Här är Anebys äldsta bil – äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning

Aneby kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T från 1922. Den rullade därmed före Sveriges Radios första nyhetssändning.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Aneby kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 15 år gammal. Åtta procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Aneby kommun är även äldre än snittet i Jönköpings län. Faktum är att de är de äldsta i länet. Yngst är bilarna istället i Jönköpings kommun, där medelåldern ligger på drygt elva år.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Jönköpings län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Jönköping11,5 år49 %3 %
Värnamo12,1 år48 %4 %
Gnosjö12,5 år48 %5 %
Gislaved12,7 år44 %5 %
Tranås13 år41 %5 %
Nässjö13,5 år45 %6 %
Vaggeryd13,5 år42 %6 %
Eksjö13,6 år43 %6 %
Vetlanda13,6 år42 %6 %
Habo13,6 år44 %6 %
Mullsjö13,8 år39 %6 %
Sävsjö15,1 år37 %8 %
Aneby15,2 år37 %8 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 400 bilar – åtta procent av bilarna i Aneby kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Aneby kommun finns 223 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T, årsmodell 1922. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning, som skedde 1925.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Aneby kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1922Ford TDUC 917Svart
1926Chevrolet SuperiorFRD 526Flerfärgad
1928Dodge Vicktory SixLFR 296Flerfärgad
1928Ford AHYW 553Svart
1929Ford Mod AGSG 957Okänd
1929Ford Mod AAJE 947Grön
1931FordETG 300Mörkgrå
1932Ford Tudor OmbyggtEEP 286Gul
1939D.k.w.CAO 894Flerfärgad
1946Chevrolet StylemasterNXY 995Grön
1946Volvo Pv60FFA 598Mörkröd
1947Volvo Pv 444HNP 031Svart
1948Citroen Berline 11 SportSUJ 424Svart
1948Vw Limousine Typ Ii/1948SPN 460Grå
1949Buick SedanetteLOR 756Vit
1950MercuryDRG 083Brun
1950Pontiac Silver StreakBBM 986Blå
1951Ifa-DkwORR 13KFlerfärgad
1951Nash Statesman AirflyteBTX 537Mörkgrön
1951Chrysler C 51 Windsor DlBDP 596Svart

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.