Här är Nässjös äldsta bil – äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt

Nässjö kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Chevrolet från 1919. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

Bilarna i Nässjö kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen drygt 13 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Nässjö kommun har ungefär samma medelålder som i Jönköpings län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Jönköpings kommun, där medelåldern ligger på drygt elva år. Äldst i länet, omkring 15 år, är de i Aneby kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Jönköpings län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Jönköping11,5 år49 %3 %
Värnamo12,1 år48 %4 %
Gnosjö12,5 år48 %5 %
Gislaved12,7 år44 %5 %
Tranås13 år41 %5 %
Nässjö13,5 år45 %6 %
Vaggeryd13,5 år42 %6 %
Eksjö13,6 år43 %6 %
Vetlanda13,6 år42 %6 %
Habo13,6 år44 %6 %
Mullsjö13,8 år39 %6 %
Sävsjö15,1 år37 %8 %
Aneby15,2 år37 %8 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 1 100 bilar – sex procent av bilarna i Nässjö kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Nässjö kommun finns 679 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Chevrolet, årsmodell 1919. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Nässjö kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1919ChevroletERR 452Svart
1923Ford TENA 075Okänd
1923Chevrolet SuperiorBYA 089Blå
1924Ford TFAW 036Brun
1925BuickGDA 066Svart
1928Chevrolet 1928GAH 262Flerfärgad
1928Ford Model A 5w CoupeXUR 632Svart
1928Ford 35a PhaetonBTJ 215Svart
1929Ford A RoadsterRKH 841Grå
1930Buick 31-57DXC 826Flerfärgad
1931Chevrolet 4dFAO 846Flerfärgad
1931FordBMW 11MFlerfärgad
1932Chevrolet CoachJJY 885Svart
1932Ford TudorXXD 436Grön
1935Auburn 653YGX 909Svart
1936ChevroletSKH 271Brun
1936Cord 810PCE 201Gul
1938Opel Super Six De LuxeRBF 424Blå
1938Chevrolet MasterHUH 622Grå
1938Chevrolet Master TouringGCA 155Okänd

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.