Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. I Kävlinge rullar landets äldsta bil, en Mobile Steamer från 1900. Den rullade därmed före unionsupplösningen mellan Sverige och Norge.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilarna i Kävlinge kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen omkring tolv år gammal. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är äldre än tio år gamla. Tre procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Kävlinge kommun har ungefär samma medelålder som i Skåne län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Malmö kommun, där medelåldern ligger på omkring elva år. Äldst i länet, omkring 16 år, är de i Tomelilla kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Malmö | 10,8 år | 51 % | 2 % |
| Vellinge | 11,1 år | 54 % | 4 % |
| Helsingborg | 11,3 år | 49 % | 2 % |
| Lomma | 11,3 år | 52 % | 4 % |
| Staffanstorp | 11,7 år | 49 % | 3 % |
| Lund | 11,8 år | 47 % | 3 % |
| Svedala | 12 år | 47 % | 3 % |
| Kävlinge | 12 år | 48 % | 3 % |
| Ängelholm | 12,1 år | 48 % | 4 % |
| Burlöv | 12,1 år | 44 % | 2 % |
| Båstad | 12,2 år | 48 % | 4 % |
| Höganäs | 12,3 år | 48 % | 4 % |
| Landskrona | 12,5 år | 42 % | 3 % |
| Kristianstad | 12,5 år | 43 % | 4 % |
| Ystad | 12,7 år | 46 % | 5 % |
| Eslöv | 13 år | 43 % | 4 % |
| Bromölla | 13,4 år | 37 % | 4 % |
| Trelleborg | 13,5 år | 41 % | 5 % |
| Simrishamn | 13,7 år | 41 % | 5 % |
| Åstorp | 13,8 år | 37 % | 5 % |
| Skurup | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hässleholm | 14,1 år | 38 % | 6 % |
| Höör | 14,1 år | 39 % | 6 % |
| Östra Göinge | 14,2 år | 36 % | 5 % |
| Svalöv | 14,3 år | 36 % | 5 % |
| Bjuv | 14,4 år | 36 % | 5 % |
| Osby | 14,4 år | 39 % | 7 % |
| Sjöbo | 14,7 år | 37 % | 6 % |
| Perstorp | 14,7 år | 34 % | 5 % |
| Klippan | 14,7 år | 36 % | 6 % |
| Hörby | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Örkelljunga | 14,8 år | 37 % | 7 % |
| Tomelilla | 16 år | 35 % | 9 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Drygt 600 bilar – tre procent av bilarna i Kävlinge kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Kävlinge kommun finns 325 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en mörkbrun Mobile Steamer, årsmodell 1900. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än unionsupplösningen mellan Sverige och Norge, som ägde rum år 1905. Det här är den äldsta bilen som är registrerad som i trafik i Sverige. Bilen är amerikansk och tillverkades av ångbilsföretaget Mobile Company of America i North Tarrytown, New York. Bilen ägs i dag av en privatperson.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1900 | Mobile Steamer | EOC 642 | Mörkbrun |
| 1902 | Northern 9 | MEK 036 | Svart |
| 1903 | Oldsmobile | JAA 54H | Svart |
| 1903 | Us Long Distance | EDO 316 | Mörkröd |
| 1907 | Ford Modell N Runabout | CBM 176 | Flerfärgad |
| 1908 | Holsman Hi-Wheeler Runab | WSN 074 | Svart |
| 1908 | Gregorie 70-6 | CLN 845 | Flerfärgad |
| 1913 | Ford Modell T | BJB 606 | Flerfärgad |
| 1919 | Chandler | KBM 250 | Grön |
| 1920 | Thulin Typ A 20 | MZF 426 | Flerfärgad |
| 1922 | Citroen C 5 Cv | JAK 083 | Flerfärgad |
| 1923 | Overland 91 | AJC 642 | Svart |
| 1925 | Thulin | EXH 900 | Svart |
| 1929 | Ford Fordor | MSW 745 | Mörkröd |
| 1929 | Ford-A Roadster | GAR 486 | Flerfärgad |
| 1930 | Buick Roadster Serie 60 | PCZ 163 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford | UMU 204 | Brun |
| 1930 | Austin Seven | JDU 238 | Flerfärgad |
| 1930 | Chevrolet | EAJ 836 | Okänd |
| 1931 | Rolls Royce Phantom Ii | GYN 341 | Flerfärgad |