Rådmansvången59 %
Delar av Rörsjöstaden59 %
Delar av Värnhem-Västra Sorgenfri59 %
Delar av Västervång-Fridhem59 %
Delar av Västra Sorgenfri öst59 %
Delar av Ärtholmen-Södertorp-Gröndal59 %
Delar av Östra Sorgenfri syd59 %
Delar av Emilstorp-Östra kyrkogården-Apelgården58 %
Delar av Fågelbacken58 %
Delar av Ribersborg58 %
Delar av Ribersborg58 %
Delar av Södervärn-Allmänna sjukhuset-Flensburg58 %
Västra Östervärn-Ellstorp58 %
Delar av Davidshall-Lugnet57 %
Delar av Emilstorp-Östra kyrkogården-Apelgården57 %
Delar av Heleneholm-Almhög57 %
Malmöhus57 %
Delar av Möllevången väst57 %
Delar av Rönneholm57 %
Delar av Rönneholm57 %
Delar av Sofielund norr57 %
Sorgenfri norr57 %
Delar av Dammfri56 %
Delar av Dammfri56 %
Delar av Gamla staden öst56 %
Delar av Heleneholm-Almhög56 %
Delar av Kronborg-Pildammsparken-Teatern56 %
Delar av Mellanheden-Solbacken56 %
Delar av Ribersborg56 %
Delar av Ribersborg56 %
Delar av Rådmansvången56 %
Delar av Rörsjöstaden56 %
Delar av Stadion-Borgmästaregården56 %
Delar av Västra Sorgenfri öst56 %
Lönngården55 %
Delar av Davidshall-Lugnet55 %
Delar av Gamla staden öst55 %
Delar av Gamla staden öst55 %
Delar av Kryddgården55 %
Delar av Ribersborg55 %
Delar av Rönneholm55 %
Delar av Slussen55 %
Delar av Värnhem-Västra Sorgenfri55 %
Östervärn55 %
Delar av Östra Sorgenfri syd55 %
Delar av Heleneholm-Almhög54 %
Delar av Håkanstorp-Bulltofta-Valdemarsro54 %
Delar av Hästhagen-Kronprinsen54 %
Delar av Rörsjöstaden54 %
Delar av Ärtholmen-Södertorp-Gröndal54 %
Eriksfält53 %
Delar av Kirsebergsstaden-Rostorp53 %
Delar av Nydala norr53 %
Delar av Södra Sofielund53 %
Delar av Västervång-Fridhem53 %
Bellevue-Nya Bellevue52 %
Delar av Kirsebergsstaden-Rostorp52 %
Delar av Kirsebergsstaden-Rostorp52 %
Delar av Nydala norr52 %
Delar av Rönneholm52 %
Delar av Slussen52 %
Delar av Herrgården norr51 %
Kirseberg syd51 %
Västra hamnen nordväst51 %
Västra hamnen norr51 %
Västra hamnen sydöst51 %
Bellevuegården öst50 %
Delar av Gullviksborg-Hermodsdal syd50 %
Västra hamnen väst50 %
Ellstorp50 %
Delar av Herrgården norr49 %
Delar av Lorensborg49 %
Västra Kattarp49 %
Bellevuegården väst48 %
Gullvik48 %
Hindby48 %
Delar av Kroksbäck väst48 %
Delar av Kulladal48 %
Delar av Söderkulla48 %
Delar av Söderkulla47 %
Delar av Söderkulla47 %
Delar av Holma46 %
Delar av Hermodsdal-Gullviksborg45 %
Delar av Jägersro-Almgården-Höja väst45 %
Delar av Kulladal45 %
Delar av Söderkulla45 %
Delar av Hermodsdal-Gullviksborg44 %
Delar av Kroksbäck väst44 %
Delar av Kulladal44 %
Delar av Lorensborg43 %
Sege öst43 %
Delar av Gullviksborg-Hermodsdal syd42 %
Delar av Jägersro-Almgården-Höja väst42 %
Delar av Jägersro öst-Stenkällan40 %
Delar av Kryddgården40 %
Delar av Djupadal-Rosenvång39 %
Delar av Håkanstorp-Bulltofta-Valdemarsro39 %
Delar av Sege väst39 %
Delar av Holma38 %
Lindängen norr37 %
Holma-Kroksbäck37 %
Lindängen öst37 %
Delar av Sege väst37 %
Delar av Svågertorp-Lindeborg37 %
Almvik norr-Lindängen väst35 %
Delar av Djupadal-Rosenvång35 %
Fosieby-Kastanjegården35 %
Delar av Videdal35 %
Lindängen syd34 %
Almvik syd-Lindängen syd33 %
Delar av Elinelund-Djupadal31 %
Hyllievång norr30 %
Delar av Videdal30 %
Delar av Virentofta-Östra Skrävlinge-Toftanäs28 %
Delar av Riseberga27 %
Delar av Virentofta-Östra Skrävlinge-Toftanäs27 %
Delar av Jägersro öst-Stenkällan26 %
Delar av Svågertorp-Lindeborg26 %
Norra Gamla Limhamn25 %
Hyllievång syd24 %
Delar av Svågertorp-Lindeborg24 %
Delar av Virentofta-Östra Skrävlinge-Toftanäs21 %
Delar av Djupadal-Rosenvång20 %
Östra Gamla Limhamn20 %
Annetorp södra-Kalkbrottet19 %
Delar av Elinelund-Djupadal19 %
Delar av Fortuna hemgården-Kvarnby-Södra Sallerup19 %
Annetorp18 %
Delar av Bunkeflostrand öst18 %
Delar av Riseberga17 %
Delar av Sibbarp17 %
Delar av Bunkeflostrand öst15 %
Västra Gamla Limhamn15 %
Delar av Bunkeflostrand väst13 %
Limhamns hamnområde13 %
Delar av Sibbarp13 %
Vintrie-Skumparp13 %
Delar av Fortuna hemgården-Kvarnby-Södra Sallerup12 %
Delar av Oxie norr12 %
Delar av Sibbarp12 %
Ön norr11 %
Delar av Bunkeflostrand väst9 %
Delar av Bunkeflostrand väst8 %
Delar av Oxie syd8 %
Delar av Oxie norr6 %
Delar av Oxie norr6 %
Delar av Oxie syd6 %
Delar av Oxie syd6 %
Delar av Bunkeflostrand syd5 %
Delar av Oxie syd5 %
Delar av Tygelsjö by omland4 %
Delar av Tygelsjö by omland4 %
Delar av Tygelsjö by omland2 %
Delar av Bunkeflostrand syd1 %

