Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford Modell A Ombyggd från 1930. Den rullade därmed före andra världskrigets utbrott.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilparken i Järfälla är relativt ung. Bilarna är i snitt knappt elva år gamla, alltså knappt två år yngre än i resten av landet. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är yngre än tio år gamla. Bara två procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Järfälla kommun är dock äldre än snittet i Stockholms län. Yngst i länet är bilarna i Solna kommun, där medelåldern ligger på knappt sex år. Äldst i länet, drygt 13 år, är de i Norrtälje kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Solna | 5,6 år | 80 % | 1 % |
| Nacka | 8 år | 69 % | 2 % |
| Sollentuna | 8 år | 68 % | 1 % |
| Södertälje | 8,1 år | 66 % | 2 % |
| Täby | 8,2 år | 68 % | 2 % |
| Stockholm | 8,3 år | 67 % | 2 % |
| Danderyd | 8,7 år | 68 % | 3 % |
| Sundbyberg | 10,3 år | 55 % | 2 % |
| Lidingö | 10,4 år | 58 % | 3 % |
| Salem | 10,5 år | 53 % | 2 % |
| Järfälla | 10,6 år | 53 % | 2 % |
| Vaxholm | 10,7 år | 56 % | 3 % |
| Upplands Väsby | 10,9 år | 52 % | 2 % |
| Österåker | 10,9 år | 54 % | 3 % |
| Värmdö | 11 år | 54 % | 3 % |
| Tyresö | 11 år | 52 % | 3 % |
| Huddinge | 11,1 år | 53 % | 3 % |
| Botkyrka | 11,3 år | 50 % | 2 % |
| Haninge | 11,4 år | 50 % | 3 % |
| Sigtuna | 11,4 år | 50 % | 3 % |
| Nykvarn | 11,4 år | 52 % | 4 % |
| Upplands-Bro | 11,5 år | 48 % | 3 % |
| Vallentuna | 11,9 år | 50 % | 4 % |
| Ekerö | 12,2 år | 49 % | 4 % |
| Nynäshamn | 12,8 år | 44 % | 4 % |
| Norrtälje | 13,5 år | 42 % | 6 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Drygt 600 bilar – två procent av bilarna i Järfälla kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Järfälla kommun finns 317 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford Modell A Ombyggd, årsmodell 1930. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än andra världskrigets utbrott 1939.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1930 | Ford Modell A Ombyggd | OXX 390 | Svart |
| 1930 | Ford Fordor A | EYY 996 | Mörkröd |
| 1930 | Ford | AWZ 860 | Flerfärgad |
| 1931 | Ford A | FHH 404 | Svart |
| 1932 | Ford Tudor | PNG 180 | Flerfärgad |
| 1932 | Ford Coupe | PCC 866 | Röd |
| 1932 | Ford B | OKY 476 | Mörkröd |
| 1932 | Ford Tudor | BCX 441 | Röd |
| 1934 | Ford | AMR 81J | Flerfärgad |
| 1934 | Ford Tudor Sedan De Luxe | LSF 759 | Svart |
| 1935 | Dkw F5 | KAE 026 | Ljusgrå |
| 1936 | Mg Ta | MMG 103 | Gul |
| 1937 | Chevrolet Grand Master | DEL 018 | Svart |
| 1937 | Morris M 8 | AWR 142 | Flerfärgad |
| 1938 | Chevrolet Master De Luxe | PAU 586 | Flerfärgad |
| 1938 | Ford Tudor Special M82a | OWN 426 | Mörkgrön |
| 1939 | Plymouth | EKZ 541 | Röd |
| 1940 | Plymouth P9 Roadking Cou | CDK 485 | Ljusbrun |
| 1942 | Buick | EZC 090 | Svart |
| 1946 | Ford Sedan Super De Luxe | JMF 543 | Mörkblå |