Här är Håbos äldsta bil – äldre än Wall Street-kraschen

Håbo kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Dodge Touring som snart fyller 100 år. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

Bilarna i Håbo kommun ligger nära riksgenomsnittet. Bilarna är i snitt omkring tolv år gamla, alltså drygt 0,6 år yngre än i resten av landet. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är äldre än tio år gamla. Fyra procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Håbo kommun är dock yngre än snittet i Uppsala län. Faktum är att de är de yngsta i länet. Äldst är bilarna istället i Heby kommun, där medelåldern ligger på omkring 16 år.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Uppsala län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Håbo11,9 år49 %4 %
Uppsala12 år47 %4 %
Knivsta12,3 år48 %4 %
Enköping13,5 år42 %5 %
Älvkarleby14,3 år36 %6 %
Östhammar14,8 år37 %7 %
Tierp15,2 år33 %7 %
Heby16,1 år31 %8 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Omkring 500 bilar – fyra procent av bilarna i Håbo kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Håbo kommun finns 302 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Dodge Touring, årsmodell 1926 som är registrerad i Bålsta. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Håbo kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1926Dodge TouringCRU 691Svart
1928FordMOX 806Svart
1931FordPRD 241Flerfärgad
1932Ford RoadsterRZN 772Flerfärgad
1932Ford 18OYY 595Mörkgrön
1933Ford Tudor SedanKFR 796Svart
1935Ford Tudor Touring SedLCB 786Svart
1935Ford Fordor TouringFDO 481Grå
1937Chevrolet De Luxe TcKDM 985Vit
1938Chevrolet Master Conv.ONR 794Svart
1938Ford Tudor SpecialHSH 733Ljusbrun
1938ChevroletXAZ 778Mörkbrun
1939Ford CoupéPOH 843Svart
1939Ford Tudor SpecialCZO 952Grå
1940Packard 160 Super-8PCZ 443Svart
1940Chrysler CoupéAKA 116Mörkbrun
1941Plymouth P11 Bus. CpeWJL 073Vit
1941Ford Buisness CoupeXEZ 390Mörkröd
1946Ford Super DeluxWPZ 688Mörkröd
1946FordMAZ 02PFlerfärgad

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.