Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T Touring från 1910. Den rullade därmed före Titanics förlisning.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilparken i Helsingborg är relativt ung. Bilarna är i snitt drygt elva år gamla, alltså drygt ett år yngre än i resten av landet. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är äldre än tio år gamla. Två procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Helsingborgs kommun är även yngre än snittet i Skåne län. Yngst i länet är bilarna i Malmö kommun, där medelåldern ligger på omkring elva år. Äldst i länet, omkring 16 år, är de i Tomelilla kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Malmö | 10,8 år | 51 % | 2 % |
| Vellinge | 11,1 år | 54 % | 4 % |
| Helsingborg | 11,3 år | 49 % | 2 % |
| Lomma | 11,3 år | 52 % | 4 % |
| Staffanstorp | 11,7 år | 49 % | 3 % |
| Lund | 11,8 år | 47 % | 3 % |
| Svedala | 12 år | 47 % | 3 % |
| Kävlinge | 12 år | 48 % | 3 % |
| Ängelholm | 12,1 år | 48 % | 4 % |
| Burlöv | 12,1 år | 44 % | 2 % |
| Båstad | 12,2 år | 48 % | 4 % |
| Höganäs | 12,3 år | 48 % | 4 % |
| Landskrona | 12,5 år | 42 % | 3 % |
| Kristianstad | 12,5 år | 43 % | 4 % |
| Ystad | 12,7 år | 46 % | 5 % |
| Eslöv | 13 år | 43 % | 4 % |
| Bromölla | 13,4 år | 37 % | 4 % |
| Trelleborg | 13,5 år | 41 % | 5 % |
| Simrishamn | 13,7 år | 41 % | 5 % |
| Åstorp | 13,8 år | 37 % | 5 % |
| Skurup | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hässleholm | 14,1 år | 38 % | 6 % |
| Höör | 14,1 år | 39 % | 6 % |
| Östra Göinge | 14,2 år | 36 % | 5 % |
| Svalöv | 14,3 år | 36 % | 5 % |
| Bjuv | 14,4 år | 36 % | 5 % |
| Osby | 14,4 år | 39 % | 7 % |
| Sjöbo | 14,7 år | 37 % | 6 % |
| Perstorp | 14,7 år | 34 % | 5 % |
| Klippan | 14,7 år | 36 % | 6 % |
| Hörby | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Örkelljunga | 14,8 år | 37 % | 7 % |
| Tomelilla | 16 år | 35 % | 9 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Omkring 1 600 bilar – två procent av bilarna i Helsingborgs kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Helsingborgs kommun finns 710 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Ford T Touring, årsmodell 1910 som är registrerad i Vallåkra. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Titanics förlisning, som skedde i april 1912.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1910 | Ford T Touring | EHM 773 | Flerfärgad |
| 1914 | Ford T Touring | KWJ 603 | Svart |
| 1919 | Ford T | EPA 615 | Svart |
| 1922 | Ford Special V8 1922 | NLX 436 | Röd |
| 1923 | Cadillac Victoria Coupe | NEB 865 | Flerfärgad |
| 1925 | Ford T Runabout | NFW 889 | Mörkblå |
| 1926 | Ford Modell T | XPL 108 | Svart |
| 1926 | Ford T Touring | AMP 623 | Svart |
| 1927 | Ford Modell T | UEC 829 | Flerfärgad |
| 1927 | Ford T. Tourer | MPD 365 | Flerfärgad |
| 1928 | Ford Mod A | EKR 837 | Flerfärgad |
| 1928 | Ford | XUH 896 | Flerfärgad |
| 1928 | Fiat Turin Modell 520 | DNR 251 | Flerfärgad |
| 1929 | Chevrolet Tudor Sedan | PKT 542 | Svart |
| 1929 | Hudson Limousine Sedan | FMA 716 | Flerfärgad |
| 1929 | Ford Mod.a Sport Coupe | DTU 121 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A Tudor | GPA 446 | Mörkgrön |
| 1930 | Ford A | EPA 384 | Mörkblå |
| 1930 | Ford Coupé | XXH 446 | Röd |
| 1930 | Ford Fordor 170-B De Lux | AES 067 | Grön |