Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ab Thulinverken Typ A20 från 1920. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilarna i Landskrona kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen knappt 13 år gammal. Tre procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Landskrona kommun har ungefär samma medelålder som i Skåne län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Malmö kommun, där medelåldern ligger på omkring elva år. Äldst i länet, omkring 16 år, är de i Tomelilla kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Malmö | 10,8 år | 51 % | 2 % |
| Vellinge | 11,1 år | 54 % | 4 % |
| Helsingborg | 11,3 år | 49 % | 2 % |
| Lomma | 11,3 år | 52 % | 4 % |
| Staffanstorp | 11,7 år | 49 % | 3 % |
| Lund | 11,8 år | 47 % | 3 % |
| Svedala | 12 år | 47 % | 3 % |
| Kävlinge | 12 år | 48 % | 3 % |
| Ängelholm | 12,1 år | 48 % | 4 % |
| Burlöv | 12,1 år | 44 % | 2 % |
| Båstad | 12,2 år | 48 % | 4 % |
| Höganäs | 12,3 år | 48 % | 4 % |
| Landskrona | 12,5 år | 42 % | 3 % |
| Kristianstad | 12,5 år | 43 % | 4 % |
| Ystad | 12,7 år | 46 % | 5 % |
| Eslöv | 13 år | 43 % | 4 % |
| Bromölla | 13,4 år | 37 % | 4 % |
| Trelleborg | 13,5 år | 41 % | 5 % |
| Simrishamn | 13,7 år | 41 % | 5 % |
| Åstorp | 13,8 år | 37 % | 5 % |
| Skurup | 14 år | 39 % | 6 % |
| Hässleholm | 14,1 år | 38 % | 6 % |
| Höör | 14,1 år | 39 % | 6 % |
| Östra Göinge | 14,2 år | 36 % | 5 % |
| Svalöv | 14,3 år | 36 % | 5 % |
| Bjuv | 14,4 år | 36 % | 5 % |
| Osby | 14,4 år | 39 % | 7 % |
| Sjöbo | 14,7 år | 37 % | 6 % |
| Perstorp | 14,7 år | 34 % | 5 % |
| Klippan | 14,7 år | 36 % | 6 % |
| Hörby | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Örkelljunga | 14,8 år | 37 % | 7 % |
| Tomelilla | 16 år | 35 % | 9 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Knappt 600 bilar – tre procent av bilarna i Landskrona kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Landskrona kommun finns 243 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ab Thulinverken Typ A20, årsmodell 1920. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1920 | Ab Thulinverken Typ A20 | BOP 595 | Svart |
| 1920 | Dodge Touring | DPR 595 | Svart |
| 1925 | Thulin | DXH 362 | Svart |
| 1926 | Ford Sedan | JTW 969 | Flerfärgad |
| 1926 | Citroen B12 | DEM 941 | Flerfärgad |
| 1930 | Packard 733 Conv | URZ 534 | Flerfärgad |
| 1930 | Alfa Romeo 6c 1750 Gs | PGN 056 | Röd |
| 1930 | Ford Tudor | JZW 603 | Svart |
| 1930 | Ford A | CBP 388 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford | AYA 061 | Flerfärgad |
| 1931 | Ford Tudor Sedan | GNL 244 | Flerfärgad |
| 1933 | Buick Royal Sedan | KKU 233 | Svart |
| 1934 | Ford Tudor Sedan De Luxe | MGK 596 | Flerfärgad |
| 1936 | Ford Sport Coupé | NFZ 636 | Blå |
| 1938 | Ford Junior | TYS 037 | Mörkblå |
| 1938 | Mg Ta | BCM 141 | Röd |
| 1939 | Chevrolet | GDA 250 | Flerfärgad |
| 1946 | Hudson 52 Sedan | WMJ 640 | Mörkblå |
| 1946 | Austin 8 Saloon | TLJ 628 | Svart |
| 1946 | Mg Tc | PAM 870 | Grön |