Här är Knivstas äldsta bil – äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning

Knivsta kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford T Touring från 1923. Den rullade därmed före Sveriges Radios första nyhetssändning.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

Bilarna i Knivsta kommun ligger nära riksgenomsnittet. Här är genomsnittsbilen omkring tolv år gammal. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är äldre än tio år gamla. Fyra procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Knivsta kommun har ungefär samma medelålder som i Uppsala län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Håbo kommun, där medelåldern ligger på omkring tolv år. Äldst i länet, omkring 16 år, är de i Heby kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Uppsala län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Håbo11,9 år49 %4 %
Uppsala12 år47 %4 %
Knivsta12,3 år48 %4 %
Enköping13,5 år42 %5 %
Älvkarleby14,3 år36 %6 %
Östhammar14,8 år37 %7 %
Tierp15,2 år33 %7 %
Heby16,1 år31 %8 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 500 bilar – fyra procent av bilarna i Knivsta kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Knivsta kommun finns 271 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford T Touring, årsmodell 1923. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning, som skedde 1925.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Knivsta kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1923Ford T TouringAZW 456Svart
1927Ford TDXU 080Svart
1928FordPOP 06FLjusgrön
1929Ford A RoadsterUHJ 457Flerfärgad
1929Ford A Standard CoupéRLN 250Svart
1929Ford Mod ABWJ 482Gul
1930FordOMO 787Flerfärgad
1930Ford AHBF 272Flerfärgad
1930FordXOL 035Svart
1930Ford A Std. Fordor SedanBPE 261Flerfärgad
1931Ford A Fordor De LuxeOMC 547Flerfärgad
1931Ford RoadsterKSE 783Svart
1931Ford AKNL 953Mörkröd
1931Ford ADRP 797Mörkblå
1931Ford 45 ADRO 817Svart
1937Morris 8KJM 063Grön
1938Dkw Meisterklasse Lim.KOG 330Flerfärgad
1938Dkw Luxus CabrioletABX 346Flerfärgad
1939Adler TrumpfJAK 631Ljusgrön
1939Adler Trumpf JuniorBJX 855Grå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.