Här är Tranås äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Tranås kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T Roadster från 1917. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

Bilarna i Tranås kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen omkring 13 år gammal. Fem procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Tranås kommun har ungefär samma medelålder som i Jönköpings län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Jönköpings kommun, där medelåldern ligger på drygt elva år. Äldst i länet, omkring 15 år, är de i Aneby kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Jönköpings län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Jönköping11,5 år49 %3 %
Värnamo12,1 år48 %4 %
Gnosjö12,5 år48 %5 %
Gislaved12,7 år44 %5 %
Tranås13 år41 %5 %
Nässjö13,5 år45 %6 %
Vaggeryd13,5 år42 %6 %
Eksjö13,6 år43 %6 %
Vetlanda13,6 år42 %6 %
Habo13,6 år44 %6 %
Mullsjö13,8 år39 %6 %
Sävsjö15,1 år37 %8 %
Aneby15,2 år37 %8 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Drygt 400 bilar – fem procent av bilarna i Tranås kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Tranås kommun finns 237 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T Roadster, årsmodell 1917. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Tranås kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1917Ford T RoadsterDXA 054Svart
1925Ford Moddell TMGC 536Flerfärgad
1932Pontiac 402JZM 478Blå
1946StandardFUM 05JFlerfärgad
1947Chevrolet FleetlinePNN 317Svart
1948FordZJU 382Ljusgrön
1949FordNDK 53SFlerfärgad
1950Oldsmobile SedanTOZ 667Ljusblå
1950Ford CoupeLDK 976Svart
1950Riley 1,5 4dKHM 806Grön
1951Volvo Pv 831YDU 004Svart
1952Sunbeam Talbot 90PZE 755Ljusblå
1952Mercedes-BenzYHY 849Grå
1952Morris OxfordDFA 798Grå
1953FiatLMG 92FBlå
1954Hillman Minx SaloonLXJ 414Grön
1954Chevrolet 2403 Bel AirCFS 467Flerfärgad
1955OpelFGG 00BSvart
1955Mercury MontclairUSR 273Blå
1955Ford Fairlane SunlinerUEH 514Gul

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.