Var tredje Södertäljebo har cykelavstånd till arbetet. Det är fler än i någon annan kommun i Stockholms län. Det visar SCB:s senaste analys. Här är siffrorna stadsdel för stadsdel.
SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Södertälje
Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.
I Södertälje är är andelen högre, 35 procent, och inte oväntat är andelen högre i tätort än på landsbygden. I delar av Västergård når 65 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i Östra Hölö omland-Mörkö två procent.
Område | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet |
---|---|
Delar av Västergård | 65 % |
Delar av Mariekälla | 61 % |
Östra Saltskog | 59 % |
Delar av Bårsta östra | 55 % |
Delar av Västergård | 55 % |
Delar av Mariekälla | 54 % |
Delar av Rosenlund-Hagaberg | 51 % |
Geneta södra-Vasa | 50 % |
Delar av Grusåsen norra-Bergvik | 50 % |
Delar av Rosenlund-Hagaberg | 50 % |
Delar av Grusåsen norra-Bergvik | 49 % |
Delar av Rosenlund-Hagaberg | 49 % |
Delar av Telge-Snäckviken-Torekälla | 49 % |
Värdsholmen-Södra | 49 % |
Delar av Bårsta östra | 47 % |
Västra Saltskog | 46 % |
Delar av Geneta norra-Bårsta västra | 44 % |
Grusåsen-Weda-Listonhill | 44 % |
Östertälje-Gärtuna | 42 % |
Delar av Brunnsäng | 41 % |
Delar av Ronna centrum-Ronna Park-Västra Ronna | 41 % |
Delar av Brunnsäng | 40 % |
Delar av Telge-Snäckviken-Torekälla | 40 % |
Delar av Hovsjö | 39 % |
Ronna-Karlhov | 38 % |
Blombacka | 37 % |
Delar av Hovsjö | 35 % |
Delar av Telge-Snäckviken-Torekälla | 33 % |
Delar av Hovsjö | 32 % |
Geneta norra | 31 % |
Delar av Lina-Vattubrinken-Dammkärr | 31 % |
Delar av Fornhöjden | 29 % |
Delar av Fornhöjden | 27 % |
Delar av Lina-Vattubrinken-Dammkärr | 27 % |
Delar av Ronna centrum-Ronna Park-Västra Ronna | 26 % |
Delar av Järna centrum-Järna södra | 25 % |
Delar av Järna centrum-Järna södra | 25 % |
Delar av Ragnhildsborg-Ritorp-Viksberg | 25 % |
Delar av Ronna centrum-Ronna Park-Västra Ronna | 24 % |
Delar av Ragnhildsborg-Ritorp-Viksberg | 23 % |
Delar av Järna norra-Kallfors | 19 % |
Pershagen | 19 % |
Delar av Järna norra-Kallfors | 14 % |
Glasberga | 12 % |
Södertälje-Järna omland | 12 % |
Västra Hölö omland-Vårdinge | 10 % |
Hölö tätort | 6 % |
Enhörna-Ekeby | 4 % |
Enhörna-Sandviken | 4 % |
Mölnbo tätort | 3 % |
Östra Hölö omland-Mörkö | 2 % |
Södertälje kommun är den kommun i Stockholms län där högst andel av befolkningen har cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.
I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Södertälje är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet mindre än i andra kommuner som SKR klassificerar som större stad.
Kommun | Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet | Andel av kvinnor | Andel av män | Område med störst andel |
---|---|---|---|---|
Södertälje | 35 % | 35 % | 35 % | Delar av Västergård (65 %) |
Solna | 32 % | 35 % | 29 % | Norra Hagastaden (64 %) |
Stockholm | 30 % | 32 % | 27 % | Delar av Oscars kyrka (73 %) |
Norrtälje | 29 % | 34 % | 25 % | Vigelsjö (63 %) |
Sundbyberg | 26 % | 28 % | 24 % | Kymlinge-Brotorp och Ör (32 %) |
Nynäshamn | 21 % | 27 % | 15 % | Delar av Nynäshamns stad-norra (42 %) |
Upplands Väsby | 17 % | 22 % | 12 % | Smedby södra-Älvsunda, Apoteksskogen och Väsbyskogen (22 %) |
Sigtuna | 17 % | 22 % | 13 % | Ekilla och Östra Steninge (27 %) |
Järfälla | 17 % | 20 % | 14 % | Centrala Viksjö norra (24 %) |
Österåker | 16 % | 20 % | 12 % | Södra Berga (30 %) |
Tyresö | 16 % | 19 % | 13 % | Granängsringen och Nyboda (26 %) |
Lidingö | 16 % | 19 % | 12 % | Högsätra (33 %) |
Haninge | 16 % | 18 % | 13 % | Delar av Handen södra (27 %) |
Sollentuna | 14 % | 17 % | 11 % | Delar av Bagarby (23 %) |
Upplands-Bro | 14 % | 18 % | 10 % | Delar av Brunna (23 %) |
Nykvarn | 14 % | 18 % | 10 % | Norra Nykvarn (20 %) |
Botkyrka | 13 % | 17 % | 10 % | Delar av Slagsta (22 %) |
Huddinge | 13 % | 17 % | 9 % | Terapivägen och östra Diagnosvägen (Flemingsberg) och norra centrala Sjödalen (22 %) |
Vaxholm | 13 % | 16 % | 10 % | Vaxön västra-Bogesund (21 %) |
Vallentuna | 13 % | 16 % | 9 % | Sydvästra Vallentuna centrum (27 %) |
Danderyd | 12 % | 15 % | 10 % | Delar av Danderyd centrala östra (19 %) |
Täby | 12 % | 15 % | 10 % | Norra Gribby-Kohagen (24 %) |
Ekerö | 12 % | 15 % | 8 % | Ekebyhov (22 %) |
Salem | 12 % | 17 % | 6 % | Delar av Salem östra (16 %) |
Nacka | 12 % | 14 % | 9 % | Henriksdal (24 %) |
Värmdö | 11 % | 13 % | 8 % | Munkmora-Ösby grind (24 %) |
I Södertälje är det ungefär lika stor andel kvinnor som män som har cykelavstånd till jobbet. I riket som helhet är oftare kvinnor som har cykelavstånd till jobbet. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.
57 procent av resorna är kortare än 15 minuter
SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.
Enligt analysen var 60 procent av resorna i kommuner som kategoriseras som större stad under fyra kilometer.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

Ladda ner i fler format
Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.
Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.