I delar av Västra Tommarp-Hallabacken-Kattebäck har fyra av tio cykelavstånd till arbetet. I delar av Anderslöv omland-Klagstorp-Klagstorp omland och delar av Anderslöv omland-Klagstorp-Klagstorp omland är det bara en bråkdel. Det visar SCB:s nya analys.
SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Trelleborg
Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.
I Trelleborg är andelen lägre, 26 procent, och inte oväntat är andelen högre i tätort än på landsbygden. I delar av Västra Tommarp-Hallabacken-Kattebäck når 42 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i delar av Anderslöv omland-Klagstorp-Klagstorp omland och delar av Anderslöv omland-Klagstorp-Klagstorp omland två procent.
Område | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet |
---|---|
Delar av Västra Tommarp-Hallabacken-Kattebäck | 42 % |
Delar av Trelleborg innerstaden | 41 % |
Delar av Öster Jär-Fagerängen-Österlid | 41 % |
Delar av Granlunda-Knäckekärr-Högalid | 40 % |
Delar av Granlunda-Knäckekärr-Högalid | 40 % |
Delar av Kyrkoköpinge-Malörten-Akka-Pilevall | 40 % |
Västervång | 40 % |
Delar av Granlunda-Knäckekärr-Högalid | 39 % |
Delar av Trelleborg innerstaden | 39 % |
Delar av Trelleborg innerstaden | 39 % |
Delar av Kyrkoköpinge-Malörten-Akka-Pilevall | 37 % |
Delar av Trelleborg innerstaden | 37 % |
Delar av Kyrkoköpinge-Malörten-Akka-Pilevall | 35 % |
Delar av Öster Jär-Fagerängen-Österlid | 34 % |
Västra stadsdelarna-Kurland | 32 % |
Delar av Västra Tommarp-Hallabacken-Kattebäck | 25 % |
Delar av Dalajär-Böste | 20 % |
Delar av Smygehamn-Beddingestrand | 11 % |
Anderslöv | 8 % |
Skegrie | 5 % |
Delar av Smygehamn-Beddingestrand | 5 % |
Delar av Alstad-Gislöv-Södra Åby-Södra Åby omland | 4 % |
Delar av Dalajär-Böste | 4 % |
Skegrie-Västra Tommarp omland | 4 % |
Delar av Alstad-Gislöv-Södra Åby-Södra Åby omland | 3 % |
Delar av Anderslöv omland-Klagstorp-Klagstorp omland | 2 % |
Delar av Anderslöv omland-Klagstorp-Klagstorp omland | 2 % |
I Trelleborgs kommun har relativt liten andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.
I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Trelleborg är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet större än i andra kommuner som SKR klassificerar som pendlingskommun nära storstad.
Kommun | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet | Andel av kvinnor | Andel av män | Område med störst andel |
---|---|---|---|---|
Malmö | 43 % | 47 % | 39 % | Persborg (66 %) |
Lund | 38 % | 40 % | 36 % | Östra Torn Gåsatoften och västra Möllevången (60 %) |
Ystad | 37 % | 41 % | 32 % | Norra Bellevue (55 %) |
Perstorp | 35 % | 40 % | 31 % | Perstorp sydvästra tätorten (48 %) |
Osby | 35 % | 39 % | 31 % | Norra Osby (49 %) |
Helsingborg | 34 % | 37 % | 30 % | Husensjö (55 %) |
Kristianstad | 31 % | 34 % | 27 % | Söder (63 %) |
Simrishamn | 30 % | 32 % | 28 % | Simrishamn västra (60 %) |
Hässleholm | 29 % | 33 % | 25 % | Hässleholm-Ljungdala och Hässleholm-Östervärn (53 %) |
Landskrona | 28 % | 32 % | 25 % | Helgebröten (51 %) |
Bromölla | 28 % | 29 % | 26 % | Bromölla östra centrum-Åbylyckorna (38 %) |
Ängelholm | 27 % | 32 % | 22 % | Adolfsfält-Rebbelberga-Karlslund, Ängavången-Nyhem-Skörpabäcken och norra Ängelholm centrum (45 %) |
Trelleborg | 26 % | 30 % | 21 % | Delar av Västra Tommarp-Hallabacken-Kattebäck (42 %) |
Höganäs | 26 % | 27 % | 24 % | Delar av Höganäs östra-Väsby-Ingelsträde (46 %) |
Örkelljunga | 24 % | 30 % | 20 % | Örkelljunga norra (42 %) |
Tomelilla | 24 % | 27 % | 21 % | Tomelilla omnejd och Tomelilla södra (38 %) |
Eslöv | 23 % | 26 % | 19 % | Delar av Berga-Öster (42 %) |
Klippan | 22 % | 26 % | 18 % | Delar av Solslätt-Pappersbruket (36 %) |
Båstad | 20 % | 23 % | 17 % | Malen-Båstad (35 %) |
Höör | 20 % | 24 % | 15 % | Centrala Höör (36 %) |
Åstorp | 19 % | 23 % | 17 % | Centrum norr-Grytevad (31 %) |
Burlöv | 19 % | 21 % | 17 % | Delar av Svenshög-Elisetorp (27 %) |
Hörby | 18 % | 21 % | 16 % | Delar av Hörby östra (32 %) |
Sjöbo | 18 % | 23 % | 13 % | Grimstofta-Åsum (35 %) |
Bjuv | 18 % | 20 % | 15 % | Billesholm södra (24 %) |
Skurup | 16 % | 18 % | 13 % | Skurup nordost (27 %) |
Östra Göinge | 14 % | 15 % | 12 % | Sibbhult (26 %) |
Svedala | 12 % | 16 % | 8 % | Delar av Marbäck-Naverlönn-Kyrkan (23 %) |
Staffanstorp | 12 % | 14 % | 9 % | Nordvästra Staffanstorp-omnejd (20 %) |
Svalöv | 11 % | 15 % | 7 % | Delar av Svalöv (22 %) |
Kävlinge | 11 % | 14 % | 7 % | Arvidsborg-Korsbacka, delar av Kävlinge nordväst och delar av Löddeköpinge (16 %) |
Vellinge | 11 % | 13 % | 8 % | Vellinge centrum-Tran-Vipgränd-Herrestorp (17 %) |
Lomma | 10 % | 13 % | 7 % | Delar av Lomma södra-Alnarp (16 %) |
I Trelleborg har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.
57 procent av resorna är kortare än 15 minuter
SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.
Enligt analysen var 53 procent av resorna i kommuner som kategoriseras som pendlingskommun nära storstad under fyra kilometer.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.