Här är Helsingborgsområdet där nästan sex av tio kan cykla till jobbet

Helsingborgs kommun Trafik
Cykelparkering

I Husensjö har nästan sex av tio cykelavstånd till arbetet. I delar av Kattarp-Hasslarp-Utvälinge, delar av Rydebäck-Rya och delar av Vallåkra-Gantofta är det bara en bråkdel. Det visar SCB:s nya analys.

SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Helsingborg

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Helsingborg

Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Även i Helsingborg ligger andelen däromkring, 34 procent, men det finns skillnader mellan olika kommundelar. I Husensjö når 55 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i delar av Kattarp-Hasslarp-Utvälinge, delar av Rydebäck-Rya och delar av Vallåkra-Gantofta två procent.

Område för område – så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Helsingborg
OmrådeAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet
Husensjö55 %
Sofieberg52 %
Delar av Wilson park-Fältabacken52 %
Delar av Olympia-Slottshöjden östra51 %
Delar av Adolfsberg-Västergård50 %
Delar av Tågaborg50 %
Delar av Adolfsberg-Västergård49 %
Delar av Drottninghög49 %
Delar av Helsingborg centrum-Slottshöjden västra49 %
Delar av Rosengården östra49 %
Delar av Rosengården östra49 %
Delar av Tågaborg49 %
Delar av Olympia-Slottshöjden östra48 %
Delar av Ringstorp-Stattena48 %
Delar av Fredriksdal-Filborna47 %
Delar av Fredriksdal-Filborna47 %
Delar av Olympia-Slottshöjden östra47 %
Delar av Tågaborg47 %
Delar av Tågaborg47 %
Delar av Eskilsminne-Gustavslund norra46 %
Delar av Fredriksdal-Filborna46 %
Delar av Helsingborg centrum-Slottshöjden västra46 %
Delar av Ringstorp-Stattena46 %
Berga-Kullavägen södra45 %
Delar av Drottninghög45 %
Delar av Ringstorp-Stattena45 %
Delar av Söder-Oceanhamnen-Oljehamnen45 %
Delar av Eneborg-Högaborg44 %
Delar av Eskilsminne-Gustavslund norra44 %
Delar av Norr-Pålsjö44 %
Delar av Söder-Oceanhamnen-Oljehamnen44 %
Delar av Wilson park-Fältabacken44 %
Delar av Adolfsberg-Västergård43 %
Delar av Dalhem-Väla södra43 %
Delar av Eneborg-Högaborg43 %
Delar av Helsingborg centrum-Slottshöjden västra43 %
Delar av Närlunda-Elineberg43 %
Delar av Närlunda-Elineberg43 %
Delar av Söder-Oceanhamnen-Oljehamnen43 %
Delar av Norr-Pålsjö42 %
Delar av Planteringen-Miatorp västra42 %
Delar av Dalhem-Väla södra41 %
Delar av Eneborg-Högaborg41 %
Delar av Eneborg-Högaborg41 %
Delar av Dalhem-Väla södra38 %
Delar av Högasten-Miatorp östra38 %
Delar av Högasten-Miatorp östra38 %
Delar av Planteringen-Miatorp västra37 %
Delar av Ramlösa-Gustavslund södra37 %
Delar av Eskilsminne-Gustavslund norra35 %
Delar av Mariastaden-Käftaåra31 %
Delar av Mariastaden-Käftaåra30 %
Delar av Ramlösa-Gustavslund södra28 %
Delar av Ramlösa-Gustavslund södra24 %
Delar av Ättekulla-Raus24 %
Delar av Ödåkra-Väla22 %
Delar av Mariastaden-Käftaåra19 %
Delar av Råå-Pålstorp-Örby19 %
Delar av Ättekulla-Raus19 %
Delar av Råå-Pålstorp-Örby18 %
Delar av Ödåkra-Väla18 %
Delar av Ödåkra-Väla16 %
Delar av Påarp-Bårslöv14 %
Delar av Påarp-Bårslöv11 %
Delar av Mörarp-Mörarp omland9 %
Delar av Påarp-Bårslöv9 %
Delar av Påarp-Bårslöv8 %
Delar av Mörarp-Mörarp omland7 %
Delar av Vallåkra-Gantofta7 %
Delar av Laröd-Hittarp5 %
Allerum-Domsten4 %
Delar av Kattarp-Hasslarp-Utvälinge4 %
Delar av Laröd-Hittarp4 %
Delar av Rydebäck-Rya4 %
Delar av Rydebäck-Rya4 %
Delar av Vallåkra-Gantofta4 %
Delar av Laröd-Hittarp3 %
Delar av Kattarp-Hasslarp-Utvälinge2 %
Delar av Rydebäck-Rya2 %
Delar av Vallåkra-Gantofta2 %

