Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Pope Toledo från 1904. Den rullade därmed före unionsupplösningen mellan Sverige och Norge.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Simrishamns kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 14 år gammal. Fem procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Simrishamns kommun är även äldre än snittet i Skåne län. Yngst i länet är bilarna i Malmö kommun, där medelåldern ligger på omkring elva år. Äldst i länet, omkring 16 år, är de i Tomelilla kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Malmö | 10,8 år | 51 % | 2 % |
| Vellinge | 11,1 år | 54 % | 4 % |
| Helsingborg | 11,3 år | 49 % | 2 % |
| Lomma | 11,3 år | 52 % | 4 % |
| Staffanstorp | 11,7 år | 49 % | 3 % |
| Lund | 11,8 år | 47 % | 3 % |
| Svedala | 12 år | 47 % | 3 % |
| Kävlinge | 12 år | 48 % | 3 % |
| Ängelholm | 12,1 år | 48 % | 4 % |
| Burlöv | 12,1 år | 44 % | 2 % |
| Båstad | 12,2 år | 48 % | 4 % |
| Höganäs | 12,3 år | 48 % | 4 % |
| Landskrona | 12,5 år | 42 % | 3 % |
| Kristianstad | 12,5 år | 43 % | 4 % |
| Ystad | 12,7 år | 46 % | 5 % |
| Eslöv | 13 år | 43 % | 4 % |
| Bromölla | 13,4 år | 37 % | 4 % |
| Trelleborg | 13,5 år | 41 % | 5 % |
| Simrishamn | 13,7 år | 41 % | 5 % |
| Åstorp | 13,8 år | 37 % | 5 % |
| Skurup | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hässleholm | 14,1 år | 38 % | 6 % |
| Höör | 14,1 år | 39 % | 6 % |
| Östra Göinge | 14,2 år | 36 % | 5 % |
| Svalöv | 14,3 år | 36 % | 5 % |
| Bjuv | 14,4 år | 36 % | 5 % |
| Osby | 14,4 år | 39 % | 7 % |
| Sjöbo | 14,7 år | 37 % | 6 % |
| Perstorp | 14,7 år | 34 % | 5 % |
| Klippan | 14,7 år | 36 % | 6 % |
| Hörby | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Örkelljunga | 14,8 år | 37 % | 7 % |
| Tomelilla | 16 år | 35 % | 9 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Omkring 600 bilar – fem procent av bilarna i Simrishamns kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Simrishamns kommun finns 336 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Pope Toledo, årsmodell 1904 som är registrerad i Gärsnäs. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än unionsupplösningen mellan Sverige och Norge, som ägde rum år 1905. Bilen är en av de äldsta som är registrerade som i trafik i Sverige.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1904 | Pope Toledo | JBG 632 | Flerfärgad |
| 1905 | De Dion Bouton | YDF 686 | Mörkröd |
| 1916 | Peugeot | CRJ 013 | Flerfärgad |
| 1923 | Ford T | LLG 607 | Svart |
| 1928 | Ford Model A | UEX 732 | Flerfärgad |
| 1928 | Ford A Tudor | LLD 915 | Grön |
| 1930 | Ford A | LRD 223 | Blå |
| 1930 | Ford | ABO 646 | Mörkgrön |
| 1931 | Ford Cabriolet | ARB 077 | Okänd |
| 1932 | Morris Minor 8 | BJX 116 | Flerfärgad |
| 1935 | Chevrolet Sedan | PCU 853 | Mörkröd |
| 1939 | Morgan Barrelback Super | LLT 820 | Svart |
| 1939 | Dkw 2-D Cabriolet | FZO 805 | Flerfärgad |
| 1939 | Rolls Royce Ward Wraith | EBJ 819 | Grå |
| 1939 | Mercury Sedan | DXR 028 | Mörkblå |
| 1941 | Ford Coupe Super Deluxe | EKZ 985 | Röd |
| 1947 | Mg Tc Midget | GBF 429 | Svart |
| 1948 | Fiat 500 B | EFH 262 | Mörkblå |
| 1948 | Buick Roadmaster | XPU 231 | Flerfärgad |
| 1949 | Fiat | UDL 08H | Ljusbrun |