Här är Norrköpingsområdena där sju av tio kan cykla till jobbet

Norrköpings kommun Trafik
Cykelparkering

I delar av Djäknepark-Gustav Adolf och delar av Grönhög-Klingsberg har sju av tio cykelavstånd till arbetet. I Djurön-Ljunga-Tingstad, Simonstorp-Graversfors-Landsbygd och delar av Östra Vikbolandet är det bara en bråkdel. Det visar SCB:s nya analys.

SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Norrköping

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Norrköping

Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

I Norrköping är är andelen högre, 41 procent, och inte oväntat är andelen högre i tätort än på landsbygden. I delar av Djäknepark-Gustav Adolf och delar av Grönhög-Klingsberg når 70 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i Djurön-Ljunga-Tingstad, Simonstorp-Graversfors-Landsbygd och delar av Östra Vikbolandet två procent.

Område för område – så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Norrköping
OmrådeAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet
Delar av Djäknepark-Gustav Adolf70 %
Delar av Grönhög-Klingsberg70 %
Delar av Nordvästra Nordantill69 %
Delar av Sydöstra Nordantill69 %
Delar av Djäknepark-Gustav Adolf68 %
Delar av Gamla Staden-Centrum68 %
Sydöstra Marielund67 %
Delar av Nordvästra Nordantill66 %
Delar av Strömbacken-Berget-Södertull66 %
Delar av Sydöstra Nordantill66 %
Delar av Såpkullen-Söderstaden-Vasaparken66 %
Delar av Såpkullen-Söderstaden-Vasaparken66 %
Delar av Grönhög-Klingsberg65 %
Delar av Såpkullen-Söderstaden-Vasaparken65 %
Delar av Gamla Staden-Centrum64 %
Oxelbergen-Risängen-Sylten64 %
Delar av Gamla Staden-Centrum63 %
Delar av Strömbacken-Berget-Södertull63 %
Delar av Sydvästra Hageby63 %
Generalen61 %
Nordvästra Marielund61 %
Norra Ljura61 %
Delar av Nordvästra Vilbergen60 %
Delar av Nordöstra Hageby60 %
Södra Ektorp60 %
Borgs villastad-Kneippen58 %
Delar av Nordöstra Hageby58 %
Delar av Nordöstra Hageby57 %
Norra Ektorp57 %
Delar av Smedby-Brånnestad57 %
Delar av Östra Haga55 %
Delar av Eneby centrum-Vidablick-Sandbyhov54 %
Herstadberg-Händelö-Lagerlunda54 %
Delar av Kärrhagen-Kättsätter54 %
Delar av Kärrhagen-Kättsätter54 %
Delar av Nordvästra Vilbergen53 %
Delar av Nordöstra Hageby53 %
Delar av Pryssgården-Taborsberg53 %
Sandtorp-Norra Skarphagen52 %
Delar av Östra Haga52 %
Delar av Eneby centrum-Vidablick-Sandbyhov50 %
Delar av Smedby-Brånnestad50 %
Delar av Sydvästra Hageby50 %
Delar av Pryssgården-Taborsberg45 %
Sydöstra Vilbergen-Björkalund45 %
Hallberga-Fyrby-Sörby38 %
Delar av Rambodal35 %
Delar av Västra Klockaretorpet33 %
Delar av Västra Klockaretorpet32 %
Delar av Navestad-Åselstad31 %
Delar av Rambodal28 %
Delar av Skärblacka-Vånga-Landsbygd27 %
Delar av Lindö-Berga-Marby26 %
Delar av Skärblacka-Vånga-Landsbygd26 %
Delar av Lindö-Berga-Marby15 %
Delar av Kolmården14 %
Delar av Navestad-Åselstad14 %
Delar av Eksund-Öbonäs13 %
Delar av Kolmården13 %
Delar av Kolmården12 %
Delar av Åby-Jursla-Landsbygd11 %
Delar av Lindö-Berga-Marby10 %
Delar av Åby-Jursla-Landsbygd10 %
Delar av Åby-Jursla-Landsbygd10 %
Delar av Kolmården9 %
Delar av Östra Vikbolandet8 %
Delar av Svärtinge-Loddby-Landsbygd7 %
Jursla7 %
Delar av Eksund-Öbonäs5 %
Delar av Kimstad-Norsholm-Skärkind5 %
Delar av Åby-Jursla-Landsbygd5 %
Delar av Skärblacka-Vånga-Landsbygd4 %
Delar av Östra Vikbolandet4 %
Delar av Kimstad-Norsholm-Skärkind3 %
Delar av Svärtinge-Loddby-Landsbygd3 %
Delar av Svärtinge-Loddby-Landsbygd3 %
Djurön-Ljunga-Tingstad2 %
Simonstorp-Graversfors-Landsbygd2 %
Delar av Östra Vikbolandet2 %

I Norrköpings kommun har relativt stor andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.

I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Norrköping är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet ungefär än i andra kommuner som SKR klassificerar som större stad.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Östergötland
KommunAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbetAndel av kvinnorAndel av mänOmråde med störst andel
Motala45 %51 %38 %Dysätter (69 %)
Norrköping41 %46 %36 %Delar av Djäknepark-Gustav Adolf och delar av Grönhög-Klingsberg (70 %)
Finspång41 %42 %40 %Norrmalm-Östermalm (65 %)
Vadstena39 %41 %36 %Centrala Vadstena-Kvissberg (49 %)
Linköping37 %41 %35 %Delar av Valla-T1 (75 %)
Kinda32 %36 %28 %Västra Kisa (64 %)
Åtvidaberg32 %38 %26 %Delar av Åtvidaberg centrum nordost (51 %)
Mjölby31 %31 %31 %Västra Lundby (59 %)
Ödeshög29 %33 %25 %Delar av Ödeshög (53 %)
Boxholm28 %28 %28 %Boxholm västra (42 %)
Valdemarsvik27 %28 %27 %Södra Valdemarsviks tätort (57 %)
Ydre19 %21 %16 %Österbymo (57 %)
Söderköping18 %22 %13 %Delar av Alboga-Bossgård (34 %)

I Norrköping har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.

57 procent av resorna är kortare än 15 minuter

SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.

Enligt analysen var 58 procent av resorna i Norrköping under fyrakilometersgränsen. Störst andel kortare resor i Sveriges största städer gjordes i Stockholm och Malmö: 69 procent. När analysen begränsades till resor som startar inom kommunernas tätorter var andelen ännu högre.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Norrköping
Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Åby
Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.