Här är Linköpingsområdet där nästan åtta av tio kan cykla till jobbet

Linköpings kommun Trafik
Cykelparkering

I delar av Valla-T1 har nästan åtta av tio cykelavstånd till arbetet. I Ekängen och delar av Åkerbo omland har i princip ingen det. Det visar SCB:s nya analys.

SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Linköping

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Linköping

Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

I Linköping är är andelen högre, 37 procent, men det finns skillnader mellan olika kommundelar. I delar av Valla-T1 når 75 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt gör i princip ingen det i Ekängen och delar av Åkerbo omland

Område för område – så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Linköping
OmrådeAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet
Delar av Valla-T175 %
Delar av Valla-T171 %
Delar av Gottfridsberg70 %
Delar av Gottfridsberg70 %
Delar av Gottfridsberg69 %
Delar av Gottfridsberg69 %
Delar av Valla-T169 %
Delar av Ekkällan-Garnisonen68 %
Domkyrkan-Slottet67 %
Delar av Gottfridsberg66 %
Delar av Lilla Torget-Sankt Lars66 %
Delar av Lilla Torget-Sankt Lars66 %
Delar av Vasastaden-Hunneberg66 %
Delar av Trädgårdsföreningen-Folkungavallen65 %
Delar av Valla-T165 %
Delar av Vasastaden-Hunneberg65 %
Delar av Hejdegården64 %
Delar av Trädgårdsföreningen-Folkungavallen64 %
Ramshäll63 %
Delar av Ryd62 %
Delar av Tannefors-Stångebro-Kallerstad62 %
Delar av Tannefors-Stångebro-Kallerstad62 %
Delar av Vasastaden-Hunneberg62 %
Delar av Vasastaden-Hunneberg62 %
Delar av Ekkällan-Garnisonen60 %
Delar av Ryd60 %
Delar av Tannefors-Stångebro-Kallerstad60 %
Delar av Vasastaden-Hunneberg60 %
Delar av Skäggetorp-Tornby59 %
Delar av Skäggetorp-Tornby58 %
Delar av Hejdegården57 %
Delar av Johannelund55 %
Delar av Skäggetorp-Tornby55 %
Delar av Vimanshäll55 %
Delar av Berga54 %
Delar av Berga53 %
Delar av Berga51 %
Delar av Vimanshäll49 %
Delar av Skäggetorp-Tornby48 %
Delar av Ryd47 %
Delar av Ryd46 %
Delar av Berga45 %
Delar av Johannelund45 %
Delar av Skäggetorp-Tornby45 %
Delar av Johannelund44 %
Delar av Ryd43 %
Delar av Lambohov-Slaka38 %
Delar av Lambohov-Slaka35 %
Delar av Vidingsjö35 %
Delar av Johannelund34 %
Delar av Lambohov-Slaka34 %
Delar av Ekholmen31 %
Delar av Lambohov-Slaka30 %
Delar av Tallboda25 %
Delar av Lambohov-Slaka24 %
Delar av Vidingsjö21 %
Delar av Ekholmen20 %
Delar av Ekholmen19 %
Delar av Ekholmen19 %
Delar av Malmslätt18 %
Delar av Ullstämma-Haninge17 %
Delar av Ljungsbro-Berg15 %
Delar av Ljungsbro-Berg13 %
Delar av Ljungsbro-Berg13 %
Hackefors12 %
Delar av Hjulsbro12 %
Delar av Ljungsbro-Berg12 %
Delar av Malmslätt12 %
Delar av Tallboda12 %
Delar av Ullstämma-Haninge12 %
Delar av Hjulsbro10 %
Delar av Hjulsbro10 %
Delar av Malmslätt10 %
Delar av Linghem8 %
Delar av Linghem7 %
Delar av Vikingstad-Rappestad7 %
Delar av Ljungsbro-Berg5 %
Delar av Vikingstad-Rappestad5 %
Delar av Vårdnäs omland4 %
Delar av Vårdnäs omland4 %
Delar av Sturefors3 %
Delar av Sturefors3 %
Delar av Valkebo omland3 %
Delar av Valkebo omland3 %
Delar av Vreta Kloster omland3 %
Delar av Vårdnäs omland3 %
Delar av Valkebo omland2 %
Delar av Vreta Kloster omland2 %
Delar av Vreta Kloster omland2 %
Delar av Åkerbo omland2 %
Delar av Åkerbo omland2 %
Delar av Åkerbo omland2 %
Ekängen1 %
Delar av Åkerbo omland1 %

I Linköpings kommun har relativt stor andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.

I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Linköping är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet mindre än i andra kommuner som SKR klassificerar som större stad.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Östergötland
KommunAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbetAndel av kvinnorAndel av mänOmråde med störst andel
Motala45 %51 %38 %Dysätter (69 %)
Norrköping41 %46 %36 %Delar av Djäknepark-Gustav Adolf och delar av Grönhög-Klingsberg (70 %)
Finspång41 %42 %40 %Norrmalm-Östermalm (65 %)
Vadstena39 %41 %36 %Centrala Vadstena-Kvissberg (49 %)
Linköping37 %41 %35 %Delar av Valla-T1 (75 %)
Kinda32 %36 %28 %Västra Kisa (64 %)
Åtvidaberg32 %38 %26 %Delar av Åtvidaberg centrum nordost (51 %)
Mjölby31 %31 %31 %Västra Lundby (59 %)
Ödeshög29 %33 %25 %Delar av Ödeshög (53 %)
Boxholm28 %28 %28 %Boxholm västra (42 %)
Valdemarsvik27 %28 %27 %Södra Valdemarsviks tätort (57 %)
Ydre19 %21 %16 %Österbymo (57 %)
Söderköping18 %22 %13 %Delar av Alboga-Bossgård (34 %)

I Linköping har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.

57 procent av resorna är kortare än 15 minuter

SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.

Enligt analysen var 60 procent av resorna i Linköping under fyrakilometersgränsen. Störst andel kortare resor i Sveriges största städer gjordes i Stockholm och Malmö: 69 procent. När analysen begränsades till resor som startar inom kommunernas tätorter var andelen ännu högre.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Linköping
Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.