Enligt SCB:s senaste analys har nästan en tredjedel av svenskarna så nära till jobbet att de skulle kunna cyklar dit på en kvart. Men i Nacka är det färre än så – även i områdena där störst andel har cykelavstånd.
SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Nacka
Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.
I Nacka är andelen lägre, 12 procent, men det finns skillnader mellan olika kommundelar. I Henriksdal når 24 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt gör i princip ingen det i delar av Saltsjöbaden
Område | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet |
---|---|
Henriksdal | 24 % |
Danviken | 22 % |
Delar av Sickla | 22 % |
Delar av Sickla | 22 % |
Delar av Alphyddan-Finntorp | 21 % |
Delar av Saltsjöbaden | 18 % |
Delar av Alphyddan-Finntorp | 17 % |
Finnboda-Finnberget | 17 % |
Delar av Orminge | 17 % |
Delar av Fisksätra | 16 % |
Delar av Nacka centrala | 16 % |
Delar av Orminge | 16 % |
Delar av Sickla | 16 % |
Delar av Björknäs | 14 % |
Delar av Nacka centrala | 14 % |
Delar av Fisksätra | 13 % |
Delar av Nacka strand-Jarlaberg | 13 % |
Delar av Orminge | 13 % |
Delar av Älta-Erstavik | 13 % |
Delar av Nacka centrala | 12 % |
Delar av Orminge | 12 % |
Delar av Saltsjöbaden | 12 % |
Delar av Älta-Erstavik | 12 % |
Delar av Ektorp-Skuru | 11 % |
Delar av Fisksätra | 11 % |
Delar av Nacka strand-Jarlaberg | 11 % |
Delar av Storängen-Saltsjö Duvnäs | 11 % |
Delar av Storängen-Saltsjö Duvnäs | 11 % |
Delar av Södra Boo | 11 % |
Delar av Fisksätra | 10 % |
Kvarnholmen | 10 % |
Delar av Saltsjöbaden | 10 % |
Delar av Storängen-Saltsjö Duvnäs | 10 % |
Delar av Björknäs | 9 % |
Delar av Saltsjöbaden | 9 % |
Delar av Sydöstra Boo | 9 % |
Delar av Saltsjöbaden | 8 % |
Delar av Sydöstra Boo | 8 % |
Delar av Södra Boo | 8 % |
Delar av Södra Boo | 8 % |
Delar av Sydöstra Boo | 7 % |
Delar av Älta-Erstavik | 7 % |
Delar av Ektorp-Skuru | 6 % |
Delar av Nordöstra Boo | 6 % |
Delar av Södra Boo | 6 % |
Delar av Södra Boo | 6 % |
Delar av Älta-Erstavik | 6 % |
Delar av Nordöstra Boo | 5 % |
Delar av Saltsjöbaden | 5 % |
Delar av Älta-Erstavik | 5 % |
Delar av Älta-Erstavik | 5 % |
Nordvästra Boo | 4 % |
Delar av Saltsjöbaden | 1 % |
Nacka kommun tillhör de kommuner i landet där lägst andel av befolkningen har cykelavstånd till jobbet.Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.
I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Nacka är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet mindre än i andra kommuner som SKR klassificerar som pendlingskommun nära storstad.
Kommun | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet | Andel av kvinnor | Andel av män | Område med störst andel |
---|---|---|---|---|
Södertälje | 35 % | 35 % | 35 % | Delar av Västergård (65 %) |
Solna | 32 % | 35 % | 29 % | Norra Hagastaden (64 %) |
Stockholm | 30 % | 32 % | 27 % | Delar av Oscars kyrka (73 %) |
Norrtälje | 29 % | 34 % | 25 % | Vigelsjö (63 %) |
Sundbyberg | 26 % | 28 % | 24 % | Kymlinge-Brotorp och Ör (32 %) |
Nynäshamn | 21 % | 27 % | 15 % | Delar av Nynäshamns stad-norra (42 %) |
Upplands Väsby | 17 % | 22 % | 12 % | Smedby södra-Älvsunda, Apoteksskogen och Väsbyskogen (22 %) |
Sigtuna | 17 % | 22 % | 13 % | Ekilla och Östra Steninge (27 %) |
Järfälla | 17 % | 20 % | 14 % | Centrala Viksjö norra (24 %) |
Österåker | 16 % | 20 % | 12 % | Södra Berga (30 %) |
Tyresö | 16 % | 19 % | 13 % | Granängsringen och Nyboda (26 %) |
Lidingö | 16 % | 19 % | 12 % | Högsätra (33 %) |
Haninge | 16 % | 18 % | 13 % | Delar av Handen södra (27 %) |
Sollentuna | 14 % | 17 % | 11 % | Delar av Bagarby (23 %) |
Upplands-Bro | 14 % | 18 % | 10 % | Delar av Brunna (23 %) |
Nykvarn | 14 % | 18 % | 10 % | Norra Nykvarn (20 %) |
Botkyrka | 13 % | 17 % | 10 % | Delar av Slagsta (22 %) |
Huddinge | 13 % | 17 % | 9 % | Terapivägen och östra Diagnosvägen (Flemingsberg) och norra centrala Sjödalen (22 %) |
Vaxholm | 13 % | 16 % | 10 % | Vaxön västra-Bogesund (21 %) |
Vallentuna | 13 % | 16 % | 9 % | Sydvästra Vallentuna centrum (27 %) |
Danderyd | 12 % | 15 % | 10 % | Delar av Danderyd centrala östra (19 %) |
Täby | 12 % | 15 % | 10 % | Norra Gribby-Kohagen (24 %) |
Ekerö | 12 % | 15 % | 8 % | Ekebyhov (22 %) |
Salem | 12 % | 17 % | 6 % | Delar av Salem östra (16 %) |
Nacka | 12 % | 14 % | 9 % | Henriksdal (24 %) |
Värmdö | 11 % | 13 % | 8 % | Munkmora-Ösby grind (24 %) |
I Nacka har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.
57 procent av resorna är kortare än 15 minuter
SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.
Enligt analysen var 53 procent av resorna i kommuner som kategoriseras som pendlingskommun nära storstad under fyra kilometer.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.