Få har cykelavstånd till jobbet i Järfälla

Järfälla kommun Trafik
Cykelparkering

Enligt SCB:s senaste analys har nästan en tredjedel av svenskarna så nära till jobbet att de skulle kunna cyklar dit på en kvart. Men i Järfälla är det färre än så – även i områdena där störst andel har cykelavstånd.

SCB har räknat på cykelavståndet mellan hem och arbete i samtliga stads- och kommundelar i landet, med utgångspunkt i 15-minutersstaden. Det är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Järfälla

Andel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet i i Järfälla

Ladda ner i fler format

Storlekarna anger kartans bredd. Höjden beror på det avbildade områdets geografiska utsträckning.

Om du är prenumerant kan du alltid kontakta oss om du vill ha skräddarsydda kartor.

I Järfälla är andelen lägre, 17 procent. I Centrala Viksjö norra når 24 procent av befolkningen jobbet på 15 minuter. Samtidigt är motsvarande siffra i Bolinder Strand sex procent.

Område för område – så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Järfälla
OmrådeAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbet
Centrala Viksjö norra24 %
Östra centrala Jakobsberg23 %
Delar av Centrala Viksjö södra23 %
Delar av Jakobsberg norra23 %
Nibble23 %
Hammaren västra22 %
Ålsta22 %
Aspnäsvägen21 %
Delar av Fjällen-Fastebol21 %
Delar av Tallbohov21 %
Västra centrala Jakobsberg20 %
Centrala Söderhöjden20 %
Delar av Jakobsberg västra20 %
Hammaren östra20 %
Delar av Tallbohov20 %
Delar av Viksjö västra20 %
Delar av Centrala Viksjö södra19 %
Nyberg19 %
Delar av Skälby västra19 %
Barkarby västra18 %
Delar av Fjällen-Fastebol18 %
Delar av Jakobsberg västra18 %
Delar av Vibblaby18 %
Skälby östra17 %
Barkarby östra-Veddesta17 %
Delar av Skälby västra17 %
Delar av Vibblaby17 %
Delar av Viksjö västra17 %
Delar av Jakobsberg norra16 %
Delar av Skälby västra16 %
Ulvsättra16 %
Delar av Viksjö västra15 %
Lädersättra13 %
Barkarbystaden norra12 %
Kolarängen-Villastaden10 %
Delar av Centrala Kallhäll8 %
Skogstorp8 %
Delar av Centrala Kallhäll7 %
Stäket7 %
Bolinder Strand6 %

I Järfälla kommun har relativt liten andel cykelavstånd till jobbet. Högst andel i landet finns i Kiruna kommun (66 procent), Fagersta och Arvidsjaur (64 procent). Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd.

I pendlingskommuner är avståndet till arbetsplatsen ofta längre och flera av de kommuner med lägst andel med cykelavstånd är just pendlingskommuner. I Järfälla är andelen invånare med cykelavstånd till arbetet ungefär än i andra kommuner som SKR klassificerar som pendlingskommun nära storstad.

Så stor andel har max 15 minuters cykeltur till jobbet i Stockholms län
KommunAndel av anställda med 15 minuter på cykel till jobbetAndel av kvinnorAndel av mänOmråde med störst andel
Södertälje35 %35 %35 %Delar av Västergård (65 %)
Solna32 %35 %29 %Norra Hagastaden (64 %)
Stockholm30 %32 %27 %Delar av Oscars kyrka (73 %)
Norrtälje29 %34 %25 %Vigelsjö (63 %)
Sundbyberg26 %28 %24 %Kymlinge-Brotorp och Ör (32 %)
Nynäshamn21 %27 %15 %Delar av Nynäshamns stad-norra (42 %)
Upplands Väsby17 %22 %12 %Smedby södra-Älvsunda, Apoteksskogen och Väsbyskogen (22 %)
Sigtuna17 %22 %13 %Ekilla och Östra Steninge (27 %)
Järfälla17 %20 %14 %Centrala Viksjö norra (24 %)
Österåker16 %20 %12 %Södra Berga (30 %)
Tyresö16 %19 %13 %Granängsringen och Nyboda (26 %)
Lidingö16 %19 %12 %Högsätra (33 %)
Haninge16 %18 %13 %Delar av Handen södra (27 %)
Sollentuna14 %17 %11 %Delar av Bagarby (23 %)
Upplands-Bro14 %18 %10 %Delar av Brunna (23 %)
Nykvarn14 %18 %10 %Norra Nykvarn (20 %)
Botkyrka13 %17 %10 %Delar av Slagsta (22 %)
Huddinge13 %17 %9 %Terapivägen och östra Diagnosvägen (Flemingsberg) och norra centrala Sjödalen (22 %)
Vaxholm13 %16 %10 %Vaxön västra-Bogesund (21 %)
Vallentuna13 %16 %9 %Sydvästra Vallentuna centrum (27 %)
Danderyd12 %15 %10 %Delar av Danderyd centrala östra (19 %)
Täby12 %15 %10 %Norra Gribby-Kohagen (24 %)
Ekerö12 %15 %8 %Ekebyhov (22 %)
Salem12 %17 %6 %Delar av Salem östra (16 %)
Nacka12 %14 %9 %Henriksdal (24 %)
Värmdö11 %13 %8 %Munkmora-Ösby grind (24 %)

I Järfälla har kvinnor i högre utsträckning cykelavstånd till jobbet. Därmed följer kommunen mönstret i riket. Enligt SCB kan det förklaras av att fler kvinnor jobbar inom yrken som vård, skola, omsorg och butiksförsäljning – yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter, där många också bor.

57 procent av resorna är kortare än 15 minuter

SCB:s analys bygger på en geografisk analys av avståndet mellan hem och arbetsplats. Konsultbolaget Tyréns har i en annan undersökning istället använt mobildata som kommer från sju miljarder resor i landet, inte bara till och från jobbet. 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket företaget räknar som att de är så korta att de kan genomföras gående eller med cykel på 15 minuter.

Enligt analysen var 53 procent av resorna i kommuner som kategoriseras som pendlingskommun nära storstad under fyra kilometer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.