Här är Härjedalens äldsta bil – äldre än andra världskrigets utbrott

Härjedalens kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford A från 1929. Den rullade därmed före andra världskrigets utbrott.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Härjedalens kommun är de dock betydligt äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 17 år gammal. Elva procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Härjedalens kommun har ungefär samma medelålder som i Jämtlands län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Åre kommun, där medelåldern ligger på knappt 16 år. Äldst i länet, knappt 20 år, är de i Strömsunds kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Jämtlands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Åre15,6 år33 %8 %
Östersund15,8 år32 %8 %
Härjedalen17,1 år28 %11 %
Krokom17,8 år26 %12 %
Berg17,9 år23 %11 %
Bräcke18,2 år24 %12 %
Ragunda19 år25 %15 %
Strömsund19,3 år21 %14 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Drygt 700 bilar – elva procent av bilarna i Härjedalens kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Härjedalens kommun finns 276 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en ljusgul Ford A, årsmodell 1929 som är registrerad i Hede. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än andra världskrigets utbrott 1939.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Härjedalens kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1929Ford ALMS 146Ljusgul
1930Dodge SixBPZ 022Okänd
1930Ford 45b Standard CoupeBNK 698Mörkblå
1931PlymouthOLP 946Flerfärgad
1934HudsonAZF 100Gul
1935Ford CoupPFJ 966Röd
1937La Salle Touring SedanFSL 832Mörkgrå
1941BuickEDZ 168Flerfärgad
1946Standard 1000EUC 567Svart
1947Mercury 79mJWF 367Mörkröd
1947Willys Jeep Cj 2aFRY 623Mörkgrön
1947Volvo Pv 444FJG 983Svart
1947Willys Jeep Overland CjBSX 569Röd
1947Volvo Pv 444BGE 132Svart
1947Willys Jeep Cj 2aBDG 746Blå
1947Willys Jeep Cj 2ahAAK 112Mörkröd
1948Nash AmbassadorTBL 775Svart
1949Buick Super Sedanet 56sUHF 664Grön
1950Opel Olympia CoachBJJ 555Mörkblå
1952Mercedes Benz 220 CabrLTH 598Blå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.