Här är Timrås äldsta bil – äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning

Timrå kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Studebaker Light Six från 1923. Den rullade därmed före Sveriges Radios första nyhetssändning.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Timrå kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 15 år gammal. Sju procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Timrå kommun har ungefär samma medelålder som i Västernorrlands län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Sundsvalls kommun, där medelåldern ligger på omkring 13 år. Äldst i länet, omkring 17 år, är de i Sollefteå kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Västernorrlands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Sundsvall13,2 år42 %5 %
Timrå14,7 år37 %7 %
Härnösand14,7 år37 %7 %
Örnsköldsvik14,9 år35 %7 %
Kramfors15,8 år32 %8 %
Ånge17 år31 %11 %
Sollefteå17,1 år29 %11 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 800 bilar – sju procent av bilarna i Timrå kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Timrå kommun finns 420 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Studebaker Light Six, årsmodell 1923 som är registrerad i Sörberge. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning, som skedde 1925.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Timrå kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1923Studebaker Light SixDRT 202Flerfärgad
1929Dodge Six 150 SedanCZD 503Mörkblå
1931ChevroletDZC 266Flerfärgad
1931Ford 11a Tudor SedanANR 375Röd
1932Ford 1932 OmbyggdNYT 776Flerfärgad
1932FordEPU 936Orange
1932Ford RoadsterYFU 120Svart
1932Ford RoadsterCFY 766Mörkgrön
1932Ford TudorAUS 896Flerfärgad
1932FordARF 358Flerfärgad
1934Ford 113 AERG 902Okänd
1935Ford Fordor Touring SedCPC 177Orange
1935BuickUZF 026Mörkblå
1935FordZBR 51XMörkblå
1937Ford TudorKTH 895Mörkblå
1937FordZLN 772Brun
1938Ford Eifel Tudor SedanCJM 163Mörkblå
1938Lincoln Zephyr SedanBTF 378Svart
1941Chevrolet Special DlPAD 259Mörkröd
1947Willys OverlandEYL 570Mörkgrön

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.