Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford A som snart fyller 100 år. Den rullade därmed före Wall Street-kraschen.
Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.
Bilparken i Upplands Väsby är relativt ung. Bilarna är i snitt omkring elva år gamla, alltså knappt två år yngre än i resten av landet. En knapp majoritet av bilarna i kommunen är yngre än tio år gamla. Två procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.
Bilarna i Upplands Väsby kommun är dock äldre än snittet i Stockholms län. Äldst i länet är bilarna dock i Norrtälje kommun, där medelåldern ligger på drygt 13 år. Yngst, knappt sex år, är de i Solna kommun.
| Kommun | Genomsnittsålder | Andel yngre än tio år | Andel äldre än 30 år |
|---|---|---|---|
| Solna | 5,6 år | 80 % | 1 % |
| Nacka | 8 år | 69 % | 2 % |
| Sollentuna | 8 år | 68 % | 1 % |
| Södertälje | 8,1 år | 66 % | 2 % |
| Täby | 8,2 år | 68 % | 2 % |
| Stockholm | 8,3 år | 67 % | 2 % |
| Danderyd | 8,7 år | 68 % | 3 % |
| Sundbyberg | 10,3 år | 55 % | 2 % |
| Lidingö | 10,4 år | 58 % | 3 % |
| Salem | 10,5 år | 53 % | 2 % |
| Järfälla | 10,6 år | 53 % | 2 % |
| Vaxholm | 10,7 år | 56 % | 3 % |
| Upplands Väsby | 10,9 år | 52 % | 2 % |
| Österåker | 10,9 år | 54 % | 3 % |
| Värmdö | 11 år | 54 % | 3 % |
| Tyresö | 11 år | 52 % | 3 % |
| Huddinge | 11,1 år | 53 % | 3 % |
| Botkyrka | 11,3 år | 50 % | 2 % |
| Haninge | 11,4 år | 50 % | 3 % |
| Sigtuna | 11,4 år | 50 % | 3 % |
| Nykvarn | 11,4 år | 52 % | 4 % |
| Upplands-Bro | 11,5 år | 48 % | 3 % |
| Vallentuna | 11,9 år | 50 % | 4 % |
| Ekerö | 12,2 år | 49 % | 4 % |
| Nynäshamn | 12,8 år | 44 % | 4 % |
| Norrtälje | 13,5 år | 42 % | 6 % |
Bilarna blir allt äldre
Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.
Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.
Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar
Omkring 400 bilar – två procent av bilarna i Upplands Väsby kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.
Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.
I Upplands Väsby kommun finns 192 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en gul Ford A, årsmodell 1928. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Wall Street-kraschen 1929.
Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.
| Årsmodell | Modell | Registreringsnummer | Färg |
|---|---|---|---|
| 1928 | Ford A | NSU 726 | Gul |
| 1930 | Ford | JJA 54T | Brun |
| 1931 | Ford Cab Sedan 400-A | AJN 891 | Flerfärgad |
| 1935 | Austin Seven | DLR 305 | Mörkblå |
| 1937 | Plymouth De Luxe Coupe | ARR 893 | Silver |
| 1938 | Ford Tudor | CRY 876 | Mörkgrå |
| 1939 | Ford Tudor | KJS 033 | Flerfärgad |
| 1940 | Plymont Royal De Luxe | FJO 483 | Mörkröd |
| 1941 | Packars Coupe | DKO 350 | Svart |
| 1946 | Plymouth Club Coupé | MPP 506 | Mörkröd |
| 1947 | Ford 79 A Super De Luxe | JRO 288 | Svart |
| 1948 | Ford Coupe | GZN 236 | Mörkröd |
| 1950 | Mercedes Benz 170 S Seda | FUM 369 | Svart |
| 1950 | Ford | CHP 796 | Blå |
| 1952 | Cadillac | PCC 366 | Svart |
| 1953 | Volvo Pv 444 Ds | EBY 897 | Mörkröd |
| 1953 | Morgan Plus Four | DYH 117 | Röd |
| 1953 | Volvo Pv 444 Ds | XMG 941 | Mörkröd |
| 1953 | Fiat 500 C Convert | BKE 425 | Grön |
| 1954 | Rolls Royce Silver Dawn | MOY 160 | Svart |