I Vigelsjö har nästan sju av tio cykelavstånd till arbetet. I delar av Frötuna har i princip ingen det. Det visar SCB:s nya analys.
SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Norrtälje
Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.
Även i Norrtälje ligger andelen däromkring, 29 procent, och inte oväntat är andelen högre i tätort än på landsbygden. I Vigelsjö når 63 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt gör i princip ingen det i delar av Frötuna
Område | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet |
---|---|
Vigelsjö | 63 % |
Delar av Gransätra-Långgarn | 61 % |
Delar av Norrtälje centrala stad | 60 % |
Nordrona | 56 % |
Övre Bryggårdsgärdet-Färsna | 56 % |
Norrtälje södra stad | 54 % |
Delar av Gransätra-Långgarn | 52 % |
Delar av Hallstavik tätort | 52 % |
Kvisthamra | 52 % |
Delar av Norrtälje centrala stad | 52 % |
Delar av Hallstavik tätort | 49 % |
Delar av Norrtälje centrala stad | 49 % |
Solbacka-Fågelsången | 49 % |
Delar av Hallstavik tätort | 46 % |
Älmsta | 32 % |
Delar av Rimbo tätort | 22 % |
Delar av Rimbo tätort | 21 % |
Delar av Rimbo tätort | 20 % |
Yxlan-Blidö | 20 % |
Rimbo omland | 16 % |
Väddö-Björkö-Arholma | 15 % |
Delar av Norrtälje östra landsbygd | 11 % |
Bergshamra | 9 % |
Häverö | 9 % |
Estuna | 9 % |
Delar av Norrtälje östra landsbygd | 6 % |
Delar av Norrtälje östra landsbygd | 6 % |
Vätö | 6 % |
Lohärad | 5 % |
Södra Roslagsbro-Väddö | 5 % |
Norra Roslagsbro-Väddö | 5 % |
Länna | 3 % |
Rö | 3 % |
Rådmansö | 3 % |
Delar av Frötuna | 2 % |
Delar av Norrtälje östra landsbygd | 2 % |
Riala | 2 % |
Delar av Frötuna | 1 % |
I Norrtälje kommun har relativt liten andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.
I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Norrtälje är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet mindre än i andra kommuner som SKR klassificerar som mindre stad/tätort.
Kommun | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet | Andel av kvinnor | Andel av män | Område med störst andel |
---|---|---|---|---|
Södertälje | 35 % | 35 % | 35 % | Delar av Västergård (65 %) |
Solna | 32 % | 35 % | 29 % | Norra Hagastaden (64 %) |
Stockholm | 30 % | 32 % | 27 % | Delar av Oscars kyrka (73 %) |
Norrtälje | 29 % | 34 % | 25 % | Vigelsjö (63 %) |
Sundbyberg | 26 % | 28 % | 24 % | Kymlinge-Brotorp och Ör (32 %) |
Nynäshamn | 21 % | 27 % | 15 % | Delar av Nynäshamns stad-norra (42 %) |
Upplands Väsby | 17 % | 22 % | 12 % | Smedby södra-Älvsunda, Apoteksskogen och Väsbyskogen (22 %) |
Sigtuna | 17 % | 22 % | 13 % | Ekilla och Östra Steninge (27 %) |
Järfälla | 17 % | 20 % | 14 % | Centrala Viksjö norra (24 %) |
Österåker | 16 % | 20 % | 12 % | Södra Berga (30 %) |
Tyresö | 16 % | 19 % | 13 % | Granängsringen och Nyboda (26 %) |
Lidingö | 16 % | 19 % | 12 % | Högsätra (33 %) |
Haninge | 16 % | 18 % | 13 % | Delar av Handen södra (27 %) |
Sollentuna | 14 % | 17 % | 11 % | Delar av Bagarby (23 %) |
Upplands-Bro | 14 % | 18 % | 10 % | Delar av Brunna (23 %) |
Nykvarn | 14 % | 18 % | 10 % | Norra Nykvarn (20 %) |
Botkyrka | 13 % | 17 % | 10 % | Delar av Slagsta (22 %) |
Huddinge | 13 % | 17 % | 9 % | Terapivägen och östra Diagnosvägen (Flemingsberg) och norra centrala Sjödalen (22 %) |
Vaxholm | 13 % | 16 % | 10 % | Vaxön västra-Bogesund (21 %) |
Vallentuna | 13 % | 16 % | 9 % | Sydvästra Vallentuna centrum (27 %) |
Danderyd | 12 % | 15 % | 10 % | Delar av Danderyd centrala östra (19 %) |
Täby | 12 % | 15 % | 10 % | Norra Gribby-Kohagen (24 %) |
Ekerö | 12 % | 15 % | 8 % | Ekebyhov (22 %) |
Salem | 12 % | 17 % | 6 % | Delar av Salem östra (16 %) |
Nacka | 12 % | 14 % | 9 % | Henriksdal (24 %) |
Värmdö | 11 % | 13 % | 8 % | Munkmora-Ösby grind (24 %) |
I Norrtälje har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.
57 procent av resorna är kortare än 15 minuter
SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.
Enligt analysen var 54 procent av resorna i kommuner som kategoriseras som mindre stad/tätort under fyra kilometer.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.