Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Cadillac Typ 57 från 1917. Den rullade därmed före det första valet med kvinnlig rösträtt.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilparken i Huddinge är relativt ung. Bilarna är i snitt omkring elva år gamla, alltså drygt ett år yngre än i resten av landet. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är yngre än tio år gamla. Tre procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Huddinge kommun är dock äldre än snittet i Stockholms län. Äldst i länet är bilarna dock i Norrtälje kommun, där medelåldern ligger på drygt 13 år. Yngst, knappt sex år, är de i Solna kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Solna | 5,6 år | 80 % | 1 % |
| Nacka | 8 år | 69 % | 2 % |
| Sollentuna | 8 år | 68 % | 1 % |
| Södertälje | 8,1 år | 66 % | 2 % |
| Täby | 8,2 år | 68 % | 2 % |
| Stockholm | 8,3 år | 67 % | 2 % |
| Danderyd | 8,7 år | 68 % | 3 % |
| Sundbyberg | 10,3 år | 55 % | 2 % |
| Lidingö | 10,4 år | 58 % | 3 % |
| Salem | 10,5 år | 53 % | 2 % |
| Järfälla | 10,6 år | 53 % | 2 % |
| Vaxholm | 10,7 år | 56 % | 3 % |
| Upplands Väsby | 10,9 år | 52 % | 2 % |
| Österåker | 10,9 år | 54 % | 3 % |
| Värmdö | 11 år | 54 % | 3 % |
| Tyresö | 11 år | 52 % | 3 % |
| Huddinge | 11,1 år | 53 % | 3 % |
| Botkyrka | 11,3 år | 50 % | 2 % |
| Haninge | 11,4 år | 50 % | 3 % |
| Sigtuna | 11,4 år | 50 % | 3 % |
| Nykvarn | 11,4 år | 52 % | 4 % |
| Upplands-Bro | 11,5 år | 48 % | 3 % |
| Vallentuna | 11,9 år | 50 % | 4 % |
| Ekerö | 12,2 år | 49 % | 4 % |
| Nynäshamn | 12,8 år | 44 % | 4 % |
| Norrtälje | 13,5 år | 42 % | 6 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Knappt 1 300 bilar – tre procent av bilarna i Huddinge kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Huddinge kommun finns 636 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Cadillac Typ 57, årsmodell 1917. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än det första valet med kvinnlig rösträtt, år 1921.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1917 | Cadillac Typ 57 | GLS 876 | Flerfärgad |
| 1926 | Packard | EDE 013 | Okänd |
| 1928 | Erskine Club Sedan | HPG 972 | Svart |
| 1928 | Chrysler | AFG 693 | Flerfärgad |
| 1929 | Hupmobile Luxe 8 | AWH 976 | Svart |
| 1930 | Ford A Sedan | DTU 340 | Mörkgrön |
| 1930 | Graham Paige Std Six | DMN 284 | Svart |
| 1930 | Ford Modell A | ARW 036 | Svart |
| 1931 | Dodge | GEW 56G | Mörkröd |
| 1931 | Ford A Phaeton 180a | DKF 309 | Flerfärgad |
| 1932 | Chevrolet | MWW 41T | Svart |
| 1932 | Ford V8 Coupé | JNN 624 | Mörkgrön |
| 1934 | Dodge Sedan | CNR 145 | Mörkblå |
| 1935 | De Soto Airflow | GNO 905 | Ljusblå |
| 1935 | Chevrolet Standard | CNF 828 | Mörkblå |
| 1936 | Plymouth Spe De Luxe Tou | GUY 019 | Grön |
| 1936 | Ford 68 Tudor Touring | EOA 536 | Röd |
| 1936 | Adler | DAD 100 | Flerfärgad |
| 1937 | Morris Eight | KLB 906 | Röd |
| 1937 | Ford Tudor | EPC 396 | Flerfärgad |