Här är Lundaområdena där sex av tio kan cykla till jobbet

Lunds kommun Trafik
Cykelparkering

I Östra Torn Gåsatoften och västra Möllevången har sex av tio cykelavstånd till arbetet. I Genarps omnejd är det bara en bråkdel. Det visar SCB:s nya analys.

SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Lund

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Lund

Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

I Lund är är andelen högre, 38 procent, och inte oväntat är andelen högre i tätort än på landsbygden. I Östra Torn Gåsatoften och västra Möllevången når 60 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i Genarps omnejd två procent.

Område för område – så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Lund
OmrådeAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet
Östra Torn Gåsatoften60 %
Västra Möllevången60 %
Delar av Delphinen-Kämnärsvägen58 %
Magistratsvägen-Fäladstorget57 %
Sankt Hans56 %
Delar av Tuna-Galjevången56 %
Skarpskyttevägen-Sankt Hans Backar55 %
Svenshögskolan-Utsättaregränden54 %
Ladugårdsmarken53 %
Delar av Lund centrala staden53 %
Delar av Mårtens Fälad53 %
Östra Möllevången53 %
Delar av Nilstorp-Stampelyckan53 %
Sparta-Ideon53 %
Delar av Delphinen-Kämnärsvägen52 %
Delar av Lund centrala staden52 %
Delar av Lund centrala staden52 %
Annehem51 %
Östra Torn Vänortsparken51 %
Delar av Lund centrala staden51 %
Delar av Lund centrala staden51 %
Delar av Lund centrala staden51 %
Delar av Lund centrala staden51 %
Delar av Mårtens Fälad51 %
Östra Torn Orkesterparken50 %
Vildanden50 %
Delar av Arenan-Klostergården49 %
Kobjer-Öresundsvägen49 %
Delar av Lund centrala staden49 %
Delar av Lund väster49 %
Delar av Tuna-Galjevången49 %
Delar av Arenan-Klostergården48 %
Brunnshög48 %
Delar av Lund centrala staden48 %
Delar av Lund väster48 %
Delar av Nilstorp-Stampelyckan48 %
Delar av Lund väster47 %
Delar av Lund väster47 %
Råbyholm47 %
Linero centrum46 %
Delar av Lund väster46 %
Delar av Lund väster46 %
Delar av Linero45 %
Delar av Lund väster45 %
Delar av Värpinge-Klosters Fälad45 %
Nöbbelöv-Oscarshem44 %
Nöbbelövs torg44 %
Parentesen-Ulrikedal44 %
Delar av Arenan-Klostergården43 %
Delar av Nöbbelöv-Gunnesbo40 %
Stora Råby-Norränga39 %
Delar av Värpinge-Klosters Fälad39 %
Delar av Arenan-Klostergården38 %
Delar av Linero37 %
Delar av Nöbbelöv-Gunnesbo36 %
Delar av Veberöd centrum12 %
Delar av Veberöd centrum12 %
Delar av Dalby centrum11 %
Delar av Veberöd centrum11 %
Delar av Dalby centrum10 %
Delar av Vallkärra-Stångby10 %
Östra Genarp centrum9 %
Delar av Dalby centrum8 %
Delar av Dalby centrum8 %
Västra Genarp centrum8 %
Delar av Södra Sandby centrum7 %
Södra Sanby omnejd6 %
Delar av Södra Sandby centrum6 %
Delar av Södra Sandby centrum6 %
Dalby-Veberöd omnejd5 %
Delar av Vallkärra-Stångby5 %
Delar av Södra Sandby centrum4 %
Lunds centrala omnejd3 %
Genarps omnejd2 %

I Lunds kommun har relativt stor andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.

I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Lund är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet ungefär än i andra kommuner som SKR klassificerar som större stad.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Skåne
KommunAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbetAndel av kvinnorAndel av mänOmråde med störst andel
Malmö43 %47 %39 %Persborg (66 %)
Lund38 %40 %36 %Östra Torn Gåsatoften och västra Möllevången (60 %)
Ystad37 %41 %32 %Norra Bellevue (55 %)
Perstorp35 %40 %31 %Perstorp sydvästra tätorten (48 %)
Osby35 %39 %31 %Norra Osby (49 %)
Helsingborg34 %37 %30 %Husensjö (55 %)
Kristianstad31 %34 %27 %Söder (63 %)
Simrishamn30 %32 %28 %Simrishamn västra (60 %)
Hässleholm29 %33 %25 %Hässleholm-Ljungdala och Hässleholm-Östervärn (53 %)
Landskrona28 %32 %25 %Helgebröten (51 %)
Bromölla28 %29 %26 %Bromölla östra centrum-Åbylyckorna (38 %)
Ängelholm27 %32 %22 %Adolfsfält-Rebbelberga-Karlslund, Ängavången-Nyhem-Skörpabäcken och norra Ängelholm centrum (45 %)
Trelleborg26 %30 %21 %Delar av Västra Tommarp-Hallabacken-Kattebäck (42 %)
Höganäs26 %27 %24 %Delar av Höganäs östra-Väsby-Ingelsträde (46 %)
Örkelljunga24 %30 %20 %Örkelljunga norra (42 %)
Tomelilla24 %27 %21 %Tomelilla omnejd och Tomelilla södra (38 %)
Eslöv23 %26 %19 %Delar av Berga-Öster (42 %)
Klippan22 %26 %18 %Delar av Solslätt-Pappersbruket (36 %)
Båstad20 %23 %17 %Malen-Båstad (35 %)
Höör20 %24 %15 %Centrala Höör (36 %)
Åstorp19 %23 %17 %Centrum norr-Grytevad (31 %)
Burlöv19 %21 %17 %Delar av Svenshög-Elisetorp (27 %)
Hörby18 %21 %16 %Delar av Hörby östra (32 %)
Sjöbo18 %23 %13 %Grimstofta-Åsum (35 %)
Bjuv18 %20 %15 %Billesholm södra (24 %)
Skurup16 %18 %13 %Skurup nordost (27 %)
Östra Göinge14 %15 %12 %Sibbhult (26 %)
Svedala12 %16 %8 %Delar av Marbäck-Naverlönn-Kyrkan (23 %)
Staffanstorp12 %14 %9 %Nordvästra Staffanstorp-omnejd (20 %)
Svalöv11 %15 %7 %Delar av Svalöv (22 %)
Kävlinge11 %14 %7 %Arvidsborg-Korsbacka, delar av Kävlinge nordväst och delar av Löddeköpinge (16 %)
Vellinge11 %13 %8 %Vellinge centrum-Tran-Vipgränd-Herrestorp (17 %)
Lomma10 %13 %7 %Delar av Lomma södra-Alnarp (16 %)

I Lund har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.

57 procent av resorna är kortare än 15 minuter

SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.

Enligt analysen var 65 procent av resorna i Lund under fyrakilometersgränsen. Störst andel kortare resor i Sveriges största städer gjordes i Stockholm och Malmö: 69 procent. När analysen begränsades till resor som startar inom kommunernas tätorter var andelen ännu högre.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Lund
Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Dalby
Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Södra Sandby
Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.