Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Bentley från 1923. Den rullade därmed före Sveriges Radios första nyhetssändning.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilarna i Upplands-Bro kommun ligger nära riksgenomsnittet. Bilarna är i snitt knappt tolv år gamla, alltså omkring ett år yngre än i resten av landet. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är äldre än tio år gamla. Tre procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Upplands-Bro kommun är dock äldre än snittet i Stockholms län. Äldst i länet är bilarna dock i Norrtälje kommun, där medelåldern ligger på drygt 13 år. Yngst, knappt sex år, är de i Solna kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Solna | 5,6 år | 80 % | 1 % |
| Nacka | 8 år | 69 % | 2 % |
| Sollentuna | 8 år | 68 % | 1 % |
| Södertälje | 8,1 år | 66 % | 2 % |
| Täby | 8,2 år | 68 % | 2 % |
| Stockholm | 8,3 år | 67 % | 2 % |
| Danderyd | 8,7 år | 68 % | 3 % |
| Sundbyberg | 10,3 år | 55 % | 2 % |
| Lidingö | 10,4 år | 58 % | 3 % |
| Salem | 10,5 år | 53 % | 2 % |
| Järfälla | 10,6 år | 53 % | 2 % |
| Vaxholm | 10,7 år | 56 % | 3 % |
| Upplands Väsby | 10,9 år | 52 % | 2 % |
| Österåker | 10,9 år | 54 % | 3 % |
| Värmdö | 11 år | 54 % | 3 % |
| Tyresö | 11 år | 52 % | 3 % |
| Huddinge | 11,1 år | 53 % | 3 % |
| Botkyrka | 11,3 år | 50 % | 2 % |
| Haninge | 11,4 år | 50 % | 3 % |
| Sigtuna | 11,4 år | 50 % | 3 % |
| Nykvarn | 11,4 år | 52 % | 4 % |
| Upplands-Bro | 11,5 år | 48 % | 3 % |
| Vallentuna | 11,9 år | 50 % | 4 % |
| Ekerö | 12,2 år | 49 % | 4 % |
| Nynäshamn | 12,8 år | 44 % | 4 % |
| Norrtälje | 13,5 år | 42 % | 6 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Knappt 400 bilar – tre procent av bilarna i Upplands-Bro kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Upplands-Bro kommun finns 198 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en mörkblå Bentley, årsmodell 1923 som är registrerad i Bro. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning, som skedde 1925.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1923 | Bentley | YAM 272 | Mörkblå |
| 1931 | Ford 13 A Special Sedan | EGH 900 | Svart |
| 1932 | Ford Tudor Sedan | KUD 654 | Flerfärgad |
| 1932 | Ford Coupe | YDA 306 | Brun |
| 1932 | Ford V8 De Luxe Coupe | BEX 366 | Röd |
| 1934 | Ford Tudor | XEZ 155 | Mörkblå |
| 1942 | Ford V8 | GJE 764 | Röd |
| 1946 | Ford Coupe | XLZ 398 | Flerfärgad |
| 1946 | Plymouth P15 | CFK 148 | Mörkröd |
| 1947 | Chevrolet Coupé | PDB 528 | Svart |
| 1947 | Chrysler Windsor | EGZ 962 | Flerfärgad |
| 1948 | Ford | UPE 858 | Mörkblå |
| 1948 | Chrysler Saratoga | TXA 913 | Vit |
| 1948 | Chevrolet Stylemaster | BAZ 906 | Flerfärgad |
| 1950 | Dodge Kingsway Custom 4 | DXE 165 | Svart |
| 1951 | Mercury | PAK 644 | Flerfärgad |
| 1951 | Mercedes Benz | MKL 088 | Svart |
| 1951 | Oldsmobile 98 4dr Sedan | XYE 149 | Svart |
| 1951 | Willys Jeep C J 3 A | AHK 485 | Ljusgul |
| 1952 | Chevrolet Styleline | DUD 800 | Mörkgrå |