Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford från 1930. Den rullade därmed före andra världskrigets utbrott.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Munkedals kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 16 år gammal. Nio procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Munkedals kommun är även äldre än snittet i Västra Götalands län. Äldst i länet är bilarna dock i Färgelanda kommun, där medelåldern ligger på omkring 17 år. Yngst, knappt tio år, är de i Mölndals kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Mölndal | 9,7 år | 58 % | 2 % |
| Göteborg | 10,2 år | 55 % | 2 % |
| Partille | 10,3 år | 54 % | 2 % |
| Öckerö | 11,1 år | 49 % | 2 % |
| Lerum | 11,2 år | 52 % | 3 % |
| Härryda | 11,3 år | 51 % | 3 % |
| Borås | 11,5 år | 49 % | 3 % |
| Sotenäs | 11,8 år | 49 % | 3 % |
| Alingsås | 11,9 år | 48 % | 4 % |
| Skövde | 12 år | 50 % | 4 % |
| Uddevalla | 12,1 år | 47 % | 4 % |
| Kungälv | 12,2 år | 48 % | 5 % |
| Stenungsund | 12,2 år | 46 % | 4 % |
| Bollebygd | 12,3 år | 46 % | 4 % |
| Ale | 12,4 år | 45 % | 4 % |
| Trollhättan | 12,4 år | 45 % | 4 % |
| Tjörn | 12,6 år | 45 % | 4 % |
| Strömstad | 12,7 år | 44 % | 5 % |
| Lidköping | 12,9 år | 45 % | 5 % |
| Lysekil | 13 år | 44 % | 5 % |
| Ulricehamn | 13,1 år | 44 % | 5 % |
| Mark | 13,2 år | 41 % | 5 % |
| Tranemo | 13,2 år | 42 % | 5 % |
| Skara | 13,4 år | 43 % | 5 % |
| Mariestad | 13,7 år | 43 % | 6 % |
| Vänersborg | 14 år | 40 % | 6 % |
| Tanum | 14 år | 40 % | 6 % |
| Lilla Edet | 14 år | 40 % | 6 % |
| Orust | 14,2 år | 38 % | 6 % |
| Åmål | 14,2 år | 38 % | 6 % |
| Svenljunga | 14,4 år | 37 % | 7 % |
| Vårgårda | 14,4 år | 40 % | 7 % |
| Herrljunga | 14,4 år | 38 % | 6 % |
| Tibro | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Götene | 14,7 år | 39 % | 8 % |
| Grästorp | 15 år | 38 % | 8 % |
| Gullspång | 15 år | 36 % | 7 % |
| Falköping | 15,1 år | 37 % | 8 % |
| Vara | 15,1 år | 37 % | 8 % |
| Karlsborg | 15,2 år | 39 % | 8 % |
| Bengtsfors | 15,6 år | 33 % | 8 % |
| Hjo | 15,7 år | 37 % | 9 % |
| Munkedal | 15,8 år | 34 % | 9 % |
| Töreboda | 16 år | 35 % | 9 % |
| Mellerud | 16,2 år | 33 % | 9 % |
| Essunga | 16,7 år | 31 % | 10 % |
| Tidaholm | 16,9 år | 31 % | 10 % |
| Dals-Ed | 17,3 år | 31 % | 11 % |
| Färgelanda | 17,4 år | 30 % | 11 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Omkring 600 bilar – nio procent av bilarna i Munkedals kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Munkedals kommun finns 339 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford, årsmodell 1930 som är registrerad i Dingle. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än andra världskrigets utbrott 1939.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1930 | Ford | EWA 403 | Svart |
| 1931 | Ford Kupe'de Luxe | PMD 223 | Flerfärgad |
| 1932 | Ford Ombyggd | BUU 938 | Svart |
| 1932 | Ford | BUP 613 | Ljusbrun |
| 1934 | Ford 3d Coupe | ZMK 867 | Svart |
| 1938 | Packard 1182 | GCS 056 | Röd |
| 1938 | Rolls-Royce 25/30 | XTN 344 | Ljusbrun |
| 1939 | Ford Tudor Special | ORS 856 | Mörkblå |
| 1939 | Opel Olympia | HGC 166 | Grå |
| 1939 | Oldsmobile | CCB 675 | Mörkblå |
| 1944 | Jeep | FJH 79E | Mörkgrön |
| 1946 | Fordor Super De Luxe | KZR 056 | Mörkblå |
| 1948 | Oldsmobile Dynamic 66 | XKW 278 | Svart |
| 1948 | Plymouth Special De Luxe | ASL 427 | Vit |
| 1949 | Chevrolet De Luxe | TSB 634 | Ljusgrön |
| 1950 | Dodge Club Coupé | JGO 943 | Svart |
| 1950 | Morris Minor Saloon | GMJ 937 | Svart |
| 1950 | Ford Custom | APH 137 | Svart |
| 1951 | Ford | YHS 123 | Grön |
| 1951 | Volvo Pv 831 | CUN 281 | Svart |