I Norra Hagastaden har nästan sju av tio cykelavstånd till arbetet. I Kungshamra är det en betydligt mindre andel. Det visar SCB:s nya analys.
SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Solna
Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.
Även i Solna ligger andelen däromkring, 32 procent, men det finns skillnader mellan olika kommundelar. I Norra Hagastaden når 64 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i Kungshamra 14 procent.
Område | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet |
---|---|
Norra Hagastaden | 64 % |
Delar av Solna centrum | 44 % |
Södra Hagalund | 39 % |
Delar av Centrala Huvudsta | 38 % |
Delar av Ingenting | 38 % |
Delar av Norra Hagalund-Haga norra | 38 % |
Delar av Norra Hagalund-Haga norra | 38 % |
Delar av Solna centrum | 38 % |
Delar av Ingenting | 37 % |
Västra skogen-Pampas | 37 % |
Delar av Centrala Huvudsta | 36 % |
Delar av Solna centrum | 36 % |
Delar av Södra Huvudsta | 36 % |
Delar av Skytteholm | 34 % |
Delar av Södra Huvudsta | 34 % |
Delar av Järvastaden | 33 % |
Delar av Skytteholm | 33 % |
Delar av Vasalund-Kyrkbacken | 33 % |
Delar av Centrala Huvudsta | 32 % |
Delar av Järvastaden | 32 % |
Delar av Skytteholm | 32 % |
Delar av Södra Råsunda-Solna Business park | 32 % |
Delar av Vasalund-Kyrkbacken | 32 % |
Arenastaden | 31 % |
Delar av Frösunda | 31 % |
Delar av Frösunda | 31 % |
Delar av Södra Råsunda-Solna Business park | 31 % |
Delar av Vasalund-Kyrkbacken | 31 % |
Delar av Frösunda | 30 % |
Delar av Norra Råsunda | 30 % |
Delar av Södra Huvudsta | 30 % |
Delar av Norra Råsunda | 29 % |
Filmstaden | 28 % |
Delar av Södra Råsunda-Solna Business park | 28 % |
Råstahem | 27 % |
Delar av Bagartorp-Agnesberg | 25 % |
Nya Ulriksdal-Södra Ritorp | 25 % |
Delar av Bagartorp-Agnesberg | 21 % |
Delar av Södra Bergshamra | 20 % |
Delar av Norra Bergshamra | 18 % |
Delar av Södra Bergshamra | 17 % |
Delar av Norra Bergshamra | 15 % |
Kungshamra | 14 % |
I Solna kommun har relativt liten andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.
I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Solna är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet större än i andra kommuner som SKR klassificerar som pendlingskommun nära storstad.
Kommun | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet | Andel av kvinnor | Andel av män | Område med störst andel |
---|---|---|---|---|
Södertälje | 35 % | 35 % | 35 % | Delar av Västergård (65 %) |
Solna | 32 % | 35 % | 29 % | Norra Hagastaden (64 %) |
Stockholm | 30 % | 32 % | 27 % | Delar av Oscars kyrka (73 %) |
Norrtälje | 29 % | 34 % | 25 % | Vigelsjö (63 %) |
Sundbyberg | 26 % | 28 % | 24 % | Kymlinge-Brotorp och Ör (32 %) |
Nynäshamn | 21 % | 27 % | 15 % | Delar av Nynäshamns stad-norra (42 %) |
Upplands Väsby | 17 % | 22 % | 12 % | Smedby södra-Älvsunda, Apoteksskogen och Väsbyskogen (22 %) |
Sigtuna | 17 % | 22 % | 13 % | Ekilla och Östra Steninge (27 %) |
Järfälla | 17 % | 20 % | 14 % | Centrala Viksjö norra (24 %) |
Österåker | 16 % | 20 % | 12 % | Södra Berga (30 %) |
Tyresö | 16 % | 19 % | 13 % | Granängsringen och Nyboda (26 %) |
Lidingö | 16 % | 19 % | 12 % | Högsätra (33 %) |
Haninge | 16 % | 18 % | 13 % | Delar av Handen södra (27 %) |
Sollentuna | 14 % | 17 % | 11 % | Delar av Bagarby (23 %) |
Upplands-Bro | 14 % | 18 % | 10 % | Delar av Brunna (23 %) |
Nykvarn | 14 % | 18 % | 10 % | Norra Nykvarn (20 %) |
Botkyrka | 13 % | 17 % | 10 % | Delar av Slagsta (22 %) |
Huddinge | 13 % | 17 % | 9 % | Terapivägen och östra Diagnosvägen (Flemingsberg) och norra centrala Sjödalen (22 %) |
Vaxholm | 13 % | 16 % | 10 % | Vaxön västra-Bogesund (21 %) |
Vallentuna | 13 % | 16 % | 9 % | Sydvästra Vallentuna centrum (27 %) |
Danderyd | 12 % | 15 % | 10 % | Delar av Danderyd centrala östra (19 %) |
Täby | 12 % | 15 % | 10 % | Norra Gribby-Kohagen (24 %) |
Ekerö | 12 % | 15 % | 8 % | Ekebyhov (22 %) |
Salem | 12 % | 17 % | 6 % | Delar av Salem östra (16 %) |
Nacka | 12 % | 14 % | 9 % | Henriksdal (24 %) |
Värmdö | 11 % | 13 % | 8 % | Munkmora-Ösby grind (24 %) |
I Solna har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.
57 procent av resorna är kortare än 15 minuter
SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.
Enligt analysen var 62 procent av resorna i Solna under fyrakilometersgränsen. Störst andel kortare resor i Sveriges största städer gjordes i Stockholm och Malmö: 69 procent. När analysen begränsades till resor som startar inom kommunernas tätorter var andelen ännu högre.