Malmö kommun är den kommun i Skåne där högst andel av befolkningen har cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.

I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Skåne
KommunAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbetAndel av kvinnorAndel av mänOmråde med störst andel
Malmö43 %47 %39 %Persborg (66 %)
Lund38 %40 %36 %Östra Torn Gåsatoften och västra Möllevången (60 %)
Ystad37 %41 %32 %Norra Bellevue (55 %)
Perstorp35 %40 %31 %Perstorp sydvästra tätorten (48 %)
Osby35 %39 %31 %Norra Osby (49 %)
Helsingborg34 %37 %30 %Husensjö (55 %)
Kristianstad31 %34 %27 %Söder (63 %)
Simrishamn30 %32 %28 %Simrishamn västra (60 %)
Hässleholm29 %33 %25 %Hässleholm-Ljungdala och Hässleholm-Östervärn (53 %)
Landskrona28 %32 %25 %Helgebröten (51 %)
Bromölla28 %29 %26 %Bromölla östra centrum-Åbylyckorna (38 %)
Ängelholm27 %32 %22 %Adolfsfält-Rebbelberga-Karlslund, Ängavången-Nyhem-Skörpabäcken och norra Ängelholm centrum (45 %)
Trelleborg26 %30 %21 %Delar av Västra Tommarp-Hallabacken-Kattebäck (42 %)
Höganäs26 %27 %24 %Delar av Höganäs östra-Väsby-Ingelsträde (46 %)
Örkelljunga24 %30 %20 %Örkelljunga norra (42 %)
Tomelilla24 %27 %21 %Tomelilla omnejd och Tomelilla södra (38 %)
Eslöv23 %26 %19 %Delar av Berga-Öster (42 %)
Klippan22 %26 %18 %Delar av Solslätt-Pappersbruket (36 %)
Båstad20 %23 %17 %Malen-Båstad (35 %)
Höör20 %24 %15 %Centrala Höör (36 %)
Åstorp19 %23 %17 %Centrum norr-Grytevad (31 %)
Burlöv19 %21 %17 %Delar av Svenshög-Elisetorp (27 %)
Hörby18 %21 %16 %Delar av Hörby östra (32 %)
Sjöbo18 %23 %13 %Grimstofta-Åsum (35 %)
Bjuv18 %20 %15 %Billesholm södra (24 %)
Skurup16 %18 %13 %Skurup nordost (27 %)
Östra Göinge14 %15 %12 %Sibbhult (26 %)
Svedala12 %16 %8 %Delar av Marbäck-Naverlönn-Kyrkan (23 %)
Staffanstorp12 %14 %9 %Nordvästra Staffanstorp-omnejd (20 %)
Svalöv11 %15 %7 %Delar av Svalöv (22 %)
Kävlinge11 %14 %7 %Arvidsborg-Korsbacka, delar av Kävlinge nordväst och delar av Löddeköpinge (16 %)
Vellinge11 %13 %8 %Vellinge centrum-Tran-Vipgränd-Herrestorp (17 %)
Lomma10 %13 %7 %Delar av Lomma södra-Alnarp (16 %)

I Malmö har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.

57 procent av resorna är kortare än 15 minuter

SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.

Enligt analysen var 69 procent av resorna i Malmö under fyrakilometersgränsen. Det är störst andel kortare resor bland Sveriges större städer, och samma andel som i Stockholm. När analysen begränsades till resor som startar inom kommunernas tätorter var andelenn ännu högre.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.