Här är Solnaområdet där nästan sju av tio kan cykla till jobbet

Solna kommun Trafik
Cykelparkering

I Norra Hagastaden har nästan sju av tio cykelavstånd till arbetet. I Kungshamra är det en betydligt mindre andel. Det visar SCB:s nya analys.

SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Solna

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Solna

Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Även i Solna ligger andelen däromkring, 32 procent, men det finns skillnader mellan olika kommundelar. I Norra Hagastaden når 64 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i Kungshamra 14 procent.

Område för område – så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Solna
OmrådeAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet
Norra Hagastaden64 %
Delar av Solna centrum44 %
Södra Hagalund39 %
Delar av Centrala Huvudsta38 %
Delar av Ingenting38 %
Delar av Norra Hagalund-Haga norra38 %
Delar av Norra Hagalund-Haga norra38 %
Delar av Solna centrum38 %
Delar av Ingenting37 %
Västra skogen-Pampas37 %
Delar av Centrala Huvudsta36 %
Delar av Solna centrum36 %
Delar av Södra Huvudsta36 %
Delar av Skytteholm34 %
Delar av Södra Huvudsta34 %
Delar av Järvastaden33 %
Delar av Skytteholm33 %
Delar av Vasalund-Kyrkbacken33 %
Delar av Centrala Huvudsta32 %
Delar av Järvastaden32 %
Delar av Skytteholm32 %
Delar av Södra Råsunda-Solna Business park32 %
Delar av Vasalund-Kyrkbacken32 %
Arenastaden31 %
Delar av Frösunda31 %
Delar av Frösunda31 %
Delar av Södra Råsunda-Solna Business park31 %
Delar av Vasalund-Kyrkbacken31 %
Delar av Frösunda30 %
Delar av Norra Råsunda30 %
Delar av Södra Huvudsta30 %
Delar av Norra Råsunda29 %
Filmstaden28 %
Delar av Södra Råsunda-Solna Business park28 %
Råstahem27 %
Delar av Bagartorp-Agnesberg25 %
Nya Ulriksdal-Södra Ritorp25 %
Delar av Bagartorp-Agnesberg21 %
Delar av Södra Bergshamra20 %
Delar av Norra Bergshamra18 %
Delar av Södra Bergshamra17 %
Delar av Norra Bergshamra15 %
Kungshamra14 %

I Solna kommun har relativt liten andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.

I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Solna är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet större än i andra kommuner som SKR klassificerar som pendlingskommun nära storstad.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Stockholms län
KommunAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbetAndel av kvinnorAndel av mänOmråde med störst andel
Södertälje35 %35 %35 %Delar av Västergård (65 %)
Solna32 %35 %29 %Norra Hagastaden (64 %)
Stockholm30 %32 %27 %Delar av Oscars kyrka (73 %)
Norrtälje29 %34 %25 %Vigelsjö (63 %)
Sundbyberg26 %28 %24 %Kymlinge-Brotorp och Ör (32 %)
Nynäshamn21 %27 %15 %Delar av Nynäshamns stad-norra (42 %)
Upplands Väsby17 %22 %12 %Smedby södra-Älvsunda, Apoteksskogen och Väsbyskogen (22 %)
Sigtuna17 %22 %13 %Ekilla och Östra Steninge (27 %)
Järfälla17 %20 %14 %Centrala Viksjö norra (24 %)
Österåker16 %20 %12 %Södra Berga (30 %)
Tyresö16 %19 %13 %Granängsringen och Nyboda (26 %)
Lidingö16 %19 %12 %Högsätra (33 %)
Haninge16 %18 %13 %Delar av Handen södra (27 %)
Sollentuna14 %17 %11 %Delar av Bagarby (23 %)
Upplands-Bro14 %18 %10 %Delar av Brunna (23 %)
Nykvarn14 %18 %10 %Norra Nykvarn (20 %)
Botkyrka13 %17 %10 %Delar av Slagsta (22 %)
Huddinge13 %17 %9 %Terapivägen och östra Diagnosvägen (Flemingsberg) och norra centrala Sjödalen (22 %)
Vaxholm13 %16 %10 %Vaxön västra-Bogesund (21 %)
Vallentuna13 %16 %9 %Sydvästra Vallentuna centrum (27 %)
Danderyd12 %15 %10 %Delar av Danderyd centrala östra (19 %)
Täby12 %15 %10 %Norra Gribby-Kohagen (24 %)
Ekerö12 %15 %8 %Ekebyhov (22 %)
Salem12 %17 %6 %Delar av Salem östra (16 %)
Nacka12 %14 %9 %Henriksdal (24 %)
Värmdö11 %13 %8 %Munkmora-Ösby grind (24 %)

I Solna har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.

57 procent av resorna är kortare än 15 minuter

SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.

Enligt analysen var 62 procent av resorna i Solna under fyrakilometersgränsen. Störst andel kortare resor i Sveriges största städer gjordes i Stockholm och Malmö: 69 procent. När analysen begränsades till resor som startar inom kommunernas tätorter var andelen ännu högre.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.