Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford Tudor från 1937. Den rullade därmed före andra världskrigets utbrott.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilarna i Burlövs kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen omkring tolv år gammal. Två procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Burlövs kommun har ungefär samma medelålder som i Skåne län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Malmö kommun, där medelåldern ligger på omkring elva år. Äldst i länet, omkring 16 år, är de i Tomelilla kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Malmö | 10,8 år | 51 % | 2 % |
| Vellinge | 11,1 år | 54 % | 4 % |
| Helsingborg | 11,3 år | 49 % | 2 % |
| Lomma | 11,3 år | 52 % | 4 % |
| Staffanstorp | 11,7 år | 49 % | 3 % |
| Lund | 11,8 år | 47 % | 3 % |
| Svedala | 12 år | 47 % | 3 % |
| Kävlinge | 12 år | 48 % | 3 % |
| Ängelholm | 12,1 år | 48 % | 4 % |
| Burlöv | 12,1 år | 44 % | 2 % |
| Båstad | 12,2 år | 48 % | 4 % |
| Höganäs | 12,3 år | 48 % | 4 % |
| Landskrona | 12,5 år | 42 % | 3 % |
| Kristianstad | 12,5 år | 43 % | 4 % |
| Ystad | 12,7 år | 46 % | 5 % |
| Eslöv | 13 år | 43 % | 4 % |
| Bromölla | 13,4 år | 37 % | 4 % |
| Trelleborg | 13,5 år | 41 % | 5 % |
| Simrishamn | 13,7 år | 41 % | 5 % |
| Åstorp | 13,8 år | 37 % | 5 % |
| Skurup | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hässleholm | 14,1 år | 38 % | 6 % |
| Höör | 14,1 år | 39 % | 6 % |
| Östra Göinge | 14,2 år | 36 % | 5 % |
| Svalöv | 14,3 år | 36 % | 5 % |
| Bjuv | 14,4 år | 36 % | 5 % |
| Osby | 14,4 år | 39 % | 7 % |
| Sjöbo | 14,7 år | 37 % | 6 % |
| Perstorp | 14,7 år | 34 % | 5 % |
| Klippan | 14,7 år | 36 % | 6 % |
| Hörby | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Örkelljunga | 14,8 år | 37 % | 7 % |
| Tomelilla | 16 år | 35 % | 9 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Drygt 200 bilar – två procent av bilarna i Burlövs kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Burlövs kommun finns 103 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en mörkgrön Ford Tudor, årsmodell 1937 som är registrerad i Åkarp. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än andra världskrigets utbrott 1939.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1937 | Ford Tudor | JNF 499 | Mörkgrön |
| 1939 | Ford Fordor Royal | DPS 492 | Mörkgrön |
| 1947 | Cadillac | BLM 43F | Svart |
| 1952 | Mg Td Sport | DJF 428 | Vit |
| 1952 | Morris Minor Saloon | DBF 898 | Svart |
| 1953 | Volvo Pv 444 Es | ERE 852 | Mörkröd |
| 1953 | Cadillac Coupe Deville | DKX 877 | Gul |
| 1954 | Austin A30 Seven 2d | KTM 256 | Gul |
| 1954 | Volvo Pv 444 Hs | CTM 495 | Mörkröd |
| 1955 | Panhard Z 1 Spec | BSH 873 | Ljusgrön |
| 1956 | Mercedes Benz 190 Sl Cou | CFE 410 | Vit |
| 1956 | Chevrolet Belair | PGW 595 | Flerfärgad |
| 1956 | Mercedes Benz 300 Sl | EDD 442 | Silver |
| 1956 | Mercury Monterey | XEP 008 | Grön |
| 1957 | Porsche | RAF 96W | Svart |
| 1957 | Ford Fairlane Club Victo | GKP 923 | Röd |
| 1957 | Volvo Pv 444 L | FYC 507 | Mörkblå |
| 1957 | Austin A 55 De Luxe | ARG 290 | Vit |
| 1958 | Chevrolet | CDD 391 | Röd |
| 1959 | Jaguar Xk 150 Roadster | PCK 397 | Vit |