Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Oakland från 1925. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Orusts kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 14 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Orusts kommun är även äldre än snittet i Västra Götalands län. Äldst i länet är bilarna dock i Färgelanda kommun, där medelåldern ligger på omkring 17 år. Yngst, knappt tio år, är de i Mölndals kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Mölndal | 9,7 år | 58 % | 2 % |
| Göteborg | 10,2 år | 55 % | 2 % |
| Partille | 10,3 år | 54 % | 2 % |
| Öckerö | 11,1 år | 49 % | 2 % |
| Lerum | 11,2 år | 52 % | 3 % |
| Härryda | 11,3 år | 51 % | 3 % |
| Borås | 11,5 år | 49 % | 3 % |
| Sotenäs | 11,8 år | 49 % | 3 % |
| Alingsås | 11,9 år | 48 % | 4 % |
| Skövde | 12 år | 50 % | 4 % |
| Uddevalla | 12,1 år | 47 % | 4 % |
| Kungälv | 12,2 år | 48 % | 5 % |
| Stenungsund | 12,2 år | 46 % | 4 % |
| Bollebygd | 12,3 år | 46 % | 4 % |
| Ale | 12,4 år | 45 % | 4 % |
| Trollhättan | 12,4 år | 45 % | 4 % |
| Tjörn | 12,6 år | 45 % | 4 % |
| Strömstad | 12,7 år | 44 % | 5 % |
| Lidköping | 12,9 år | 45 % | 5 % |
| Lysekil | 13 år | 44 % | 5 % |
| Ulricehamn | 13,1 år | 44 % | 5 % |
| Mark | 13,2 år | 41 % | 5 % |
| Tranemo | 13,2 år | 42 % | 5 % |
| Skara | 13,4 år | 43 % | 5 % |
| Mariestad | 13,7 år | 43 % | 6 % |
| Vänersborg | 14 år | 40 % | 6 % |
| Tanum | 14 år | 40 % | 6 % |
| Lilla Edet | 14 år | 40 % | 6 % |
| Orust | 14,2 år | 38 % | 6 % |
| Åmål | 14,2 år | 38 % | 6 % |
| Svenljunga | 14,4 år | 37 % | 7 % |
| Vårgårda | 14,4 år | 40 % | 7 % |
| Herrljunga | 14,4 år | 38 % | 6 % |
| Tibro | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Götene | 14,7 år | 39 % | 8 % |
| Grästorp | 15 år | 38 % | 8 % |
| Gullspång | 15 år | 36 % | 7 % |
| Falköping | 15,1 år | 37 % | 8 % |
| Vara | 15,1 år | 37 % | 8 % |
| Karlsborg | 15,2 år | 39 % | 8 % |
| Bengtsfors | 15,6 år | 33 % | 8 % |
| Hjo | 15,7 år | 37 % | 9 % |
| Munkedal | 15,8 år | 34 % | 9 % |
| Töreboda | 16 år | 35 % | 9 % |
| Mellerud | 16,2 år | 33 % | 9 % |
| Essunga | 16,7 år | 31 % | 10 % |
| Tidaholm | 16,9 år | 31 % | 10 % |
| Dals-Ed | 17,3 år | 31 % | 11 % |
| Färgelanda | 17,4 år | 30 % | 11 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Drygt 600 bilar – sex procent av bilarna i Orusts kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Orusts kommun finns 342 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Oakland, årsmodell 1925 som är registrerad i Henån. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1925 | Oakland | EPY 140 | Flerfärgad |
| 1928 | Ford A 1928 | BCT 477 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A | WLH 841 | Svart |
| 1930 | Ford Model A | TBO 637 | Flerfärgad |
| 1930 | Ford A Sport Coupe | ODL 026 | Svart |
| 1930 | Ford Fordor Sedan | AKU 846 | Röd |
| 1931 | Ford Deluxe Coupe | EJK 293 | Flerfärgad |
| 1932 | Mg Typ D | BHZ 873 | Blå |
| 1932 | Ford Fordor Sedan | BDW 382 | Mörkblå |
| 1936 | Ford Junior Tudor Sedan | NRB 270 | Mörkgrön |
| 1937 | Packard 115 | RYT 298 | Ljusblå |
| 1938 | Chevrolet Master Cabriol | KCS 698 | Mörkblå |
| 1940 | Dodge | TMA 57K | Flerfärgad |
| 1941 | Cadillac Series 62 | WKR 871 | Svart |
| 1941 | Buick | FJK 48S | Svart |
| 1941 | Oldsmobile | ERO 254 | Flerfärgad |
| 1946 | Chevrolet Fleetline | SEZ 190 | Brun |
| 1946 | Chevrolet | ECH 05L | Blå |
| 1946 | Buick | BYF 355 | Röd |
| 1947 | Oldsmobile | TPZ 871 | Gul |