Här är Haparandas äldsta bil – äldre än andra världskrigets utbrott

Haparanda kommun Bilar

Hur gammal är din bil? Genomsnittsåldern är knappt 13 år, men det finns betydligt äldre bilar än så. Den äldsta bilen i kommunen är en Ford från 1934. Den rullade därmed före andra världskrigets utbrott.

Landets bilpark har blivit äldre de senaste åren. I dag ligger genomsnittsåldern för en personbil i trafik på knappt 13 år.

I Haparanda kommun är de dock betydligt äldre än så. Här är genomsnittsbilen drygt 17 år gammal. Tolv procent är äldre än 30 år. Det visar Newsworthys genomgång av fordonsregistret.

Bilarna i Haparanda kommun är även äldre än snittet i Norrbottens län. Äldst i länet är bilarna dock i Överkalix kommun, där medelåldern ligger på knappt 20 år. Yngst, omkring 14 år, är de i Luleå kommun.

Så gamla är bilarna – kommun för kommun i Norrbottens län
KommunGenomsnittsålderAndel yngre än tio årAndel äldre än 30 år
Luleå14 år38 %6 %
Kalix15 år36 %8 %
Piteå15 år32 %7 %
Kiruna15,3 år35 %8 %
Boden15,5 år32 %9 %
Gällivare15,6 år33 %9 %
Jokkmokk16,1 år29 %10 %
Arjeplog16,5 år27 %10 %
Arvidsjaur16,8 år27 %11 %
Övertorneå17,1 år28 %12 %
Haparanda17,5 år26 %12 %
Älvsbyn17,6 år25 %12 %
Pajala18,5 år25 %15 %
Överkalix19,2 år25 %16 %

Bilarna blir allt äldre

Enligt en undersökning av Trafikanalys behåller svenskarna sina bilar allt längre. Medelåldern på bilar i trafik har ökat med omkring två år sedan 2018, efter att ha legat relativt stabilt kring tio år under större delen av 2010-talet. Det beror bland annat på att antalet nyregistrerade fordon har legat på en relativt låg nivå de senaste åren.

Överlag är bilarna yngre i medelstora till större städer, och äldre i glesbygd. Allra yngst är bilarna i Solna kommun. Medelåldern på en bil här ligger på 5,6 år, och 80 procent av bilarna är yngre än tio år gamla. Det är dock värt att nämna att flera stora leasingfirmor har sitt säte i kommunen, vilket kan påverka bilarnas ålder. En bil som är leasad i Solna är fortsatt registrerad i Solna, även om den körs på annan plats i landet. Det är dock i Stockholmskommunerna som bilarna överlag är som allra yngst.

Äldst i landet är bilarna i Älvdalens kommun. Här ligger medelåldern på 20,5 år. Det är åtta år äldre än genomsnittet.

Raggarkulturen ger starkt fäste för veteran- och entusiastbilar

Drygt 600 bilar – tolv procent av bilarna i Haparanda kommun – är äldre än 30 år gamla. Det är den lägsta ålder som krävs för att en bil ska kunna räknas som ett så kallat hobbyfordon, eller veteranbil.

Bilar över 50 år gamla räknas som entusiastfordon. Om de har varit besiktigade max två år före 50-årsdagen är de befriade från besiktning och räknas alltså som i trafik. Det finns 124 738 av dessa fordon i Sverige, vilket motsvarar ungefär två procent av alla bilar.

I Haparanda kommun finns 241 entusiastfordon i trafik. Den äldsta är en flerfärgad Ford, årsmodell 1934. För att sätta bilens ålder i perspektiv, så är den alltså äldre än andra världskrigets utbrott 1939.

Högst koncentration av entusiastfordon – nio procent – finns i Rättviks kommun. Att entusiastfordonen är vanligast här beror sannolikt på raggarkulturen som har ett starkt fäste i kommunen. Varje år firas Classic Car Week i Rättviks kommun. Det är en av Sveriges största bilträffar med fokus på just entusiastbilar.

Här är Haparanda kommuns äldsta bilar i trafik
ÅrsmodellModellRegistreringsnummerFärg
1934FordESC 800Flerfärgad
1938Ford 22 HpBHF 715Mörkblå
1939Chevrolet Tour Sedan D LLFW 770Blå
1940Ford CoupeXFP 470Svart
1949Buick RoadmasterTUK 880Svart
1949Chevrolet FleetlineEJS 611Ljusgul
1951Citroen Berline 11DRB 565Svart
1952Cadillac SedanSGM 202Ljusgul
1954PackardATC 810Okänd
1955ChevroletCOD 46FRöd
1955Chevrolet 2454 Bel AirCAK 151Flerfärgad
1956CadillacESY 932Ljusblå
1956Cadillac Coupe DevilleXLJ 634Flerfärgad
1956FordCUF 738Ljusblå
1957Volvo P 4450 LpCNO 309Flerfärgad
1957BuickTSB 967Flerfärgad
1957CadillacJYY 78FRöd
1957Chevrolet Bel AirDPX 622Svart
1957Chevrolet Two-TenDPR 586Flerfärgad
1957Volvo Pv 444 LCXY 290Blå

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.