Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i länet är en Ford T från 1915. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
I Jämtlands län är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 17 år gammal. Tio procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Jämtlands län har ungefär samma medelålder som i Sverige som helhet. Yngst i länet är bilarna i Åre kommun, där medelåldern ligger på knappt 16 år. Äldst i länet, knappt 20 år, är de i Strömsunds kommun.
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Omkring 8 100 bilar – tio procent av bilarna i Jämtlands län – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Jämtlands län finns 3 147 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1915 som är registrerad i Frösön. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i länet. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Kommun | Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|---|
| Östersund | 1915 | Ford T | BOC 616 | Svart |
| Berg | 1919 | Ford Modell T | EEC 44F | Gul |
| Östersund | 1920 | Ford Modell T | LLM 186 | Svart |
| Krokom | 1920 | Ford T | FDL 486 | Svart |
| Strömsund | 1921 | Ford Mod. T | LRY 216 | Svart |
| Östersund | 1922 | Ford T Truck | KZO 795 | Flerfärgad |
| Östersund | 1923 | Ford Model T | OEM 266 | Flerfärgad |
| Östersund | 1923 | Ford Mod T | ALH 806 | Svart |
| Bräcke | 1924 | T-Ford Touring | GZK 205 | Flerfärgad |
| Krokom | 1924 | Chevrolet | ATM 207 | Svart |
| Strömsund | 1925 | Chevrolet Superior Sport | DKC 022 | Flerfärgad |
| Berg | 1925 | Ford | BNH 088 | Flerfärgad |
| Åre | 1925 | Ford T | HXF 722 | Grå |
| Östersund | 1925 | Ford T | HUH 512 | Svart |
| Östersund | 1925 | Citroen Igualada Barna | DGX 998 | Röd |
| Krokom | 1925 | Ford | AMJ 506 | Svart |
| Strömsund | 1926 | Ford T | KHJ 283 | Flerfärgad |
| Östersund | 1926 | Ford Mod T | LEZ 466 | Mörkröd |
| Östersund | 1926 | Ford Touring | BRN 846 | Mörkröd |
| Östersund | 1926 | Ford T Touring | BMP 366 | Flerfärgad |