Bilarna i Sverige blir allt äldre. Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men många är betydligt äldre än så. I Ragunda ligger bilarnas medelålder på knappt 20 år. Det gör dem till några av de äldsta bilarna i landet.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Ragunda kommun är de dock betydligt äldre än så. Här är genomsnittsbilen knappt 20 år gammal. Bara 25 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. 15 procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Ragunda kommun är även äldre än snittet i Jämtlands län. Äldst i länet är bilarna dock i Strömsunds kommun, där medelåldern ligger på knappt 20 år. Yngst, knappt 16 år, är de i Åre kommun.
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Omkring 500 bilar – 15 procent av bilarna i Ragunda kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Ragunda kommun finns 241 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford, årsmodell 1930 som är registrerad i Bispgården. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än andra världskrigets utbrott 1939.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1930 | Ford | LMY 185 | Svart |
| 1930 | Ford M/a | CZP 156 | Mörkröd |
| 1934 | Ford 3window Coup | HGU 868 | Ljusblå |
| 1934 | Ford Coupe | WZH 640 | Gul |
| 1937 | Chevrolet De Luxe | BBF 896 | Röd |
| 1938 | Ford Fordor Delux | DLF 390 | Svart |
| 1939 | Ford 922 A | PFT 250 | Svart |
| 1946 | Plymouth Special De Luxe | PDF 178 | Svart |
| 1947 | Cadillac Coupe Ser 62 | WST 094 | Svart |
| 1948 | Ford Sedan Coupe | PCB 312 | Svart |
| 1948 | Dodge | BLE 989 | Grön |
| 1950 | Ford | UEB 70C | Flerfärgad |
| 1950 | Chevrolet 2103 Styleline | TPO 931 | Brun |
| 1950 | Dodge Wayfar | XKJ 277 | Svart |
| 1951 | Mercury Monterey Coupe | UPL 559 | Ljusgrön |
| 1951 | Chevrolet 2103 Styleline | HYJ 436 | Flerfärgad |
| 1952 | Mercedes Benz 170 Sb | ADZ 386 | Mörkblå |
| 1953 | Volvo Pv 444-Es 1953 | KEW 569 | Grå |
| 1953 | Volvo Pv 444 Ds | CPD 078 | Mörkröd |
| 1954 | Saab 92 B Delux | MUL 255 | Mörkröd |