Få har cykelavstånd till jobbet i Huddinge

Huddinge kommun Trafik
Cykelparkering

Enligt SCB:s senaste analys har nästan en tredjedel av svenskarna så nära till jobbet att de skulle kunna cyklar dit på en kvart. Men i Huddinge är det färre än så – även i områdena där störst andel har cykelavstånd.

SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Huddinge

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Huddinge

Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

I Huddinge är andelen lägre, 13 procent, och inte oväntat är andelen högre i tätort än på landsbygden. I Terapivägen och östra Diagnosvägen (Flemingsberg) och norra centrala Sjödalen når 22 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i Gladö-Lissma tre procent.

Område för område – så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Huddinge
OmrådeAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet
Terapivägen och östra Diagnosvägen (Flemingsberg)22 %
Norra centrala Sjödalen22 %
Flemingsberg-Kästa21 %
Flemingberg västra19 %
Delar av Fullersta södra19 %
Sågstuvägen (Flemingsberg)18 %
Delar av Segeltorp18 %
Södra centrala Sjödalen18 %
Delar av Snättringe18 %
Delar av Vårby gård18 %
Delar av Fullersta södra17 %
Sörskogen17 %
Solgård17 %
Delar av Vårby gård17 %
Visättravägen (Flemingsberg)16 %
Nordöstra Sjödalen16 %
Vistaberg15 %
Delar av Segeltorp15 %
Delar av Segeltorp15 %
Nordvästra Sjödalen15 %
Delar av Snättringe15 %
Vårby Udde-Duvberget15 %
Terapivägen (Flemingsberg)14 %
Delar av Fullersta norra14 %
Kungens Kurva-Kråkvik14 %
Delar av Segeltorp14 %
Delar av Sjödalen södra14 %
Delar av Skogås västra14 %
Delar av Skogås västra14 %
Delar av Vårby gård14 %
Flemingberg östra13 %
Delar av Fullersta norra13 %
Glömsta-Loviseberg13 %
Delar av Stuvsta13 %
Myrstuguberget13 %
Masmo13 %
Balingsnäs12 %
Delar av Skogås västra12 %
Delar av Skogås östra12 %
Delar av Snättringe12 %
Delar av Stuvsta12 %
Vårby gård12 %
Delar av Fullersta norra11 %
Delar av Skogås västra11 %
Delar av Skogås östra11 %
Delar av Snättringe11 %
Delar av Snättringe11 %
Delar av Stuvsta11 %
Delar av Stuvsta11 %
Delar av Stuvsta11 %
Delar av Skogås östra10 %
Delar av Trångsund centrala10 %
Länna9 %
Delar av Trångsund9 %
Stortorp9 %
Delar av Trångsund centrala9 %
Vidja-Ågesta8 %
Högmora4 %
Delar av Trångsund4 %
Gladö-Lissma3 %

I Huddinge kommun har relativt liten andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.

I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Huddinge är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet mindre än i andra kommuner som SKR klassificerar som pendlingskommun nära storstad.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Stockholms län
KommunAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbetAndel av kvinnorAndel av mänOmråde med störst andel
Södertälje35 %35 %35 %Delar av Västergård (65 %)
Solna32 %35 %29 %Norra Hagastaden (64 %)
Stockholm30 %32 %27 %Delar av Oscars kyrka (73 %)
Norrtälje29 %34 %25 %Vigelsjö (63 %)
Sundbyberg26 %28 %24 %Kymlinge-Brotorp och Ör (32 %)
Nynäshamn21 %27 %15 %Delar av Nynäshamns stad-norra (42 %)
Upplands Väsby17 %22 %12 %Smedby södra-Älvsunda, Apoteksskogen och Väsbyskogen (22 %)
Sigtuna17 %22 %13 %Ekilla och Östra Steninge (27 %)
Järfälla17 %20 %14 %Centrala Viksjö norra (24 %)
Österåker16 %20 %12 %Södra Berga (30 %)
Tyresö16 %19 %13 %Granängsringen och Nyboda (26 %)
Lidingö16 %19 %12 %Högsätra (33 %)
Haninge16 %18 %13 %Delar av Handen södra (27 %)
Sollentuna14 %17 %11 %Delar av Bagarby (23 %)
Upplands-Bro14 %18 %10 %Delar av Brunna (23 %)
Nykvarn14 %18 %10 %Norra Nykvarn (20 %)
Botkyrka13 %17 %10 %Delar av Slagsta (22 %)
Huddinge13 %17 %9 %Terapivägen och östra Diagnosvägen (Flemingsberg) och norra centrala Sjödalen (22 %)
Vaxholm13 %16 %10 %Vaxön västra-Bogesund (21 %)
Vallentuna13 %16 %9 %Sydvästra Vallentuna centrum (27 %)
Danderyd12 %15 %10 %Delar av Danderyd centrala östra (19 %)
Täby12 %15 %10 %Norra Gribby-Kohagen (24 %)
Ekerö12 %15 %8 %Ekebyhov (22 %)
Salem12 %17 %6 %Delar av Salem östra (16 %)
Nacka12 %14 %9 %Henriksdal (24 %)
Värmdö11 %13 %8 %Munkmora-Ösby grind (24 %)

I Huddinge har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.

57 procent av resorna är kortare än 15 minuter

SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.

Enligt analysen var 53 procent av resorna i kommuner som kategoriseras som pendlingskommun nära storstad under fyra kilometer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.