I Husensjö har nästan sex av tio cykelavstånd till arbetet. I delar av Kattarp-Hasslarp-Utvälinge, delar av Rydebäck-Rya och delar av Vallåkra-Gantofta är det bara en bråkdel. Det visar SCB:s nya analys.
SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Helsingborg
Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.
Även i Helsingborg ligger andelen däromkring, 34 procent, men det finns skillnader mellan olika kommundelar. I Husensjö når 55 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i delar av Kattarp-Hasslarp-Utvälinge, delar av Rydebäck-Rya och delar av Vallåkra-Gantofta två procent.
Område | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet |
---|---|
Husensjö | 55 % |
Sofieberg | 52 % |
Delar av Wilson park-Fältabacken | 52 % |
Delar av Olympia-Slottshöjden östra | 51 % |
Delar av Adolfsberg-Västergård | 50 % |
Delar av Tågaborg | 50 % |
Delar av Adolfsberg-Västergård | 49 % |
Delar av Drottninghög | 49 % |
Delar av Helsingborg centrum-Slottshöjden västra | 49 % |
Delar av Rosengården östra | 49 % |
Delar av Rosengården östra | 49 % |
Delar av Tågaborg | 49 % |
Delar av Olympia-Slottshöjden östra | 48 % |
Delar av Ringstorp-Stattena | 48 % |
Delar av Fredriksdal-Filborna | 47 % |
Delar av Fredriksdal-Filborna | 47 % |
Delar av Olympia-Slottshöjden östra | 47 % |
Delar av Tågaborg | 47 % |
Delar av Tågaborg | 47 % |
Delar av Eskilsminne-Gustavslund norra | 46 % |
Delar av Fredriksdal-Filborna | 46 % |
Delar av Helsingborg centrum-Slottshöjden västra | 46 % |
Delar av Ringstorp-Stattena | 46 % |
Berga-Kullavägen södra | 45 % |
Delar av Drottninghög | 45 % |
Delar av Ringstorp-Stattena | 45 % |
Delar av Söder-Oceanhamnen-Oljehamnen | 45 % |
Delar av Eneborg-Högaborg | 44 % |
Delar av Eskilsminne-Gustavslund norra | 44 % |
Delar av Norr-Pålsjö | 44 % |
Delar av Söder-Oceanhamnen-Oljehamnen | 44 % |
Delar av Wilson park-Fältabacken | 44 % |
Delar av Adolfsberg-Västergård | 43 % |
Delar av Dalhem-Väla södra | 43 % |
Delar av Eneborg-Högaborg | 43 % |
Delar av Helsingborg centrum-Slottshöjden västra | 43 % |
Delar av Närlunda-Elineberg | 43 % |
Delar av Närlunda-Elineberg | 43 % |
Delar av Söder-Oceanhamnen-Oljehamnen | 43 % |
Delar av Norr-Pålsjö | 42 % |
Delar av Planteringen-Miatorp västra | 42 % |
Delar av Dalhem-Väla södra | 41 % |
Delar av Eneborg-Högaborg | 41 % |
Delar av Eneborg-Högaborg | 41 % |
Delar av Dalhem-Väla södra | 38 % |
Delar av Högasten-Miatorp östra | 38 % |
Delar av Högasten-Miatorp östra | 38 % |
Delar av Planteringen-Miatorp västra | 37 % |
Delar av Ramlösa-Gustavslund södra | 37 % |
Delar av Eskilsminne-Gustavslund norra | 35 % |
Delar av Mariastaden-Käftaåra | 31 % |
Delar av Mariastaden-Käftaåra | 30 % |
Delar av Ramlösa-Gustavslund södra | 28 % |
Delar av Ramlösa-Gustavslund södra | 24 % |
Delar av Ättekulla-Raus | 24 % |
Delar av Ödåkra-Väla | 22 % |
Delar av Mariastaden-Käftaåra | 19 % |
Delar av Råå-Pålstorp-Örby | 19 % |
Delar av Ättekulla-Raus | 19 % |
Delar av Råå-Pålstorp-Örby | 18 % |
Delar av Ödåkra-Väla | 18 % |
Delar av Ödåkra-Väla | 16 % |
Delar av Påarp-Bårslöv | 14 % |
Delar av Påarp-Bårslöv | 11 % |
Delar av Mörarp-Mörarp omland | 9 % |
Delar av Påarp-Bårslöv | 9 % |
Delar av Påarp-Bårslöv | 8 % |
Delar av Mörarp-Mörarp omland | 7 % |
Delar av Vallåkra-Gantofta | 7 % |
Delar av Laröd-Hittarp | 5 % |
Allerum-Domsten | 4 % |
Delar av Kattarp-Hasslarp-Utvälinge | 4 % |
Delar av Laröd-Hittarp | 4 % |
Delar av Rydebäck-Rya | 4 % |
Delar av Rydebäck-Rya | 4 % |
Delar av Vallåkra-Gantofta | 4 % |
Delar av Laröd-Hittarp | 3 % |
Delar av Kattarp-Hasslarp-Utvälinge | 2 % |
Delar av Rydebäck-Rya | 2 % |
Delar av Vallåkra-Gantofta | 2 % |
Helsingborgs kommun ligger alltså ganska nära rikssnittet när det gäller invånarnas cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.
