I delar av Valla-T1 har nästan åtta av tio cykelavstånd till arbetet. I Ekängen och delar av Åkerbo omland har i princip ingen det. Det visar SCB:s nya analys.
SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Linköping
Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.
I Linköping är är andelen högre, 37 procent, men det finns skillnader mellan olika kommundelar. I delar av Valla-T1 når 75 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt gör i princip ingen det i Ekängen och delar av Åkerbo omland
Område | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet |
---|---|
Delar av Valla-T1 | 75 % |
Delar av Valla-T1 | 71 % |
Delar av Gottfridsberg | 70 % |
Delar av Gottfridsberg | 70 % |
Delar av Gottfridsberg | 69 % |
Delar av Gottfridsberg | 69 % |
Delar av Valla-T1 | 69 % |
Delar av Ekkällan-Garnisonen | 68 % |
Domkyrkan-Slottet | 67 % |
Delar av Gottfridsberg | 66 % |
Delar av Lilla Torget-Sankt Lars | 66 % |
Delar av Lilla Torget-Sankt Lars | 66 % |
Delar av Vasastaden-Hunneberg | 66 % |
Delar av Trädgårdsföreningen-Folkungavallen | 65 % |
Delar av Valla-T1 | 65 % |
Delar av Vasastaden-Hunneberg | 65 % |
Delar av Hejdegården | 64 % |
Delar av Trädgårdsföreningen-Folkungavallen | 64 % |
Ramshäll | 63 % |
Delar av Ryd | 62 % |
Delar av Tannefors-Stångebro-Kallerstad | 62 % |
Delar av Tannefors-Stångebro-Kallerstad | 62 % |
Delar av Vasastaden-Hunneberg | 62 % |
Delar av Vasastaden-Hunneberg | 62 % |
Delar av Ekkällan-Garnisonen | 60 % |
Delar av Ryd | 60 % |
Delar av Tannefors-Stångebro-Kallerstad | 60 % |
Delar av Vasastaden-Hunneberg | 60 % |
Delar av Skäggetorp-Tornby | 59 % |
Delar av Skäggetorp-Tornby | 58 % |
Delar av Hejdegården | 57 % |
Delar av Johannelund | 55 % |
Delar av Skäggetorp-Tornby | 55 % |
Delar av Vimanshäll | 55 % |
Delar av Berga | 54 % |
Delar av Berga | 53 % |
Delar av Berga | 51 % |
Delar av Vimanshäll | 49 % |
Delar av Skäggetorp-Tornby | 48 % |
Delar av Ryd | 47 % |
Delar av Ryd | 46 % |
Delar av Berga | 45 % |
Delar av Johannelund | 45 % |
Delar av Skäggetorp-Tornby | 45 % |
Delar av Johannelund | 44 % |
Delar av Ryd | 43 % |
Delar av Lambohov-Slaka | 38 % |
Delar av Lambohov-Slaka | 35 % |
Delar av Vidingsjö | 35 % |
Delar av Johannelund | 34 % |
Delar av Lambohov-Slaka | 34 % |
Delar av Ekholmen | 31 % |
Delar av Lambohov-Slaka | 30 % |
Delar av Tallboda | 25 % |
Delar av Lambohov-Slaka | 24 % |
Delar av Vidingsjö | 21 % |
Delar av Ekholmen | 20 % |
Delar av Ekholmen | 19 % |
Delar av Ekholmen | 19 % |
Delar av Malmslätt | 18 % |
Delar av Ullstämma-Haninge | 17 % |
Delar av Ljungsbro-Berg | 15 % |
Delar av Ljungsbro-Berg | 13 % |
Delar av Ljungsbro-Berg | 13 % |
Hackefors | 12 % |
Delar av Hjulsbro | 12 % |
Delar av Ljungsbro-Berg | 12 % |
Delar av Malmslätt | 12 % |
Delar av Tallboda | 12 % |
Delar av Ullstämma-Haninge | 12 % |
Delar av Hjulsbro | 10 % |
Delar av Hjulsbro | 10 % |
Delar av Malmslätt | 10 % |
Delar av Linghem | 8 % |
Delar av Linghem | 7 % |
Delar av Vikingstad-Rappestad | 7 % |
Delar av Ljungsbro-Berg | 5 % |
Delar av Vikingstad-Rappestad | 5 % |
Delar av Vårdnäs omland | 4 % |
Delar av Vårdnäs omland | 4 % |
Delar av Sturefors | 3 % |
Delar av Sturefors | 3 % |
Delar av Valkebo omland | 3 % |
Delar av Valkebo omland | 3 % |
Delar av Vreta Kloster omland | 3 % |
Delar av Vårdnäs omland | 3 % |
Delar av Valkebo omland | 2 % |
Delar av Vreta Kloster omland | 2 % |
Delar av Vreta Kloster omland | 2 % |
Delar av Åkerbo omland | 2 % |
Delar av Åkerbo omland | 2 % |
Delar av Åkerbo omland | 2 % |
Ekängen | 1 % |
Delar av Åkerbo omland | 1 % |
I Linköpings kommun har relativt stor andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.
I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Linköping är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet mindre än i andra kommuner som SKR klassificerar som större stad.
Kommun | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet | Andel av kvinnor | Andel av män | Område med störst andel |
---|---|---|---|---|
Motala | 45 % | 51 % | 38 % | Dysätter (69 %) |
Norrköping | 41 % | 46 % | 36 % | Delar av Djäknepark-Gustav Adolf och delar av Grönhög-Klingsberg (70 %) |
Finspång | 41 % | 42 % | 40 % | Norrmalm-Östermalm (65 %) |
Vadstena | 39 % | 41 % | 36 % | Centrala Vadstena-Kvissberg (49 %) |
Linköping | 37 % | 41 % | 35 % | Delar av Valla-T1 (75 %) |
Kinda | 32 % | 36 % | 28 % | Västra Kisa (64 %) |
Åtvidaberg | 32 % | 38 % | 26 % | Delar av Åtvidaberg centrum nordost (51 %) |
Mjölby | 31 % | 31 % | 31 % | Västra Lundby (59 %) |
Ödeshög | 29 % | 33 % | 25 % | Delar av Ödeshög (53 %) |
Boxholm | 28 % | 28 % | 28 % | Boxholm västra (42 %) |
Valdemarsvik | 27 % | 28 % | 27 % | Södra Valdemarsviks tätort (57 %) |
Ydre | 19 % | 21 % | 16 % | Österbymo (57 %) |
Söderköping | 18 % | 22 % | 13 % | Delar av Alboga-Bossgård (34 %) |
I Linköping har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.
57 procent av resorna är kortare än 15 minuter
SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.
Enligt analysen var 60 procent av resorna i Linköping under fyrakilometersgränsen. Störst andel kortare resor i Sveriges största städer gjordes i Stockholm och Malmö: 69 procent. När analysen begränsades till resor som startar inom kommunernas tätorter var andelen ännu högre.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.