Här är Nybros äldsta bil – äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning

Nybro kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford Touring från 1924. Den rullade därmed före Sveriges Radios första nyhetssändning.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Nybro kommun är de något äldre än så. Här är genomsnittsbilen omkring 15 år gammal. Sex procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Nybro kommun har ungefär samma medelålder som i Kalmar län som helhet. Yngst i länet är bilarna i Kalmar kommun, där medelåldern ligger på omkring tolv år. Äldst i länet, omkring 17 år, är de i Torsås kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Kalmar län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Kalmar12,3 år45 %4 %
Oskarshamn13,6 år39 %5 %
Västervik13,7 år39 %5 %
Mörbylånga14,2 år39 %6 %
Vimmerby14,6 år40 %7 %
Hultsfred14,7 år37 %7 %
Mönsterås14,8 år34 %6 %
Nybro15 år34 %6 %
Borgholm16,1 år31 %8 %
Högsby16,1 år30 %8 %
Emmaboda16,1 år32 %9 %
Torsås16,8 år31 %10 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Knappt 800 bilar – sex procent av bilarna i Nybro kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Nybro kommun finns 451 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en svart Ford Touring, årsmodell 1924. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än Sveriges Radios första nyhetssändning, som skedde 1925.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Nybro kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1924Ford TouringBDG 132Svart
1926ChevroletHPZ 632Blå
1927Chevrolet Capitol TourinMOX 076Ljusgrön
1928Ford A Tudor OmbyggdBZC 964Brun
1929Chevrolet CoachJCO 823Mörkgrön
1929Dodge Six 150HWH 116Flerfärgad
1930Citroen C 6KGB 012Ljusgrå
1930Ford AEEC 386Flerfärgad
1930FordBWU 92LGrön
1931Ford Tudor Sedan De LuxeFRW 027Flerfärgad
1931FordXGF 09ESvart
1933ChevroletNHK 666Mörkblå
1933PlymouthABB 158Blå
1934Ford Junior TudorLSK 143Röd
1947Chevrolet 2103 SedanHUA 594Svart
1947Volvo Pv 444GMP 765Svart
1948FordUDJ 69EBlå
1948Ford ConvertibleDME 325Mörkblå
1949PlymouthYHO 116Orange
1949ChevroletATE 944Ljusgrå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.