I delar av Djäknepark-Gustav Adolf och delar av Grönhög-Klingsberg har sju av tio cykelavstånd till arbetet. I Djurön-Ljunga-Tingstad, Simonstorp-Graversfors-Landsbygd och delar av Östra Vikbolandet är det bara en bråkdel. Det visar SCB:s nya analys.
SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Norrköping
Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.
I Norrköping är är andelen högre, 41 procent, och inte oväntat är andelen högre i tätort än på landsbygden. I delar av Djäknepark-Gustav Adolf och delar av Grönhög-Klingsberg når 70 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i Djurön-Ljunga-Tingstad, Simonstorp-Graversfors-Landsbygd och delar av Östra Vikbolandet två procent.
Område | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet |
---|---|
Delar av Djäknepark-Gustav Adolf | 70 % |
Delar av Grönhög-Klingsberg | 70 % |
Delar av Nordvästra Nordantill | 69 % |
Delar av Sydöstra Nordantill | 69 % |
Delar av Djäknepark-Gustav Adolf | 68 % |
Delar av Gamla Staden-Centrum | 68 % |
Sydöstra Marielund | 67 % |
Delar av Nordvästra Nordantill | 66 % |
Delar av Strömbacken-Berget-Södertull | 66 % |
Delar av Sydöstra Nordantill | 66 % |
Delar av Såpkullen-Söderstaden-Vasaparken | 66 % |
Delar av Såpkullen-Söderstaden-Vasaparken | 66 % |
Delar av Grönhög-Klingsberg | 65 % |
Delar av Såpkullen-Söderstaden-Vasaparken | 65 % |
Delar av Gamla Staden-Centrum | 64 % |
Oxelbergen-Risängen-Sylten | 64 % |
Delar av Gamla Staden-Centrum | 63 % |
Delar av Strömbacken-Berget-Södertull | 63 % |
Delar av Sydvästra Hageby | 63 % |
Generalen | 61 % |
Nordvästra Marielund | 61 % |
Norra Ljura | 61 % |
Delar av Nordvästra Vilbergen | 60 % |
Delar av Nordöstra Hageby | 60 % |
Södra Ektorp | 60 % |
Borgs villastad-Kneippen | 58 % |
Delar av Nordöstra Hageby | 58 % |
Delar av Nordöstra Hageby | 57 % |
Norra Ektorp | 57 % |
Delar av Smedby-Brånnestad | 57 % |
Delar av Östra Haga | 55 % |
Delar av Eneby centrum-Vidablick-Sandbyhov | 54 % |
Herstadberg-Händelö-Lagerlunda | 54 % |
Delar av Kärrhagen-Kättsätter | 54 % |
Delar av Kärrhagen-Kättsätter | 54 % |
Delar av Nordvästra Vilbergen | 53 % |
Delar av Nordöstra Hageby | 53 % |
Delar av Pryssgården-Taborsberg | 53 % |
Sandtorp-Norra Skarphagen | 52 % |
Delar av Östra Haga | 52 % |
Delar av Eneby centrum-Vidablick-Sandbyhov | 50 % |
Delar av Smedby-Brånnestad | 50 % |
Delar av Sydvästra Hageby | 50 % |
Delar av Pryssgården-Taborsberg | 45 % |
Sydöstra Vilbergen-Björkalund | 45 % |
Hallberga-Fyrby-Sörby | 38 % |
Delar av Rambodal | 35 % |
Delar av Västra Klockaretorpet | 33 % |
Delar av Västra Klockaretorpet | 32 % |
Delar av Navestad-Åselstad | 31 % |
Delar av Rambodal | 28 % |
Delar av Skärblacka-Vånga-Landsbygd | 27 % |
Delar av Lindö-Berga-Marby | 26 % |
Delar av Skärblacka-Vånga-Landsbygd | 26 % |
Delar av Lindö-Berga-Marby | 15 % |
Delar av Kolmården | 14 % |
Delar av Navestad-Åselstad | 14 % |
Delar av Eksund-Öbonäs | 13 % |
Delar av Kolmården | 13 % |
Delar av Kolmården | 12 % |
Delar av Åby-Jursla-Landsbygd | 11 % |
Delar av Lindö-Berga-Marby | 10 % |
Delar av Åby-Jursla-Landsbygd | 10 % |
Delar av Åby-Jursla-Landsbygd | 10 % |
Delar av Kolmården | 9 % |
Delar av Östra Vikbolandet | 8 % |
Delar av Svärtinge-Loddby-Landsbygd | 7 % |
Jursla | 7 % |
Delar av Eksund-Öbonäs | 5 % |
Delar av Kimstad-Norsholm-Skärkind | 5 % |
Delar av Åby-Jursla-Landsbygd | 5 % |
Delar av Skärblacka-Vånga-Landsbygd | 4 % |
Delar av Östra Vikbolandet | 4 % |
Delar av Kimstad-Norsholm-Skärkind | 3 % |
Delar av Svärtinge-Loddby-Landsbygd | 3 % |
Delar av Svärtinge-Loddby-Landsbygd | 3 % |
Djurön-Ljunga-Tingstad | 2 % |
Simonstorp-Graversfors-Landsbygd | 2 % |
Delar av Östra Vikbolandet | 2 % |
I Norrköpings kommun har relativt stor andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.
I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Norrköping är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet ungefär än i andra kommuner som SKR klassificerar som större stad.
Kommun | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet | Andel av kvinnor | Andel av män | Område med störst andel |
---|---|---|---|---|
Motala | 45 % | 51 % | 38 % | Dysätter (69 %) |
Norrköping | 41 % | 46 % | 36 % | Delar av Djäknepark-Gustav Adolf och delar av Grönhög-Klingsberg (70 %) |
Finspång | 41 % | 42 % | 40 % | Norrmalm-Östermalm (65 %) |
Vadstena | 39 % | 41 % | 36 % | Centrala Vadstena-Kvissberg (49 %) |
Linköping | 37 % | 41 % | 35 % | Delar av Valla-T1 (75 %) |
Kinda | 32 % | 36 % | 28 % | Västra Kisa (64 %) |
Åtvidaberg | 32 % | 38 % | 26 % | Delar av Åtvidaberg centrum nordost (51 %) |
Mjölby | 31 % | 31 % | 31 % | Västra Lundby (59 %) |
Ödeshög | 29 % | 33 % | 25 % | Delar av Ödeshög (53 %) |
Boxholm | 28 % | 28 % | 28 % | Boxholm västra (42 %) |
Valdemarsvik | 27 % | 28 % | 27 % | Södra Valdemarsviks tätort (57 %) |
Ydre | 19 % | 21 % | 16 % | Österbymo (57 %) |
Söderköping | 18 % | 22 % | 13 % | Delar av Alboga-Bossgård (34 %) |
I Norrköping har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.
57 procent av resorna är kortare än 15 minuter
SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.
Enligt analysen var 58 procent av resorna i Norrköping under fyrakilometersgränsen. Störst andel kortare resor i Sveriges största städer gjordes i Stockholm och Malmö: 69 procent. När analysen begränsades till resor som startar inom kommunernas tätorter var andelen ännu högre.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.