Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Chevrolet från 1931. Den rullade därmed före andra världskrigets utbrott.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Vara kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 15 år gammal. Åtta procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Vara kommun är även äldre än snittet i Västra Götalands län. Äldst i länet är bilarna dock i Färgelanda kommun, där medelåldern ligger på omkring 17 år. Yngst, knappt tio år, är de i Mölndals kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Mölndal | 9,7 år | 58 % | 2 % |
| Göteborg | 10,2 år | 55 % | 2 % |
| Partille | 10,3 år | 54 % | 2 % |
| Öckerö | 11,1 år | 49 % | 2 % |
| Lerum | 11,2 år | 52 % | 3 % |
| Härryda | 11,3 år | 51 % | 3 % |
| Borås | 11,5 år | 49 % | 3 % |
| Sotenäs | 11,8 år | 49 % | 3 % |
| Alingsås | 11,9 år | 48 % | 4 % |
| Skövde | 12 år | 50 % | 4 % |
| Uddevalla | 12,1 år | 47 % | 4 % |
| Kungälv | 12,2 år | 48 % | 5 % |
| Stenungsund | 12,2 år | 46 % | 4 % |
| Bollebygd | 12,3 år | 46 % | 4 % |
| Ale | 12,4 år | 45 % | 4 % |
| Trollhättan | 12,4 år | 45 % | 4 % |
| Tjörn | 12,6 år | 45 % | 4 % |
| Strömstad | 12,7 år | 44 % | 5 % |
| Lidköping | 12,9 år | 45 % | 5 % |
| Lysekil | 13 år | 44 % | 5 % |
| Ulricehamn | 13,1 år | 44 % | 5 % |
| Mark | 13,2 år | 41 % | 5 % |
| Tranemo | 13,2 år | 42 % | 5 % |
| Skara | 13,4 år | 43 % | 5 % |
| Mariestad | 13,7 år | 43 % | 6 % |
| Vänersborg | 14 år | 40 % | 6 % |
| Tanum | 14 år | 40 % | 6 % |
| Lilla Edet | 14 år | 40 % | 6 % |
| Orust | 14,2 år | 38 % | 6 % |
| Åmål | 14,2 år | 38 % | 6 % |
| Svenljunga | 14,4 år | 37 % | 7 % |
| Vårgårda | 14,4 år | 40 % | 7 % |
| Herrljunga | 14,4 år | 38 % | 6 % |
| Tibro | 14,7 år | 38 % | 7 % |
| Götene | 14,7 år | 39 % | 8 % |
| Grästorp | 15 år | 38 % | 8 % |
| Gullspång | 15 år | 36 % | 7 % |
| Falköping | 15,1 år | 37 % | 8 % |
| Vara | 15,1 år | 37 % | 8 % |
| Karlsborg | 15,2 år | 39 % | 8 % |
| Bengtsfors | 15,6 år | 33 % | 8 % |
| Hjo | 15,7 år | 37 % | 9 % |
| Munkedal | 15,8 år | 34 % | 9 % |
| Töreboda | 16 år | 35 % | 9 % |
| Mellerud | 16,2 år | 33 % | 9 % |
| Essunga | 16,7 år | 31 % | 10 % |
| Tidaholm | 16,9 år | 31 % | 10 % |
| Dals-Ed | 17,3 år | 31 % | 11 % |
| Färgelanda | 17,4 år | 30 % | 11 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Drygt 800 bilar – åtta procent av bilarna i Vara kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Vara kommun finns 474 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en mörkblå Chevrolet, årsmodell 1931. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än andra världskrigets utbrott 1939.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1931 | Chevrolet | MDB 385 | Mörkblå |
| 1931 | Ford Model A | BTH 926 | Flerfärgad |
| 1931 | Ford Model A | ARH 425 | Mörkröd |
| 1932 | Ford Tudor Sedan | FAB 596 | Mörkblå |
| 1933 | Ford Tudor | MFC 263 | Vit |
| 1934 | Packard | JRA 25A | Svart |
| 1937 | Volvo Pv 51c Cab | KHX 644 | Ljusblå |
| 1941 | Oldsmobile | BYR 84S | Blå |
| 1947 | Desoto Club Coupé | UAS 952 | Blå |
| 1947 | Volvo Pv 444 | HJA 341 | Svart |
| 1948 | Chevrolet Coupe | LMH 435 | Flerfärgad |
| 1948 | Buick | GMW 56H | Grön |
| 1949 | Mercury Four-Door Sp Sed | EKZ 445 | Svart |
| 1950 | Jowett Javelin | FCR 827 | Svart |
| 1950 | Cadillac | ZKT 404 | Flerfärgad |
| 1950 | Chevrolet | YJR 311 | Ljusgrön |
| 1950 | Chevrolet De Luxe | DPT 728 | Svart |
| 1951 | Hudson Commodore 6 | SRC 157 | Flerfärgad |
| 1951 | Ford V 8 Custom De Luxe | FRA 610 | Mörkgrön |
| 1951 | Buick Special | DXL 869 | Svart |