Helsingborgs kommun ligger alltså ganska nära rikssnittet när det gäller invånarnas cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.

I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Helsingborg är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet mindre än i andra kommuner som SKR klassificerar som större stad.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Skåne
KommunAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbetAndel av kvinnorAndel av mänOmråde med störst andel
Malmö43 %47 %39 %Persborg (66 %)
Lund38 %40 %36 %Östra Torn Gåsatoften och västra Möllevången (60 %)
Ystad37 %41 %32 %Norra Bellevue (55 %)
Perstorp35 %40 %31 %Perstorp sydvästra tätorten (48 %)
Osby35 %39 %31 %Norra Osby (49 %)
Helsingborg34 %37 %30 %Husensjö (55 %)
Kristianstad31 %34 %27 %Söder (63 %)
Simrishamn30 %32 %28 %Simrishamn västra (60 %)
Hässleholm29 %33 %25 %Hässleholm-Ljungdala och Hässleholm-Östervärn (53 %)
Landskrona28 %32 %25 %Helgebröten (51 %)
Bromölla28 %29 %26 %Bromölla östra centrum-Åbylyckorna (38 %)
Ängelholm27 %32 %22 %Adolfsfält-Rebbelberga-Karlslund, Ängavången-Nyhem-Skörpabäcken och norra Ängelholm centrum (45 %)
Trelleborg26 %30 %21 %Delar av Västra Tommarp-Hallabacken-Kattebäck (42 %)
Höganäs26 %27 %24 %Delar av Höganäs östra-Väsby-Ingelsträde (46 %)
Örkelljunga24 %30 %20 %Örkelljunga norra (42 %)
Tomelilla24 %27 %21 %Tomelilla omnejd och Tomelilla södra (38 %)
Eslöv23 %26 %19 %Delar av Berga-Öster (42 %)
Klippan22 %26 %18 %Delar av Solslätt-Pappersbruket (36 %)
Båstad20 %23 %17 %Malen-Båstad (35 %)
Höör20 %24 %15 %Centrala Höör (36 %)
Åstorp19 %23 %17 %Centrum norr-Grytevad (31 %)
Burlöv19 %21 %17 %Delar av Svenshög-Elisetorp (27 %)
Hörby18 %21 %16 %Delar av Hörby östra (32 %)
Sjöbo18 %23 %13 %Grimstofta-Åsum (35 %)
Bjuv18 %20 %15 %Billesholm södra (24 %)
Skurup16 %18 %13 %Skurup nordost (27 %)
Östra Göinge14 %15 %12 %Sibbhult (26 %)
Svedala12 %16 %8 %Delar av Marbäck-Naverlönn-Kyrkan (23 %)
Staffanstorp12 %14 %9 %Nordvästra Staffanstorp-omnejd (20 %)
Svalöv11 %15 %7 %Delar av Svalöv (22 %)
Kävlinge11 %14 %7 %Arvidsborg-Korsbacka, delar av Kävlinge nordväst och delar av Löddeköpinge (16 %)
Vellinge11 %13 %8 %Vellinge centrum-Tran-Vipgränd-Herrestorp (17 %)
Lomma10 %13 %7 %Delar av Lomma södra-Alnarp (16 %)

I Helsingborg har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.

57 procent av resorna är kortare än 15 minuter

SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.

Enligt analysen var 58 procent av resorna i Helsingborg under fyrakilometersgränsen. Störst andel kortare resor i Sveriges största städer gjordes i Stockholm och Malmö: 69 procent. När analysen begränsades till resor som startar inom kommunernas tätorter var andelen ännu högre.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Helsingborg
Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.