Här är Härnösands äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Härnösands kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T Touring från 1915. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Härnösands kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 15 år gammal. Sju procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Härnösands kommun har ungefär samma medelålder som i Västernorrlands län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Sundsvalls kommun, där medelåldern ligger på omkring 13 år. Äldst i länet, omkring 17 år, är de i Sollefteå kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Västernorrlands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Sundsvall13,2 år42 %5 %
Timrå14,7 år37 %7 %
Härnösand14,7 år37 %7 %
Örnsköldsvik14,9 år35 %7 %
Kramfors15,8 år32 %8 %
Ånge17 år31 %11 %
Sollefteå17,1 år29 %11 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 900 bilar – sju procent av bilarna i Härnösands kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Härnösands kommun finns 508 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en mörkröd Ford T Touring, årsmodell 1915. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Härnösands kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1915Ford T TouringJFK 926Mörkröd
1928Pontiac 6 SedanHEL 440Flerfärgad
1928FordGSS 390Mörkblå
1929Ford RoadsterRZT 916Svart
1929CitroenAUB 803Grön
1930Ford A FordorXMB 501Blå
1931Cadillac Coupe 370aBPB 653Flerfärgad
1934Plymouth Pe De LuxeNBX 905Mörkblå
1934Chrysler AirflowBFU 556Grå
1936DodgeMBG 955Svart
1937MorrisBUZ 553Svart
1938Buick 334a81 MajesticJEC 653Mörkblå
1939Chevrolet De Luxe T SedMNU 253Svart
1939Chrysler 8 AirflowFWL 553Mörkblå
1947CadillacWHA 475Vit
1948ChryslerNYT 21MSvart
1948Oldsmobile 78XBZ 781Flerfärgad
1949BuickGZX 17ELjusgul
1949CadillacYGO 058Mörkblå
1950Studebaker Land CruiserRMF 931Grön

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.