Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T Ronabot från 1915. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilarna i Trelleborgs kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen knappt 14 år gammal. Fem procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Trelleborgs kommun är dock äldre än snittet i Skåne län. Yngst i länet är bilarna i Malmö kommun, där medelåldern ligger på omkring elva år. Äldst i länet, omkring 16 år, är de i Tomelilla kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Malmö | 10,8 år | 51 % | 2 % |
| Vellinge | 11,1 år | 54 % | 4 % |
| Helsingborg | 11,3 år | 49 % | 2 % |
| Lomma | 11,3 år | 52 % | 4 % |
| Staffanstorp | 11,7 år | 49 % | 3 % |
| Lund | 11,8 år | 47 % | 3 % |
| Svedala | 12 år | 47 % | 3 % |
| Kävlinge | 12 år | 48 % | 3 % |
| Ängelholm | 12,1 år | 48 % | 4 % |
| Burlöv | 12,1 år | 44 % | 2 % |
| Båstad | 12,2 år | 48 % | 4 % |
| Höganäs | 12,3 år | 48 % | 4 % |
| Landskrona | 12,5 år | 42 % | 3 % |
| Kristianstad | 12,5 år | 43 % | 4 % |
| Ystad | 12,7 år | 46 % | 5 % |
| Eslöv | 13 år | 43 % | 4 % |
| Bromölla | 13,4 år | 37 % | 4 % |
| Trelleborg | 13,5 år | 41 % | 5 % |
| Simrishamn | 13,7 år | 41 % | 5 % |
| Åstorp | 13,8 år | 37 % | 5 % |
| Skurup | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hässleholm | 14,1 år | 38 % | 6 % |
| Höör | 14,1 år | 39 % | 6 % |
| Östra Göinge | 14,2 år | 36 % | 5 % |
| Svalöv | 14,3 år | 36 % | 5 % |
| Bjuv | 14,4 år | 36 % | 5 % |
| Osby | 14,4 år | 39 % | 7 % |
| Sjöbo | 14,7 år | 37 % | 6 % |
| Perstorp | 14,7 år | 34 % | 5 % |
| Klippan | 14,7 år | 36 % | 6 % |
| Hörby | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Örkelljunga | 14,8 år | 37 % | 7 % |
| Tomelilla | 16 år | 35 % | 9 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Omkring 1 200 bilar – fem procent av bilarna i Trelleborgs kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Trelleborgs kommun finns 649 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Ford T Ronabot, årsmodell 1915. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1915 | Ford T Ronabot | CLA 476 | Flerfärgad |
| 1920 | Essex Touring 6 A | BTR 006 | Mörkgrön |
| 1922 | Ford T | FPA 615 | Svart |
| 1923 | Ford | AOB 021 | Svart |
| 1924 | Chrysler B70 Phaeton | PAG 789 | Flerfärgad |
| 1925 | Ford | ZAP 05T | Svart |
| 1926 | Ford T | OOM 788 | Svart |
| 1926 | Ford T | KEU 411 | Svart |
| 1926 | Ford T Sedan | CNF 656 | Mörkgrön |
| 1927 | Buick | SKG 06J | Flerfärgad |
| 1927 | Ford T Tudor | OAS 293 | Grå |
| 1927 | Ford T | KOM 665 | Flerfärgad |
| 1927 | Hupmobile | FUJ 668 | Flerfärgad |
| 1928 | Ford A | DRZ 723 | Flerfärgad |
| 1930 | Essex | RAT 499 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A Cab | OYR 965 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A | OTG 656 | Flerfärgad |
| 1930 | Chevrolet Ae | KWO 525 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford Sport Coup | KTN 963 | Mörkbrun |
| 1930 | Essex | EKF 512 | Svart |