Här är Habos äldsta bil – äldre än Wall Street-kraschen

Habo kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Citroen B14 som snart fyller 100 år. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Habo kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen knappt 14 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Habo kommun är även äldre än snittet i Jönköpings län. Yngst i länet är bilarna i Jönköpings kommun, där medelåldern ligger på drygt elva år. Äldst i länet, omkring 15 år, är de i Aneby kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Jönköpings län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Jönköping11,5 år49 %3 %
Värnamo12,1 år48 %4 %
Gnosjö12,5 år48 %5 %
Gislaved12,7 år44 %5 %
Tranås13 år41 %5 %
Nässjö13,5 år45 %6 %
Vaggeryd13,5 år42 %6 %
Eksjö13,6 år43 %6 %
Vetlanda13,6 år42 %6 %
Habo13,6 år44 %6 %
Mullsjö13,8 år39 %6 %
Sävsjö15,1 år37 %8 %
Aneby15,2 år37 %8 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 500 bilar – sex procent av bilarna i Habo kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Habo kommun finns 314 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en ljusgul Citroen B14, årsmodell 1926 som är registrerad i Mullsjö. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Habo kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1926Citroen B14EPF 917Ljusgul
1929Ford TudorLZL 595Grön
1930Chevrolet CoachYDZ 623Flerfärgad
1930Ford A OmbyggdDAG 422Flerfärgad
1935Ford 3 W KupeAHN 596Röd
1939Ford Royal De LuxeUOH 519Svart
1939FordUHP 118Mörkblå
1947Willys JeepMSH 536Flerfärgad
1947Cadillac Serie 62XXN 055Brun
1947Willys/willys-OverlandXFK 006Mörkröd
1948Chrysler WindsorEAH 389Svart
1949HudsonTCE 673Svart
1950Mercury Coupe 2dPAG 386Mörkgrön
1950Oldsmobile 88CLF 321Ljusgrön
1951Volvo Pv 831NLS 359Svart
1951Mercury 51BWC 168Mörkröd
1952Cadillac ConvertiblePGA 625Svart
1953Cadillac Coupé De VilleTHB 097Ljusgul
1953Chevrolet 2103 SedanGFA 121Ljusblå
1953Ford Taunus 12 MFSB 852Ljusblå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.