Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1920. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilarna i Skara kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen drygt 13 år gammal. Fem procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Skara kommun är dock äldre än snittet i Västra Götalands län. Yngst i länet är bilarna i Mölndals kommun, där medelåldern ligger på knappt tio år. Äldst i länet, omkring 17 år, är de i Färgelanda kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Mölndal | 9,7 år | 58 % | 2 % |
| Göteborg | 10,2 år | 55 % | 2 % |
| Partille | 10,3 år | 54 % | 2 % |
| Öckerö | 11,1 år | 49 % | 2 % |
| Lerum | 11,2 år | 52 % | 3 % |
| Härryda | 11,3 år | 51 % | 3 % |
| Borås | 11,5 år | 49 % | 3 % |
| Sotenäs | 11,8 år | 49 % | 3 % |
| Alingsås | 11,9 år | 48 % | 4 % |
| Skövde | 12 år | 50 % | 4 % |
| Uddevalla | 12,1 år | 47 % | 4 % |
| Kungälv | 12,2 år | 48 % | 5 % |
| Stenungsund | 12,2 år | 46 % | 4 % |
| Bollebygd | 12,3 år | 46 % | 4 % |
| Ale | 12,4 år | 45 % | 4 % |
| Trollhättan | 12,4 år | 45 % | 4 % |
| Tjörn | 12,6 år | 45 % | 4 % |
| Strömstad | 12,7 år | 44 % | 5 % |
| Lidköping | 12,9 år | 45 % | 5 % |
| Lysekil | 13 år | 44 % | 5 % |
| Ulricehamn | 13,1 år | 44 % | 5 % |
| Mark | 13,2 år | 41 % | 5 % |
| Tranemo | 13,2 år | 42 % | 5 % |
| Skara | 13,4 år | 43 % | 5 % |
| Mariestad | 13,7 år | 43 % | 6 % |
| Vänersborg | 14 år | 40 % | 6 % |
| Tanum | 14 år | 40 % | 6 % |
| Lilla Edet | 14 år | 40 % | 6 % |
| Orust | 14,2 år | 38 % | 6 % |
| Åmål | 14,2 år | 38 % | 6 % |
| Svenljunga | 14,4 år | 37 % | 7 % |
| Vårgårda | 14,4 år | 40 % | 7 % |
| Herrljunga | 14,4 år | 38 % | 6 % |
| Tibro | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Götene | 14,7 år | 39 % | 8 % |
| Grästorp | 15 år | 38 % | 8 % |
| Gullspång | 15 år | 36 % | 7 % |
| Falköping | 15,1 år | 37 % | 8 % |
| Vara | 15,1 år | 37 % | 8 % |
| Karlsborg | 15,2 år | 39 % | 8 % |
| Bengtsfors | 15,6 år | 33 % | 8 % |
| Hjo | 15,7 år | 37 % | 9 % |
| Munkedal | 15,8 år | 34 % | 9 % |
| Töreboda | 16 år | 35 % | 9 % |
| Mellerud | 16,2 år | 33 % | 9 % |
| Essunga | 16,7 år | 31 % | 10 % |
| Tidaholm | 16,9 år | 31 % | 10 % |
| Dals-Ed | 17,3 år | 31 % | 11 % |
| Färgelanda | 17,4 år | 30 % | 11 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Knappt 600 bilar – fem procent av bilarna i Skara kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Skara kommun finns 340 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1920. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1920 | Ford T | GGY 066 | Svart |
| 1924 | Chevrolet | ASA 521 | Mörkblå |
| 1927 | Rolls-Royce Phantom I | XTW 295 | Flerfärgad |
| 1929 | Dodge Six | AYY 181 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford Special Sedan | ROS 706 | Flerfärgad |
| 1931 | Willys 97 Widsor | UWE 256 | Flerfärgad |
| 1931 | Ford A Tudor | KBP 410 | Flerfärgad |
| 1931 | Chevrolet Independence | BDD 510 | Svart |
| 1932 | Volvo Modell 652 Frihjul | HPZ 134 | Mörkblå |
| 1933 | Mg J2 | AMF 546 | Mörkröd |
| 1935 | Ford | BYL 256 | Ljusbrun |
| 1936 | Opel Regent Lyx Cabriole | BKN 804 | Svart |
| 1937 | Buick Special Touring | NGF 476 | Mörkblå |
| 1937 | Buick 271a | MPL 435 | Svart |
| 1937 | Hansa Mod 1100 | DLA 906 | Mörkblå |
| 1937 | Studebaker Dictator Crui | AYB 086 | Mörkröd |
| 1942 | Dodge | HUU 743 | Ljusblå |
| 1946 | Citroen Ii Sport | CKO 272 | Svart |
| 1946 | Citroén Berline 11 Sport | AAU 796 | Mörkblå |
| 1947 | Ford 79a Ombyggt | HNR 276 | Orange |