Här är Östersunds äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Östersunds kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1915. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Östersunds kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 16 år gammal. Åtta procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Östersunds kommun är dock yngre än snittet i Jämtlands län. Yngst i länet är bilarna i Åre kommun, där medelåldern ligger på knappt 16 år. Äldst i länet, knappt 20 år, är de i Strömsunds kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Jämtlands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Åre15,6 år33 %8 %
Östersund15,8 år32 %8 %
Härjedalen17,1 år28 %11 %
Krokom17,8 år26 %12 %
Berg17,9 år23 %11 %
Bräcke18,2 år24 %12 %
Ragunda19 år25 %15 %
Strömsund19,3 år21 %14 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 2 900 bilar – åtta procent av bilarna i Östersunds kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Östersunds kommun finns 1 181 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1915 som är registrerad i Frösön. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Östersunds kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1915Ford TBOC 616Svart
1920Ford Modell TLLM 186Svart
1922Ford T TruckKZO 795Flerfärgad
1923Ford Model TOEM 266Flerfärgad
1923Ford Mod TALH 806Svart
1925Ford THUH 512Svart
1925Citroen Igualada BarnaDGX 998Röd
1926Ford Mod TLEZ 466Mörkröd
1926Ford TouringBRN 846Mörkröd
1926Ford T TouringBMP 366Flerfärgad
1928Chevrolet National TourKFL 042Mörkröd
1928Ford Mod ABDP 286Flerfärgad
1929Ford TudorRPE 097Svart
1929Ford A 35a St PhaetonRMC 022Mörkgrön
1929Essex Coach 2 DörrarKGJ 132Flerfärgad
1929ChevroletBYH 976Grön
1929Ford ABDM 608Ljusgrå
1930Ford Model A Ombyggd BilODE 796Flerfärgad
1930PackardNMJ 286Svart
1930Ford AFBR 786Flerfärgad

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.