Här är Ängelholmsområdena där nästan varannan kan cykla till jobbet

Ängelholms kommun Trafik
Cykelparkering

I Adolfsfält-Rebbelberga-Karlslund, Ängavången-Nyhem-Skörpabäcken och norra Ängelholm centrum har nästan varannan cykelavstånd till arbetet. I delar av Ängelholm omland nordost är det bara en bråkdel. Det visar SCB:s nya analys.

SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Ängelholm

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Ängelholm

Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

I Ängelholm är andelen lägre, 27 procent, och inte oväntat är andelen högre i tätort än på landsbygden. I Adolfsfält-Rebbelberga-Karlslund, Ängavången-Nyhem-Skörpabäcken och norra Ängelholm centrum når 45 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i delar av Ängelholm omland nordost fyra procent.

Område för område – så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Ängelholm
OmrådeAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet
Adolfsfält-Rebbelberga-Karlslund45 %
Ängavången-Nyhem-Skörpabäcken45 %
Norra Ängelholm centrum45 %
Kronotorp-Gamla Kungsgården-Nya Kungsgården44 %
Ängelholm centrum44 %
Villan42 %
Södra Ängelholm centrum40 %
Fridhem-Skörpinge-Kroneslätt38 %
Stationsområdet-Sockerbruket38 %
Havsbaden-Paletten-Danielslund35 %
Delar av Skälderviken-Pomona-Ärrarps ängar33 %
Kulltorp-Södra Utmarken-Epadalen32 %
Delar av Skälderviken-Pomona-Ärrarps ängar18 %
Delar av Munka Ljungby-Tåstarp-Toarp17 %
Delar av Munka Ljungby-Tåstarp-Toarp14 %
Delar av Vejbystrand-Magnarp-Skepparkroken13 %
Delar av Hjärnarp-Margretetorp-Svenstorp11 %
Delar av Hjärnarp-Margretetorp-Svenstorp8 %
Delar av Vejbystrand-Magnarp-Skepparkroken8 %
Delar av Ängelholm omland syd7 %
Delar av Ängelholm omland nordost6 %
Delar av Ängelholm omland syd6 %
Strövelstorp5 %
Delar av Ängelholm omland nordost4 %

I Ängelholms kommun har relativt liten andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.

I pendlingskommuner, som Ängelholms kommun, är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Ängelholm är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet större än i andra kommuner som SKR klassificerar som pendlingskommun nära större stad.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Skåne
KommunAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbetAndel av kvinnorAndel av mänOmråde med störst andel
Malmö43 %47 %39 %Persborg (66 %)
Lund38 %40 %36 %Östra Torn Gåsatoften och västra Möllevången (60 %)
Ystad37 %41 %32 %Norra Bellevue (55 %)
Perstorp35 %40 %31 %Perstorp sydvästra tätorten (48 %)
Osby35 %39 %31 %Norra Osby (49 %)
Helsingborg34 %37 %30 %Husensjö (55 %)
Kristianstad31 %34 %27 %Söder (63 %)
Simrishamn30 %32 %28 %Simrishamn västra (60 %)
Hässleholm29 %33 %25 %Hässleholm-Ljungdala och Hässleholm-Östervärn (53 %)
Landskrona28 %32 %25 %Helgebröten (51 %)
Bromölla28 %29 %26 %Bromölla östra centrum-Åbylyckorna (38 %)
Ängelholm27 %32 %22 %Adolfsfält-Rebbelberga-Karlslund, Ängavången-Nyhem-Skörpabäcken och norra Ängelholm centrum (45 %)
Trelleborg26 %30 %21 %Delar av Västra Tommarp-Hallabacken-Kattebäck (42 %)
Höganäs26 %27 %24 %Delar av Höganäs östra-Väsby-Ingelsträde (46 %)
Örkelljunga24 %30 %20 %Örkelljunga norra (42 %)
Tomelilla24 %27 %21 %Tomelilla omnejd och Tomelilla södra (38 %)
Eslöv23 %26 %19 %Delar av Berga-Öster (42 %)
Klippan22 %26 %18 %Delar av Solslätt-Pappersbruket (36 %)
Båstad20 %23 %17 %Malen-Båstad (35 %)
Höör20 %24 %15 %Centrala Höör (36 %)
Åstorp19 %23 %17 %Centrum norr-Grytevad (31 %)
Burlöv19 %21 %17 %Delar av Svenshög-Elisetorp (27 %)
Hörby18 %21 %16 %Delar av Hörby östra (32 %)
Sjöbo18 %23 %13 %Grimstofta-Åsum (35 %)
Bjuv18 %20 %15 %Billesholm södra (24 %)
Skurup16 %18 %13 %Skurup nordost (27 %)
Östra Göinge14 %15 %12 %Sibbhult (26 %)
Svedala12 %16 %8 %Delar av Marbäck-Naverlönn-Kyrkan (23 %)
Staffanstorp12 %14 %9 %Nordvästra Staffanstorp-omnejd (20 %)
Svalöv11 %15 %7 %Delar av Svalöv (22 %)
Kävlinge11 %14 %7 %Arvidsborg-Korsbacka, delar av Kävlinge nordväst och delar av Löddeköpinge (16 %)
Vellinge11 %13 %8 %Vellinge centrum-Tran-Vipgränd-Herrestorp (17 %)
Lomma10 %13 %7 %Delar av Lomma södra-Alnarp (16 %)

I Ängelholm har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.

57 procent av resorna är kortare än 15 minuter

SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.

Enligt analysen var 40 procent av resorna i kommuner som kategoriseras som pendlingskommun nära större stad under fyra kilometer.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Ängelholm
Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.