Här är Örnsköldsviks äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Örnsköldsviks kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T/1918 från 1918. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Örnsköldsviks kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 15 år gammal. Sju procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Örnsköldsviks kommun har ungefär samma medelålder som i Västernorrlands län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Sundsvalls kommun, där medelåldern ligger på omkring 13 år. Äldst i länet, omkring 17 år, är de i Sollefteå kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Västernorrlands län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Sundsvall13,2 år42 %5 %
Timrå14,7 år37 %7 %
Härnösand14,7 år37 %7 %
Örnsköldsvik14,9 år35 %7 %
Kramfors15,8 år32 %8 %
Ånge17 år31 %11 %
Sollefteå17,1 år29 %11 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Drygt 2 300 bilar – sju procent av bilarna i Örnsköldsviks kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Örnsköldsviks kommun finns 1 126 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T/1918, årsmodell 1918 som är registrerad i Husum. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Örnsköldsviks kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1918Ford T/1918AWS 705Svart
1923Ford TEXT 592Svart
1924Ford TouringCFZ 345Röd
1927AuburnRXB 826Grå
1928Fiat 520 TipoOXS 996Flerfärgad
1930A-FordFRO 106Flerfärgad
1930FordYEP 587Flerfärgad
1930Ford Sport RacerCGR 906Röd
1930Chevrolet Club SedanBFY 337Svart
1931Ford Typ ACEM 863Brun
1932Ford B OmbyggdYME 92MGul
1932FordCKT 516Gul
1932Ford V8ADS 696Gul
1933FordBYP 39FMörkröd
1933Ford V8 Tudor S StandardLAZ 661Flerfärgad
1934Cadillac ImperialRMA 877Mörkblå
1934Hupmobile K 421HZO 200Flerfärgad
1934FordYDE 93TSvart
1936Opel P4RTN 250Flerfärgad
1936Ford 68 Tudor SpecialFWW 481Svart

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.