I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Helsingborg är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet mindre än i andra kommuner som SKR klassificerar som större stad.
Kommun | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet | Andel av kvinnor | Andel av män | Område med störst andel |
---|---|---|---|---|
Malmö | 43 % | 47 % | 39 % | Persborg (66 %) |
Lund | 38 % | 40 % | 36 % | Östra Torn Gåsatoften och västra Möllevången (60 %) |
Ystad | 37 % | 41 % | 32 % | Norra Bellevue (55 %) |
Perstorp | 35 % | 40 % | 31 % | Perstorp sydvästra tätorten (48 %) |
Osby | 35 % | 39 % | 31 % | Norra Osby (49 %) |
Helsingborg | 34 % | 37 % | 30 % | Husensjö (55 %) |
Kristianstad | 31 % | 34 % | 27 % | Söder (63 %) |
Simrishamn | 30 % | 32 % | 28 % | Simrishamn västra (60 %) |
Hässleholm | 29 % | 33 % | 25 % | Hässleholm-Ljungdala och Hässleholm-Östervärn (53 %) |
Landskrona | 28 % | 32 % | 25 % | Helgebröten (51 %) |
Bromölla | 28 % | 29 % | 26 % | Bromölla östra centrum-Åbylyckorna (38 %) |
Ängelholm | 27 % | 32 % | 22 % | Adolfsfält-Rebbelberga-Karlslund, Ängavången-Nyhem-Skörpabäcken och norra Ängelholm centrum (45 %) |
Trelleborg | 26 % | 30 % | 21 % | Delar av Västra Tommarp-Hallabacken-Kattebäck (42 %) |
Höganäs | 26 % | 27 % | 24 % | Delar av Höganäs östra-Väsby-Ingelsträde (46 %) |
Örkelljunga | 24 % | 30 % | 20 % | Örkelljunga norra (42 %) |
Tomelilla | 24 % | 27 % | 21 % | Tomelilla omnejd och Tomelilla södra (38 %) |
Eslöv | 23 % | 26 % | 19 % | Delar av Berga-Öster (42 %) |
Klippan | 22 % | 26 % | 18 % | Delar av Solslätt-Pappersbruket (36 %) |
Båstad | 20 % | 23 % | 17 % | Malen-Båstad (35 %) |
Höör | 20 % | 24 % | 15 % | Centrala Höör (36 %) |
Åstorp | 19 % | 23 % | 17 % | Centrum norr-Grytevad (31 %) |
Burlöv | 19 % | 21 % | 17 % | Delar av Svenshög-Elisetorp (27 %) |
Hörby | 18 % | 21 % | 16 % | Delar av Hörby östra (32 %) |
Sjöbo | 18 % | 23 % | 13 % | Grimstofta-Åsum (35 %) |
Bjuv | 18 % | 20 % | 15 % | Billesholm södra (24 %) |
Skurup | 16 % | 18 % | 13 % | Skurup nordost (27 %) |
Östra Göinge | 14 % | 15 % | 12 % | Sibbhult (26 %) |
Svedala | 12 % | 16 % | 8 % | Delar av Marbäck-Naverlönn-Kyrkan (23 %) |
Staffanstorp | 12 % | 14 % | 9 % | Nordvästra Staffanstorp-omnejd (20 %) |
Svalöv | 11 % | 15 % | 7 % | Delar av Svalöv (22 %) |
Kävlinge | 11 % | 14 % | 7 % | Arvidsborg-Korsbacka, delar av Kävlinge nordväst och delar av Löddeköpinge (16 %) |
Vellinge | 11 % | 13 % | 8 % | Vellinge centrum-Tran-Vipgränd-Herrestorp (17 %) |
Lomma | 10 % | 13 % | 7 % | Delar av Lomma södra-Alnarp (16 %) |
I Helsingborg har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.
57 procent av resorna är kortare än 15 minuter
SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.
Enligt analysen var 58 procent av resorna i Helsingborg under fyrakilometersgränsen. Störst andel kortare resor i Sveriges största städer gjordes i Stockholm och Malmö: 69 procent. När analysen begränsades till resor som startar inom kommunernas tätorter var andelen ännu högre.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.